/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Antikmaling
Fra : snerose
Vist : 3396 gange
200 point
Dato : 21-06-09 07:00

Vi har et rigtig flot, rustikt gammelt spisebord, der er lavet af noget bejdset træ. Jeg ved ikke lige hvilken sort træet er, men det er meget blødt.

Nu vil jeg rigtig gerne lave det antikhvidt, men ved ikke lige hvordan man gør det ordentligt og helst også billigt. Og så vil jeg gerne "styrke" det lidt , så det ikke bliver ridset af ingenting...

Det er i øvrigt et bord, der har udtræksplade, men der er sket noget i tidens løb, så bordet hælder på midten - kan man rette det op? (Det er nemlig svært at få de ekstra plader i...)

Tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-06-09 08:24

Sådan et lignende spisebord, har jeg sat istand

Jeg vaskede det godt af i ajax-vand (opvredet klud). Lod det blive helt tørt, og malede derefter underdelen, dvs. ben og stel med hvid oliemaling. Det fik 3 gange, før jeg var helt tilfreds.

Bordpladen valgte jeg at bejdse (farven hed mahogni, men er ikke så mørk, som mahogni ellers er). Det ser virkelig godt ud, med den mørke bordplade til den hvide underdel. Bedst af alt, pladen er overhovedet ikke så sart, som den ville være som hvidmalet

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-06-09 08:26

Her kan du se et bord, der ligner mit
http://www.nostalgiladen.dk/picture.aspx?id=21950144

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 09:57

Snerose når du maler sidste gang, så når malingen har sat sig . giv det så en kold chock, så får du den bedste overflade. til et bord

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 10:29

Kold chock ?????????????????????

Vi er altså mange der sjældent fatter hvad Du skriver, tag på skole igen og kom herind om 25 år når Du har lært at udtrykke Dig.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 21-06-09 10:35

Jeg følger lige med på sidelinien.

Jeg har et bord, som også skal have en antikbehandling.

Men hvad er "kold chock" ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 11:02

At tørre malingen i 20 graders frost måske....forkert årstid
Eller at dække bordet med isterninger måske.

Vi hører nok nærmere fra den kant.........hvis det kan læses.

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 200 point
Dato : 21-06-09 11:45

Mal bordet med hæftegrunder - det kan købes i alle farvehandler. Det skal nok have 2-3 gange. Giv det derefter en ganske almindelig interiørlak eller acrylemalje, som du også køber samme sted. Køb det i en farve du mener passer til bordet - de fleste har en antikhvid. Ellers køb lidt okker tonefarve og en hvid emalje, og bland farven selv.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 11:52

Citat
Eller at dække bordet med isterninger måske.
fra luffea

Pappet er fremme sammen med en standlig kniv:

Luffea du er sq ikke så dum som du gør dig til,

Luffea hvis nu du lader disse isterninger tø op i en spand, eller fad, eller hvad man har for hånden værende tilsvarende, så langt så godt ok.

Dette kolde vand, som så gerne skulle være i spanden , eller fad,

Vi siger, at malingen har sat sig, og virker på overfladen, halv tørret op.D

Så kan man tage en blød svamp, eller blød klud, man kan også sætte bordet uden for, og tage vand slangen og så skylle det af, på den måde,,

Der efter tager man så, og tørre vandet af igen, Det kaldes inden for Auto maler--- bygnings maler en ((( Kold chock )))

Og giver hermed overfladen en meget- meget stærkere overflade, og modstands dygtig over for snavs og risser, og det er ikke en gang løvn Luffea,

Auto maler bruger samme taktik hvis de er lidt sen på den med at få afleveret dytten til tiden,

I kan også bruge samme taktik hvis gulvlakken ikke rigtig vil tørre,

Hermed er pappet opbrugt. og kan kun sige god arbejdeslyst,

Men i er altid velkommen til at få et gratis råd fra en erfaren håndværker,
også dig luffea. jeg kan også give dig et råd hvordan du får malingen til at tørre i 20 graders frost, men det har du ikke brug for i dag, nu solen skinner,
kjeld
jeg håber den er fessen ind, ellers kom igen også dig luffea

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 12:17

Snerose, den aller bedste maling du kan bruge til dit bord er, Polyurethan
maling, for det første hæfter det godt, og for det andet, er det vel noget
af det stærkeste maling man kan få pt, du kan rulle det på med en
morhera rulle som så vil give dig en flot look, her kan du også anvende, før
omtalte "" kold chock""
du vil få en overflade på lige fod med en laminat bord,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 13:32

Hmm, jeg planlægger ikke at tage 128 kvm parket ud i haven for at skylle det af med haveslangen

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 14:24

Citat
Hmm, jeg planlægger ikke at tage 128 kvm parket ud i haven for at skylle det af med haveslangen
fra luffea

Noget af pappet har sq virket på luffea, hvad er du misfornøjet med luffea ?????????? sig det endeligt luffea for så ?? det skal der måske gøres,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 14:29

Det vil Du ikke vide

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 14:39

Citat
Det vil Du ikke vide
jow-jow luffea

og så skal jeg gerne komme og hjælpe dig med at smide dine 128 m2 gulv
ud. så det kan få et kold chock, hvad med at gøre det inden for, så får du vasket dine snavsede fodlister af i samme ombæring, var det noget

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 14:43

til luffea; er du tøsset. du tør da ikke sige til snerose at der er ingen d i bejset, eller gør du, ????

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 22-06-09 08:08

Der er d i bejdset, vic2000

Se blot her: http://www.ddoo.dk/orcapia.cms?aid=109&mode=1&w=bejdset

Det kunne være, at du selv skulle kigge lidt nærmere i ordbogen...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-06-09 09:55

Citat
MALING OG BEJSE TIL MØBLER
taget fra Google,
av min arm snerose,

Selvom du har aldrig så mange og fine ordbøger med vendinger og drejninger,

Ved du så helt ærlig hvad BEJDSE står for, ja eller nej, det må vel være rimmeligt med en kommentar,

for det gør jeg så tilfældigt snerose, og der er endda meget stor forskel
på disse to ord,
[CITAT] Det kunne være, at du selv skulle kigge lidt nærmere i ordbogen...
din egen (citat)

kjeld

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 22-06-09 10:30

Vic2000
Jeg er sgu træt af dig! Du ender på min BL.
Farvel!

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 23-06-09 12:11

Tak for svaret lassethorsted. Og tak til alle indlæg. God Sct. Hans aften!