/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling af hus
Fra : gith
Vist : 6220 gange
100 point
Dato : 20-06-09 20:44

jeg har købt et pudset hus, og tror det er malet med cempexo da der stod en bøtte af det i skuret, kan jeg male med alkydmaling ovenpå????

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-06-09 21:03

Jeg ved ikke om du kan, men det er en rigtig dårlig idé.

Du har brug for en maling der er diffusionsåben, dvs. at den kan slippe vanddamp ud af huset i stedet for at stoppe dampen i murværket, hvos det kan lave fugtskader, som minimum risiko for at malingen slår af i forstvejr, men også for frostsprængninger og fugtskader.

Cempexo er en cementbaseret maling, der er diffusionsåben, silikatmaling er også, men hold dig fra alkyd- eller plastmaling.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-09 21:04

Cempexo er nok noget af det bedste da muren så kan "trække vejret"

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 20-06-09 21:05

Du er en af vore egne hvis du gør det. og hold nallerne væk fra plastik maling. jov hvis du så kommer rå linolie i plastikmalingen . ok så kan det også bruges. men hold dig til alkyd det er guf.
men kik lige efter cempexo er slem til at løsne sig, og det skal man tæt på for at kunne se.
fortynd med fransk terpentin og ikke mineralsk,
kjeld

Kommentar
Fra : gith

Dato : 20-06-09 21:11

ih I er hurtige med svar, nu har jeg lige kigget på det maling jeg har købt og der står det er en emulsionsmaling kombineret af acrylater og alkydolier og den er diffusionsåben

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 20-06-09 21:18

Ja det kan godt være luffea at cempexo kan trække vejret igennem, men det
har den meget stor ulempe at den bliver alt for hård med tiden, og er meget slem til at give små revner, og i de revner, kan så stå vand. og så springer lortet af, derfor er det også på sin plads og give det Alkydolie maling, den smule olie er med til at binde ind i muren og derved undgå afskalning, meget interesant og se i røngten apperat,
Plastik maling lægger sig som en hinde. på lige fod, som du trækker en plastik spand ned over huset, det kan ikke ånde, og det skal det for at kunne holde,
kjeld

Kommentar
Fra : gith

Dato : 20-06-09 21:21

Vic 2000 jeg tror du har ret for der er små revner som tyder på at underlaget er "stenhårdt", så du mener altså godt jeg kan bruge ovenstående maling som jeg har købt?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-09 21:22

Du har nok ret da Cempexo jo nærmer sig go` gammeldaws kalkning, men det er smukt hvis det holder.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 20-06-09 21:42

kære ven
du kan så rolig bruge den maling,
men.-men lov dig selv og huset at du så køber yderlige m ved jeg jo ikke
hvor mange spand der skal til,
men hvis nu du oven i den maling du har kommer en god stor krus rå linoliyderlig i så er du på den sikre side, men stadigvæk fransk terpentin, får
den er der mere olie i som den mineralske.
spørg hellere end lave noget lort d smør,
den emulisions maling som findes pt, opskriften stammer nok sammen med
sælger fra et malerfirma og så idioten her som krummen siger jeg er.
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 20-06-09 21:52

vagnr du skulle nok spørge Peter først inden du lukker sådan en gang bræk ud, at bedømme så er der sq ikke meget håndværker i dine udtagelser, ej heller jordforbindelsen, det her har ikke en ski at gøre med politik,
derfor vagnr piner det mig meget at som håndværker, skal se på sådanne udtagelser, og jeg kan sq ikke lade være og kommentere, jeg har ikke en ski forstand på politik det lader jeg sp dig og peter om,
kjeld

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 20-06-09 22:26

To gange, med 10 års mellemrum, har vi fået malet vores malet vores hus med Cempexo, nu Skalcem, men fælles for begge produkter er, at de begge er cementbaserede. Det trængte ellers ikke til det, men pga. smårevner opstået af sætningsskader, som vi fik udbedret, malede vi det. Grunden til valget af Skalcem/Cempexo var netop, at det produkt trænger ind og lukker smårevner ved grundig påsmøring. Vi blev i sin tid vejledt at en fagmand, da vi skulle male vores daværende hus. Samtidigt er det også meget, meget billigere end alle andre produkter.
Så det vic2000 skriver om, at det bliver hårdt og laver små revner, er noget forbandet sludder Det er lige stik modsat!
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 20-06-09 22:35

Kik på denne side gith
http://www.skalflex.dk/support/datablade/index.htm
Og så er prisen for 25 kg. ca. 450,- kr.
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 20-06-09 23:18

Citat
forbandet sludder

du larsine fræser

efter 53 år bag kosten, og produktion af maling mm, så er det blevet til mere en et skur, man har malet, og behandlet, og har selv patent på en maling, jeg ved ikke om det så siger dig noget, har nok lavet flere liter maling end du har pisset liter i din tid, hvis ikke man er tung nem, så er det vel fordi det ikke kan fræse ind,
kjeld

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 20-06-09 23:43

Citat
hvis ikke man er tung nem
- tjah - du falder fint ind i kategorien
Jeg kan godt se du ikke kan stave, men det går da heller ikke for godt med at læse - læs dog det link jeg henviser til
Malersyndrom måske
Skalcem 100
Egenskaber:
Skalcem 100 er en indfarvet, fugthærdende pulvermaling på cementbasis. Skalcem 100 kan påføres en hvilken som helst mineralsk bund, såsom Leca, Gasbeton, beton, pudsede og vandskurede mure o.l. Maling og kalk skal fjernes før behandling med Skalcem 100

Skalcem 100 er vejrbestandig og vaskbar og kræver ingen efterbehandling i en lang årrække. Skalcem 100 er vandafvisende, men tillader fugt indefra at passere. Skalcem 100 er velegnet både ude og inde. Efterbehandling bør ske med det samme produkt eller med Skalflex Facade Silikat-maling.
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 21-06-09 01:16

Du skal IKKE bruge alkyd på dit murværk. Brug olieemulsion eller evt. silikat ovenpå cempexo. Det gør din facede diffusionsåben. Alkydmaling bruges til træværk!

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-09 01:23

Men i øvrigt... hvorfor ikke bare bruge cempexo igen??? Så er du sikker 110% på at du ikke kommer ud for overraskelser? Andre skriver i denne tråd at det minder om kalk, men intet kunne være længere fra sandheden. Cempexo minder mest af alt om det puds man vandskurer et hus i. Derfor vil du få udemærket vedhæftning af et silikat produkt. Dog kender jeg ikke de præcise data for cempexo da det nok mest er et "gør det selv" produkt.

Er i øvrigt faglært maler hvis du har brug for at sortere i de råd du får herinde

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 01:47

Citat
Alkydmaling bruges til træværk!

og facader,

noget være ævæl og bavl det kun bruges til træværk,
kommer helt an på kvallitet, man vil have på sin facade,

Skalcem er noget gud opfant i vrede, og for idioter som ikke har en dyt forstand på indholdet i posen, men som bliver blændet af reklamens magt
men en glædelig nyhed for denne kategori. den sidste idiot er ikke født endnu,
der går gravide kvinder rundt inde på torvet, og omkring springvandet,
så Larsigne du har chance endnu for at få en lidelses fælle.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-06-09 05:54

Det må være svært at beslutte sig, når de proffesionelle er uenige.

Jeg ville lytte til Lassethorsted!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 11:03

Dog kender jeg ikke de præcise data for cempexo da det nok mest er et "gør det selv" produkt.

Er i øvrigt faglært maler hvis du har brug for at sortere i de råd du får herinde ( citat)

Hvor er det sørgeligt og læse overstående, og for mig nem at vurdere,
hvad vedkommende står for, det er det man kalder inden for faget en G.F.B er.
--------------------------------------------------------------------------------
Det må være svært at beslutte sig, når de proffesionelle er uenige.(citat fra
Vagnr,) det er rigtigt vagnr at det kan være svært, at forstå for uvedkommende, men- men man kan godt kalde sig maler, selvom det er sørgeligt, og sige det, men sandheden er at jeg selv gik på maler skole, sammen med 20 andre jeg vil ikke kalde dem maler alle sammen, af de 20
da var der 9 som aldrig havde prøvet og sætte en bane tapet op til deres
svende stykke. andre 3 havde aldrig prøvet og have en andstryger i hånden, men været bydrenge på en stor arbejds plads igennem de 4½ læretiden, nu gik over, heldigvis fik de belønnig der efter ved aflevering af deres svendebrev, på mit brev er en andmærkning bestået til Guld, og så siden
udlevering af ovennævnte, været selvstændig malermester, med mange ansatte, hver enkelt af disse fik en halv dag fra start til at bevise, om de var
det de kaldte sig. hvis ikke så ud af vagten igen, det var en meget nem og billig måde og få konstateret, om de havde fået svendebrevet foræret,
der var også ud af de 20. fire som aldrig, havde prøvet og lære og blande,
maling fra bunden af,
jeg har stadigvæk, mit fag for kært, til at klatten smørre, de skal få overtag, og specielt dem som er nem at gennem skue,
jeg kan sige ud af til, at jeg har haft en virkelig god læremester, så tak for
det,
så det er gith heldig vis der skal selv afgøre hvad vedkommende vil tage
for gode vare, (( mit ord sprog uandset hvem)) hvorfor lave noget lort, det tager samme tid og lave noget godt, )))(( og sandheden er altid ille hørt ))(( giv fra dig som du selv ønsker at modtage ))

"gør det selv" produkt.

Er i øvrigt faglært maler hvis du har brug for at sortere i de råd du får herinde

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 21-06-09 11:32

Jeg fortalte om mine erfaringer med de cementbasserede produkter, men vil nok sige som vagnr: Jeg tror du skal lytte til lassethorsted i denne tråd.
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 21-06-09 11:34

Og du vick2000 - du ævler bare vider

Kommentar
Fra : gith

Dato : 21-06-09 12:46

Jamen tak for alle svarene, men jeg syns nu alligevel jeg står tilbage med en usikkerhed. Hmmm
Kandu er jo en godopfindelse, bare ærgeligt at der skal komme "mudderkastning" med ind i debatten.
Syns hellere vi skal acceptere at vi har forskellige meninger om tingene....Men alligevel tak for jeg svar allesammen, og god søndag

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 13:20

Citat
sandheden er altid ille hørt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-09 13:44

Lad være! Huse skal kunne ånde, og det går ikke gennem alkyd. kalkning, til nød silikatmaling eller tyndt cempexo går godt, men undgå tætte lag. Gå rundt og få øje på huse, hvor hele facaden har fået psoriasis. Spørg til historien, og den hedder næsten hver gang noget med at farvehandleren anbefalede plastic- eller alkydmaling.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 21-06-09 16:16

gith.
De er ikke tale om mudderkastning!
Det er blot dette, at denne vick2000 er meget påståelig og altid kommer med nogle usædvanlige svar - mener at vide noget om alt. Det er vi flere herinde som har erfaret
Som skrevet tidligere ville jeg følge rådene fra lassethorsted
At vick2000 har haft sit hoved ned i en bøtte med maling i 53 år, ses tydeligt
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 17:18

Citat
den hedder næsten hver gang noget med at farvehandleren anbefalede plastic- eller alkydmaling.

Du er da gu dømme li godt mere dum og læse om end lasanjarie, næsten alle kirke i dk er kalkede, og de ånder fin- fin,

Men at alle i hobe af farvehandlere skulle minimum med en faglært maler ud, i et år, for at lære om det de står og smider over disken ja ingen tvivl om det, istedet prøv og se her på dåsen, her står at det bliver flot,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 17:19

gith............HOLD DIG TIL LARSINE'S INDLÆG!!!!!!

Vi har altid malet vores hus med cempexo, med et meget flot resultat og det fortsætter vi med

Nu har jeg ikke orket at læse alt hvad vic2000 har skrevet, men bare et eksempel på at du ikke helt kan regne med svarene fra ham

Citat
efter 53 år bag kosten

og manden er født i 45... det var hurtigt han blev prof maler, men var også jurastuderende, og faglært murer og lastbilchauffør

Gør som de fleste kandu'er... udeluk vic2000 fra tråden eller blacklist ham

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 21-06-09 18:35

øøøhhhh - mener også vick2000 havde gået i gymnasiet, men det var møske før
Jeg mener dog det er lidt farligt at blackliste vic2000, da man så ikke kan advare andre om hans fjollede ideer og indlæg - et dybt psykotisk tilfælde
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 18:40

Citat
Jeg mener dog det er lidt farligt at blackliste vic2000, da man så ikke kan advare andre om hans fjollede ideer og indlæg - et dybt psykotisk tilfælde

Det er ikke spor farligt, det kan kun blive bedre hvis alle gjorde det.........og når han som her skriver noget urigtigt, så må vi jo blande os, det er jo forfærdeligt hvis nogle bruger hans råd

Jow han har også skrevet at han har gået i gymnasiet... men jeg tror ikke huen trykkede

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 21-06-09 19:01

Citat
det er jo forfærdeligt hvis nogle bruger hans råd

- det er jo lige netop dét
Jeg har ikke været i dette forum så længe, men opfattede det som værende seriøst lige fra start.
Det er meget trist, at en person som vick2000 ødelægger troværdigheden med dennes indlæg
Jeg har fra barns ben lært, at man ikke skal udtale sig om noget man er uvidende om og man kan sandsynligvis ikke vide noget om alt - som vick2000
Hilsen Larsigne

Godkendelse af svar
Fra : gith

Dato : 21-06-09 21:57

Tak for svaret lassethorsted.