/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hjemmelavet pesto
Fra : hovsada
Vist : 7329 gange
100 point
Dato : 20-06-09 23:55

--------------------------------------------------------------------------------
laver tit pesto af diverse grønne krydderurter -basilikum/persille/kørvel osv blandet med hvidløg,olie,nødder og parmesan...som opbevares i køleskab under forbrug
...men jeg er kommet i tvivl om holdbarhedtiden ??? da jeg sommetider laver store portioner...og om det er en idè at bruge rigeligt med olivenolie ( som "konservering" )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-09 23:58

Manden laver sin kryddersovs med chili og oliedet er alt for stærkt til mig).... det kan holde i evigheder, så jeg ville ikke bekymre mig om holdbarheden,bare du opbevarer det i køleskabet

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 21-06-09 00:00

Olivenolie i sig selv er IKKE konservering! Holdbarheden er ca. 1 uge i køleskab!!!
Og bortset fra det. Olivenolie i pesto er at skyde over målet. Den smager for kraftigt igennem og en god olivenolie er dyr!
Brug istedet en god koldpresset rapsolie.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 21-06-09 00:07

Jeg bruger forskellige olier...det er vel en smagssag og IKKE spørgsmålet !

...mener at man køber forskellige varer på glas, som kun er præbareret i olie !

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 21-06-09 00:13

Selvfølgelig er det en smagssag med valg af olie.
Holdbarheden er sat efter at man bruger forskellige FRISKE urter. Der kan være mange sjove ting i, hvorfor man må sætte holdbarheden fornuftigt.
Her i huset spiser vi glad og gerne hjemmelavet pesto der er både 2 og 3 uger gammel; MEN når spørgsmålet er formuleret som det er, må jeg som en der føler en smule ansvar for andres helbred komme med et minimumsbud.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 21-06-09 00:16

Den længere holdbarhed jeg fik skrevet om i mit forrige indlæg er sat efter at køleskabet SELVFØLGELIG er HØJEST 5 grader!!!!

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-06-09 00:37

Ja, de kan holde sig længe, så længe de ikke er åbnet, når først de er åbnet så er holbarheden desværre ikke så længe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 03:46

Jeg vælter også rundt i olivenolie, og helst de dyre, men der kan være retter hvor der kræves anden olie.
Som ved anden madlavning: brug helt rent køkkengrej, og f.eks ikke en kniv der lige har skåret i råt kød og blot skyllet af.
Skold evt. ingredienserne et splitsekund (ikke osten ) og brug Atamon-skyllet embellage.

Accepteret svar
Fra : johanma

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-09 04:21

http://www.opskrifter.dk/Spoerg-Kokken.280.0.html?cid=3357&page=38
Citat
? Spørgsmål: 09-08-08
Pesto
Hvor længe kan en pesto holde og hvordan opbevares den bedst ?
! Svar: 10-08-08
Hej , hvis alle hygijene regler er overholdt , og den opbevares på køl så vil jeg gætte på 2-5 dage,
Mvh Tomas
opskrifter.dk

Men det lyder ikke af længe, han helgarderer sig nok.

Her er den godt nok med persille:
http://opskrifter-dyn.tv2.dk/article.php?id=528345

Citat
Holdbarhed i køleskabet ca. 14 dage

Der er noget med at olivenolie virker konserverende:

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/133.html

Citat
Pestoen kommes på små glas og i fryseren. Egentlig kan de holde længe, hvis man giver dem et lag olivenolie på toppen, men smagen bevares mest intenst i fryseren.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 21-06-09 06:47

Man skal passe på, når der er friske krydderurter i - jeg ville sige: max 3-4 dage i køleskab.
Alle bakterier formerer sig jo, når produktet ikke er blevet forarbejdet med skoldning eller lignende.

Men en god idé er da, at lave små portioner af krydderurter, der bare skal tøes op og blandes med olie... - og det må selvfølgelig godt være en lækker olivenolie

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 21-06-09 09:18

Tak for svaret johanma.
Tusind tak ! jeg fik min bekræftelse og lidt ekstra tips- næste gang ryger der en portion i fryseren samtidig !

Gunvor