/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
troldpil og syren
Fra : NannaFlip
Vist : 5390 gange
100 point
Dato : 21-06-09 11:39

hej
jeg har en stor syren og en troldpil, hvordan tager jeg aflægge, er der nogle gode tip ?

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 21-06-09 11:49

Jeg hægter mig lige på... Jeg vil gerne lave nogle hyldebuske/træer, og jeg er ikke helt klar over hvornår og hvordan det er bedst at lave aflæggere. Det må være nogenlunde det samme om det handler om syrener, pil eller hyld......Jeg glæder mig til at se hvilke svar du får, NannaFlip

Vh
hyldeborg

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-09 11:58

Tag en gren, minimum tre mærker op, stikker du så bare ned i en potte med jord, og sand, spaghnum. du kan købe et brev homoner for planter, dyp det i det, så går det stærk med at slå rødder. laver selv stiklinger af næsten alt,,

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-09 12:05

vic2000 har sagt det hele.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 12:27

En oplysning af de lidt mærkelige.

F.eks lagusta stiklinger på ca, 30 cm lange, som har ligget og tørret ben hårdt op i f.eks 3-5 år, stikker du tre mærker ned i jorden, så vil disse
slå rødder hurtige, end en frisk gren,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-09 12:32

Pil og syren -især pil- er det nemmeste at formere overhovedet.

Pil kan du skære i mange stumper og hver af dem kan danne rod og skud med blade.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 12:55

til

Nannaflip
Du må for Gud,s skyld ikke regne med,, ??

pkt, 1 Din trold pil at den, de første 4-5 år, viser dig, at det er en trold pil,
pkt, 2 Din syren, jeg går ud fra, at det er en ægte syren, men som så er falmet med tiden, den får du jo ikke tilbage i samme farve som da den var yngre, Nix, men den største chanche er hvis du tager grene så tæt ved rod
som muligt,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 13:43

Syren burde ikke være noget problem da den sender udløbere, om man så skal tage dem på samme tid som udløbere fra jordbær skal jeg lade være usagt.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 21-06-09 15:17

det er en sund stor syren, jeg vil bare have flere rundt i haven, men den med et brev homoner havde jeg ikke hørt om TAK

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 16:01

Når jeg laver aflæggere af ovnenævnte planter, klipper jeg en gren af og sætter i en mørk flaske

til jeg kan se der er kommet rødder

Jeg bruger mørke flasker for at lyset ikke skal ødelægge planten (jeg ved ikke om det har nogen praktisk betydning, men det er det jeg har fået oplyst skulle være bedst)

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 16:11

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Syren burde ikke være noget problem da den sender udløbere

Jow luffea, syren er virkelig, en svær vægter, til at få til at blive. som sin mor,
selvom du parre dig aldrig så mange gange, med samme, der kommer nye ansigter på hver gang ik
Disse udløbere er ikke andet end tidsspille, hvis man tror at det bliver noget ud af det, der kommer ikke andet ud af dem som en grøn busk, de bliver aldrig, som deres moder,
jeg fik engang for mange år tilbage, 1 liter flyende homonpræperat, som er 1000 gange stærkere end det du kan købe i breve, fra
landbohøjskolen, det var fordi jeg elsker krist tjørn, og der har du samme problem med Golden og Silver samt Alaska stor,

Naturens magt er stor. uandset hvad, men sjov at udfordre,

Tag f.eks en julestjerne, den sprøjter man så den lige med nød og næbbe
er rød julen over, de næste blomster er aldrig så røde som de første, og hvorfor ????

Penge magten er lige så stor, som naturens

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 18:03

Der stod vel ikke på det hormonpræparat at det var udrikkeligt ?

I så fald har vi årsagen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 18:18

Citat
Tag f.eks en julestjerne, den sprøjter man så den lige med nød og næbbe
er rød julen over, de næste blomster er aldrig så røde som de første, og hvorfor ????

Genbrug:
Julestjerner er en flerårig plante, og ønsker du at den skal komme igen, stilles den i en lys vindueskarm til hen på foråret. Når de nye skud kommer, skæres den kraftigt tilbage over mindst 4 blade. Du kan også bruge den som krukkeplante om sommeren, blot den ikke får direkte sollys.For at udvikle de farvede blade, kan du dække planten med en sort plasticpose i 10 timer og derefter igen give den lys. Det gentages i ca. 1 måned, hvorefter den kan danne stjerner igen.

http://www.plantorama.dk/produkter/stueplanter/julestjerne.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 18:21

vic2000 hold dig til det du ved noget om.... og det er ikke julestjerner, og jeg tvivler også på din viden vedr. syrener.

Citat
Din syren, jeg går ud fra, at det er en ægte syren, men som så er falmet med tiden, den får du jo ikke tilbage i samme farve som da den var yngre

Både min nabo og jeg har syrener der er over 40 år gamle, de har aldrig mistet/ændret farve,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 18:36

Vedr. syren

Syren formeres enten ved frø, stiklinger eller podning. Hvis blomstens farve og andre egenskaber skal bevares skal formeringen være vegetativ, det vil sige foretages ved stiklinger eller podning. Grundstammer af Syringa reflexa giver ikke rodskud i modsætning til Syringa vulgaris. Podning foretages i marts - april og stiklingformering sker ved urteagtige stiklinger i slutningen af juni og begyndelsen af juli måned. Nogle sorter kan formeres ved stiklinger og andre kun ved podning

herfra http://www.haven.dk/answers.asp?x=&detail=15549&list=0..12

Vedr. troldpil

Troldepil kan som alle andre pil nemt formeres med stiklinger, og det er i grunden ligegyldigt, om stiklingene danner rod i et glas vand eller direkte i jorden. Vælger du at sætte kvisten i jorden, skal du blot huske på, at jorden ikke må tørre ud under roddannelsen.

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/EE2915029BDC7C61C1256D5C006CBCE8%3FOpenDocument%26Banner%3D1%26&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENHAVEDOKTORSYGDOMME%26Region%3D%22%29%3B%20

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 18:51

Hos os stikker vi bare en troldepilegren ned i jorden. (løs jord)
Året efter "trolder" den allerede.

Vi havde endda en stump afsavet gren liggende på jorden og pludselig skød den og satte rødder.
Den skød på tværs af stammen.
Den blev naturligvis plantet, fordi den var så sejlivet.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 22:40

Citat
Indsævic2000 hold dig til det du ved noget om.... og det er ikke julestjerner, og jeg tvivler også på din viden vedr. syrener.
t dit citat her

Nordsted lige så vel som du er bøsse holder eller stav vifter i din fri tid, så har lille mig også haft en hobby, oghar det stadig væk der bla, går på planter af vel 300 forskellige slags
som også har været udplantet på 4 tønder land, nordsted jeg regner med der kan stå flere planter der ind du har hjemme ved villa kulla,s græsplæne.
og ved du hvad mere nordsted jeg behøver ingen blå blink, nej jeg mener link for at få dem til at formere sig eller gro, det har jeg også lært nordsted, incl podning, du er nok ved at være så gammel nordsted du opdager sq ikke din hvide syren den er gået over til de grå stær i øjet,

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 01-07-09 13:42

Tak for svaret vic2000.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 01-07-09 14:33

Selv tak

jeg ville ønske jeg kunne hjælpe dig noget mere, end lige det der er blevet skrevet her,
hvis du vil have det så giv lige et præg i box skriv til vic,
det er sjovt at arbejde med, naturen er stor

kjeld