/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brændeovne med vand/gris
Fra : kimmerrild
Vist : 3877 gange
20 point
Dato : 21-06-09 11:56

Hejsa.
Jeg leder efter forskellige producenter af brændeovne som har en varmeflade.
Jeg har et 200 m2 hus, og min primær varmekilde skal komme fra denne brændeovn. Jeg er indstillet på at blus i ovnen mere eller mindre 24/7.
Men dertil skal det siges at jeg skal have så meget blus på vandsiden som overhovedet muligt, da der skal tilsluttes gulvvarme og brugsvand også.
Det bedste produkt jeg har kunnet finde indtil videre er nok Titan.dk men priserne er også derefter.
et andet produkt er bioovn.dk , det lyder til at være et god produkt også, men der skulle være en pokkers lang leveringstid på dem.
Er der nogen som har en liste med de forskellige producenters produkter som kan tilsluttes en akku beholder.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 12:03

prøv og kik på Passat Tjele det er super produkter, de har, eller ring dem og få brochure tilsendt,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-09 12:29

Du skal ikke søge på brændeovne men på kedler til brændefyring.

Det er meget besværligt at fyre ordentligt med brænde døgnet rundt , på en effektiv måde uden miljø- og sundhedsvineri.
Man kan ikke brænde natten over med brænde.
Nogen gør det med megen os sod og luftforurening.

Reguleringsmuligheden ved korrekt brændefyring er heller ikke så stor.

Småtfyring giver dårlig forbrænding.

Derfor er det bedst med en god kedel og en tor akkumuleringstank, så man i overgangs perioden kan nøjes med at tænde op med dages mellemrum.

Brænde er, hvis det skal bøbes fyringsklart, også ligeså dyrt som meget nemmere brændsel.

Kommentar
Fra : kimmerrild

Dato : 21-06-09 13:16

Gutten fra bioovn.dk gør det. hans brændeovn kører bedst med overbrænding pga den måde som den er bygget op på. Men desværre er det en åben ekspansion, og jeg vil allerhelst have en lukket, pga det varmetab en åben giver.

Jeg er førstegangs brændeovns ejer :)
Der er 2 forskellige scenerios jeg kan forestille mig lige nu.
1: køb en titan brændeovn, og fuldfør den plan jeg har haft fra starten med en virkelig god brændeovn, hvor 80% af energien går over i varmefladen, 250 ltr akkutank og i kombination med en oliefyr til at supplere op med.
2: køb en alm brændeovn uden gris, og bruge oliefyr noget mere, men stadig med en stor akkubeholder, så man kan gøre skiftet over til den lidt dyrere løsning, når der er råd, eller hvis lysten kommer.

Det ultimative ville være en pille-fastbrændsel brændeovn med en gris med en kæmpe effekt på vandsiden, så kunne man fyre gratis med mit fastbrændsel, og programmere brændeovnen til at lave en opstart kl 0500 om morgenen. Hvis det var en kombi med piller, så kan man undvære oliefyret helt.... vil jeg tro :)

Der er lavet rørinstallation til det hele, så det hele er forberedt, jeg skal bare lige ud og finde knasterne til at købe skidtet, pengene er små når man kun er 1 på skødet og har købt hus på landet.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 13:54

Citat
Hvis det var en kombi med piller, så kan man undvære oliefyret helt.... vil jeg tro :)

Ja - JA har selv den løsnings model, Varmvands behulder, med el patron, for sommeren. og vand fra pillen om vintren, Billig og nemt, og vel
nok den billigste løsning der findes,
Jeg tør godt love dig for du vil få problemer, med din skorstens fejer, vælger du den anden løsning med brænde ovnen føj på dine vegne, en med lella ble ringer omme fra den anden ende af byen, jeg kan ikke forstå, jeg aner nogen som vil spare kroner, men det lugter, jeg får hovedpine, og afførringen bliver hård. og tisset rød, føj-- føj - skorstens fejeren har kun
en ting og gøre bede dig om at stoppe, indtil du har sat en skorsten op på minimum 25 meter, sætte filter på denne til 28,000 kr, plus du skal have
større afgangs rør end normalt, jow go daw do, føj- føj.
et råd siger))) en kan spolere mere i et kvarter, som der skal 1000 til at oprette igen i et helt år,
hvis du vil ringe og få lidt tip, så bare sige ja, for så lægger jeg mit nummer i din skriv box,
kjeld

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-06-09 14:41

Jeg synes ikke du skal vælge modellen med gris - det er synd. Brug den med Vand!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-06-09 15:11

Kan absolut anbefale Bioovnen som jeg selv har. Den åbne ekspansion er et lovkrav.

Kommentar
Fra : kimmerrild

Dato : 21-06-09 18:02

flash77.
hvad mener du med vand istedet for gris??
Er det ikke det samme.

Vic2000.
Eeeeh, med kombi piller mener jeg et fastbrændelsfyr, hvor der også er en pilletank. Hvis røgen lugter eller hvis det soder meget, så er det tegn på meget dårligt affaldstræ, fugtigt træ eller dårlig forbrænding.
Men bioovnen er der næsten ingen affald. Den kører med så høj temperatur så alt bliver afbrændt, eller blæst ud med røgen, det er det fede ved det koncept.

På den anden måde. jeg har lige regnet ud at med mit formodede forbrug, så vil en brændeovn til disse 35-40000 have tjent sig ind efter 4-5 år. Hvis man lukker helt ned for brændeovnen og indvisterer i en oliefyr i de varme måneder, og kun bruger det til brugsvand, jamen så har en oliefyr tjent sig hjem også efter disse 5 år konta en varmepatron.

Ummm. Jeg tror jeg holder mig til at fuldføre min plan, det er den dyre løsning, men det er det klart bedste resultat og billigste i den sidste ende.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 21-06-09 21:23

Masseovn?

http://www.fornyetenergi.dk/

pris omkring 50-60 k

du kan også lære at bygge den selv... så er prisen det halve!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 01:37

Hejsa
Du sparker dig selv et hvis sted, hvis du stadigvæk går efter brænde ovnen,

fastbrændsels kedel med et stor indsmidnings låge, som virkelig kan tage, nogle store stykker træ, + alr det løse, bare allene fastbrænds kedelen fyldt op om aftennen kunne varme 483m2, op hele natten incl varmt vand, pille fyret havde slet ikke været igang, det er en 40kw kedel type, du skal
hvis ikke du har tænkt over det til dit gulvvarme få dig en alfa pumpe, for her kan du spare kroner, jeg vil gerne hjælpe dig til at få den rigtige løsning,
og jeg er så flink at du må få mine % ved vvs firmaet, som jeg normal får, som vvs mand,
vi er slet ikke oppe i de store omdrejninger vedr, kroner som ellers bliver nævnt, et hus på 200m2 er ikke et lille hus, så ud fra det skal du holde nallerne væk fra din brænovens tanker, for enden bliver at du skal fremover
koble på og på af mange side tilskuds løsninger, har du ikke mulighed og lægge et sol panel op på taget, her kan jeg også hjælpe dig med % på prisen, og vil du selv lave det så må du såmen godt låne mit el gevind skære sæt til jern rør, jeg har helt op til 1½ toms rør, men du skal selv betale skære olien, jeg har en ny olie kedel og brænder stående, som kunne passe til dig, hvis det var, som suplement, billig,
Mit råd til dig pt,
1 fastbrændsel kedel,
1 Stoker kedel med en 400 liter pille tank
1 Alfa pumpe til dit gulv varme styring,
1 god stor Akumulerings tank med efter isolatiom
ekstra guf
1 sol panel med de nye rør i, eller 350meter slange gravet ned i din have, med tilkobling til din aku tank,

den bedste og langt den billigste løsning for dit hus
det hele tjent hjem på max 4 år 5 år

kender du en vandbremse, på størelse med en 10 liters spand, den kan ved normale forhold omregnet til kw give 15- 19,500 kw timer på års bassis bare vind drevet, her er foretaget målinger på RISØ, det er den alle alle billigste løsning, supleret med en olie kedel og brænder,
Du kan tage for dig af retterne, du bestemmer, hvad er du af prof, ??
mvh
kjeld

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-06-09 20:21

Du skal ikke købe en med gris i - den øffer hele tiden, og det bliver man træt af at høre på i længden.