/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
samsung NC10
Fra : johanma
Vist : 692 gange
500 point
Dato : 21-06-09 04:42

Jeg overvejer at købe en Samsung NC10.

Den skal bruges til studie (internet, word, powerpoint mv. ) og fritid (snakke og chatte over skype, lytte til musik, se klip på youtube).

Jeg har ikke de vilde krav til den, men vil gerne have en computer der:
kan holde strøm længe
er hurtig (især til søgning på internettet)
kan køre med mange åbne vinduer på én gang uden at blive sløv
har en del plads (til dokumenter, billeder og musik)
har trådløst net

Er denne computer god til mit behov?

Der er forskel i pris alt efter om den købes det ene eller det andet sted, men er der en forskel på computeren?

http://www.proconsult.dk/katalog/m_nb/s_nb4/nb4-10/nb-sa-np-nc10-ka02dk.html

http://www.pixmania.com/dk/dk/2041574/art/samsung/nc10-sort.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 07:13

De sparede penge er sure idet Pixmania er berygtet for dårlig service ved f.eks reklamationer.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-06-09 15:40

Her er lige et link til Dell. PC i samme prisleje som Samsung, men med større skærm + ydelse, og så vidt jeg kunne finde ud af - 3 års garanti.

http://www1.euro.dell.com/dk/da/hjemmet/Bærbare-pc'er/laptop-inspiron-1545/pd.aspx?refid=laptop-inspiron-1545&s=dhs&cs=dkdhs1

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-06-09 15:43
Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-06-09 15:47

Nu fatter jeg ikke en hujende fis. Glem de 2 link (er sørme de samme) . Jeg må prøve noget andet. .

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-06-09 15:51
Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-06-09 15:58

Jeg har lige mailet linket fra mig selv til mig selv. Og når jeg klikker på det i mailen, virker det smukt, men dæleme ikke her . Men den hedder

Dell Inspiron 15
Smart, farverig og tilsluttet. Behersk det grundlæggende inden for mobil databehandling med denne Celeron®-baserede bærbare pc.
Inspiron 15
Intel® Celeron® Processor 900 (2.20 GHz, 1MB L2 Cache, 800MHz FSB)
Original Windows Vista® Home Premium SP1 - Dansk
15,6" CCFL-skærm i bredformat med WXGA (1366 x 768) TFT og TrueLife™
1024 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 533 MHz
160 GB Serial ATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
Dvd+/-rw-drev (læser/skriver cd og dvd)
Fri levering ved bestilling online
Gælder t.o.m. 24-06-2009

Det var bare det. Og dette forløb beklager jeg meget. Det var til af få af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-09 17:24

Citat
Jeg har ikke de vilde krav til den
jo til en Netbook er det ret vilde krav, du skulle hellere se på den her, det er jo en arbejds computer du gerne vil have:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=2892&osCsid=c643b5820e31ec981ea0e89cb3ea6d55
godt nok 2000kr. dyrere men så får du en computer som kan det du ønsker

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 21-06-09 22:32

LuffeA: Nå ok, ja så er det surt sparede penge hvis noget skulle gå galt...

heller22: Det gør ingenting bliver selv arrig når lortet ikke virker Jeg er faktisk interesseret i en mini-computer, har en stor (15"4) PB PC, som virker nogenlunde, og ok til mit forbrug (indtil videre). Ellers mange tak for dit forslag.

o.v.n.: Ups - troede virkelig det var beskedne krav Men det er en lille computer jeg gerne vil have. Findes der én som den du fandt - bare mindre?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-06-09 22:44

Hej Johanma. 1000 tak for din forståelse .

Men når det nu er en lille, du har forelsket dig i, hvad skulle der i grunden så være i vejen for, at du bare køber den Samsung, du har set på. Den "ser" fin ud. For det er en hulens jungle at bevæge sig ud i, at skulle rådgive dig (og andre) om køb af ny pc. Så hvis jeg var dig (og vær du glad for at det ikke er sådan ) ville jeg smutte ind i en pc-butik og få en snak med folkene der, og så finde en pc som du mener vil passe dig. Derefter kan du så se, om du kan finde den billigere på nettet .

Det var bare det.

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-09 23:56

Dem jeg kan finde har Vista, det betyder at de absolut ikke har lang batteritid, og så kan de jo ikke mere end den lille du har fundet, de store krav jeg nævner, er at du vil have mange vinduer (programmer) åbne på en gang, det vil gøre en Netbook med Atom processor langsom.
Her et eksempel på en som kan opfylde dine krav, og lidt mere end det, den har Vista men du kunne jo lægge Ubuntu ind på i stedet for så vil den være rigtig
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=866430&SamleMenuID=9999&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=Toshiba

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 00:00

Toshiba er    31.4 cm x 22.9 cm x 3.5 cm
den første jeg viste dig er 35.6 cm x 26.5 cm x 3.4 cm
så den er da lidt mindre med sin 13" skærm, og der er kræfter indeni, dog ikke til spil

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 00:17

Her er et alternativ til den du selv har set på, altså en mini .
Mini 10v med Windows XP og en stor 160 GB harddisk er perfekt at have med på rejsen
Inspiron Mini 10v
Intel® Atom™ N270-processor (1,60 GHz, 533 MHz, 512 KB cache)
Original Windows® XP Home Edition SP3 - dansk
10,1" WSVGA-skærm i bredformat (1024 x 576)
1024 MB DDR2 SDRAM på 533 MHz
160 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
Spar kr. 100 ,- inkl. moms
SIDSTE DAG!
Spar kr. 100 ,- inkl. moms
SIDSTE DAG!
Fri levering ved bestilling online
Gælder t.o.m. 24-06-2009
også med XP og forskellen er sikkert ens, og den koster kun I alt 2.390,- . Det er sgu da billigt. Og du behøver jo ikke, at have alt det du nævner åbent på en gang. Det kan du jo have på din større pc, ik? .

Og ovn. Hedder du Ununtu til mellemnavn? .

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 00:19

Citat
Ununtu
Ubuntu selvføglelug

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 00:26

Nu skal du lige se hvad jeg fandt: http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=81&products_id=968&osCsid=c643b5820e31ec981ea0e89cb3ea6d55
Der er ingen Windows på, men hvis du har en XP cd og en ledig licens, så er den her bare sagen, ikke helt så lille som Samsung, men lille og nem at have med sig.
Du har vel bemærket at der ikke er cd/dvd drev på den Samsung du har forelsket dig i

og så lige en gang mere: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download så er du kørende

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 00:28

Citat
Den skal bruges til studie (internet, word, powerpoint mv. ) og fritid (snakke og chatte over skype, lytte til musik, se klip på youtube)
et eneste punkt skal ændres: Word hedder OpenOffice på Ubuntu og Ubuntu kan alt det du nævner

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 00:35

Dell Mini 10v har 1024 MB DDR2 SDRAM og sammen med eksternt CD-drev normalpris kr. 995,- koster den nogenlunde som http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=81&products_id=968&osCsid=c643b5820e31ec981ea0e89cb3ea6d55

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 00:40

Dell Mini 10v leveres med XP. Så skal du ikke til at experimentere med Ubuntu. Det har jeg prøvet, og det er ikke for sarte sjæle.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 13:36

Dell min er også med Atom processor, lige som de andre Netbokks også Samsung, det giver lang batteri tid, men ikke alverden af kræfter til at køre flere programmer på samme tid.
Til din anden påstand vil jeg bare sige: Vrøvl!! Ubuntu er nemmere end Windows XP og meget nemmere end Windows Vista

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 13:47

Hej ovn. Er du der . Du hedder altså Ubuntu til mellemnavn ? Og det var da bare min oplevelse af Ubuntu, jeg videregav til Johanma . Forøvrigt ved jeg ikke, om Dell Mini 10v har indbygget cd/dvd-rom . Sådan en ting har minierne måske slet ikke, mærkeligt .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 14:28

Hverken Dell - Samsung eller de fleste andre Netbooks har cd/dvd drev indbygget, husk på de er jo meget små, der er ikke plads der er cd/dvd drev i dem jeg har vist frem

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 20:02

Helt OK - det vidste jeg ikke

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 22-06-09 23:07

Nøøøøj der er vist lige en del jeg skal kigge på - tusind tak

Jeg vender tilbage med point, når jeg har fået kigget nærmere på det.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 23:38

God aften.

Rigtig god læselyst . Bliver resultatet af din læsning, at du ikke kan bruge nogle af indslagene, vil jeg foreslå, at du trods alt tildeler pointene til ovn, for hans iver efter at få dig til at benytte Ububtu. Det er altså ikke til at stå for .

Så jeg daffer lige så stille ud af dit spørgsmål med ønsket om, at du finder en rigtig lille dejlig pc, som du bliver glad for. Og det var sjovt at være med, takket være ovn. Desuden lærte jeg da også lid om minier .

Møjn

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 22-06-09 23:42

Møjtastatur (eller F 40)
Citat
lid
ska være lidt.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 23-06-09 02:22

haha ja en iver man ellers må søge længe efter

Er rigtig glad for at I har brugt tid på at hjælpe mig!

Hvis jeg ikke ender med nogen af de foreslåede minier, så skal jeg nok give pointene til ovn.

nu er det tid for mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-09 11:31

Tilbage til det egentlige spørgsmål: Ja det er 2 Netbooks magen til hinadnen, og dog - den fra Pixmania har ikke dansk tastatur (mangler æ ø å med mere) hvis billedet passer, og det er en engelsk Windows der er på, husk at det er en fransk butik med en dansk hjemmeside, jeg ville være en lille bitte smule nervøs for at købe der
Og nu i er igang med at drille mig, så vil jeg da lige fortælle at med Ubuntu er det fuldstændig valgfri, hvad sprog man vælger, du kunne jo købe den fransk/engelske fra Pixmania og så lægge en DANSK Ubuntu på - - - - - - - dril bare videre

Accepteret svar
Fra : heller22

Modtaget 500 point
Dato : 25-06-09 22:48

Citat
Og nu i er igang med at drille mig
Jamen, kære Ubuntu-fan-o.v.n. - Hvem driller . Og hvor blir du af . Du er slet ikke på i andre tråde i øjeblikket. Er du syg eller på ferie oder was ?

Ja, jeg brugte lige din tråd igen, Johanma , men savner ovn.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-06-09 00:28

Jamen du godeste, Johanma. Tak skal du ha .

Vi "ses" måske igen .

Mvh fra Chris