/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
XP Home installation
Fra : blendstrup
Vist : 535 gange
340 point
Dato : 20-06-09 20:33

Hej jeg har geninstalleret min XP Home på 70.GB hardisk
men efter det har jeg kun 53% plads tilbage på hardisken
XP home kan vel ikke fylde ca.35.GB
hvordan får jeg mere plads???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-09 20:55

Nej den fylder ikke så meget, du har sikkert ikke valgt formatere, og har nu 2 Windows systemer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-09 21:02

Windows med sp3 fylder kun ca 4 gb, så det er en ommer.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-06-09 22:04

Hm tjek lige om din hardisk er på 70 GB inden du gør noget...

Det kan være XP har formateret den til en mindre størrelse...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 09:59

Kig på din harddisk her:
start > h-klik på computer > vælg administrator > diskhåndtering.
Nu kan du se din harddisk og hvor stor den er.

Kommentar
Fra : blendstrup

Dato : 21-06-09 10:51

Under diskhåndterring står der.

DISK.0 MAXTOR F
grundlæggende 38,28 NTFS
38,28
online i orden aktiv

DISK 1 (C)
149,05 GB 69,65 GB NTFS
online i orden (system)

Venlig Hilsen Bent o

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 17:19

Tja - hvis det kun er XP home på C: så fylder den lidt rigeligt.
Så måske en ide, at installere forfra, og lige formatere C:
Vil den ikke det, så er det bedst at slette hele harddisken og så oprette en partition til XP som ikke fylder hele harddisken.

Kommentar
Fra : blendstrup

Dato : 21-06-09 19:01

hej Evind
hvordan formaterer jeg C og laver en frisk installering
vh Bent.o

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 19:07

1. Først vil jeg vide om du har driverne til dit motherboard ( CD med utility eller motherboard)
2. Ligger der filer på dit F: drev
3. Jeg går ud fra at du har to stk. CD/DVD drev siddende i comp.
4. har du mulighed for at vælge drev ved opstart med XP CD

Kommentar
Fra : blendstrup

Dato : 21-06-09 19:10

jeg har driverne, og jeg afbryder Hardisk F ved at tage kablerne af

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 21-06-09 19:28

Citat
Hej jeg har geninstalleret min XP Home på 70.GB hardisk

SE nedenfor
Citat
Under diskhåndterring står der.

DISK.0 MAXTOR F
grundlæggende 38,28 NTFS
38,28
online i orden aktiv

DISK 1 (C)
149,05 GB 69,65 GB NTFS
online i orden (system)

Citat
hej Evind
hvordan formaterer jeg C og laver en frisk installering
vh Bent.o

NU skal du til at passe på, jeg tænker på det med at formatere.

Da du har mere DISK til RÅDIGHED, end hvad du skriver.

Men ellers har du sikker, bare indstalleret dit system 2 gange,
på samme DREV = C:

MEN BORTSET FRA DET, hvorfor skriver du ikke om resten af din disk, HAR DET GODT.
Der mangler trods alt 80 GB ??

Ifølge min lille tabel, og en hurtig hoved regning.
Nogen der kan få den KABALE til at gå op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 19:28

Ok jeg går så ud fra at du har een påartition på din ene harddisk med C:

Jeg ville så hente en gparted CD for at slette harddisken, da du nok ikke får muligheden med XP CD

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

og vælge denne:
gparted-live-0.4.5-2.iso

Den skal brændes i eks. Nero som billedefil /image /iso
Det bliver til en Boot CD som kan håndtere harddisken.

Lad os lige snakke her i tråden inden du bruger den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 19:31

Den kabale kan jeg heller ikke få til at gå op.
Derfor gparted hvor man kan se hele harddisken..................også skjulte partitioner.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 21-06-09 19:32

Hvis jeg VAR DIG:::::::::

TOG JEG EN TOTAL BACKUP AF DIN DISK
Før du laver noget der ikke kan hentes tilbage.

Selv tror jeg, at du fra FØRSTE installation, ikke har HAFT STYR PÅ DINE PARTITIONER.

Du skriver jo at disken er på 150 GB, men KUN bruger 70 GB
Så noget er helt GALT, PAS PÅ, med dine gamle data.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 21-06-09 19:37

Citat
Den kabale kan jeg heller ikke få til at gå op.

Så det også bare lige. og slet ikke for at brokke mig.
Men temmeligt ærgeligt, at slette noget der muligvis ''ligger'' skjult.

Dette kan også være fordi at resten af disken, er lavet som en
såkaldt mappe/ med henvisninger, ? ALTSÅ en ikke aktiv partition.

MEN BACK-UP.

Kommentar
Fra : blendstrup

Dato : 21-06-09 19:41

jeg kan se at jeg har 2 Windows home ?? hvad sker der hvis jeg sletter alle filerne på den ene
og hvis den ikke vil køre så lave en R med min CD???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-09 20:35

Hvis du er dødsikker på at have alle drivere og backup af alle data samt installatinsprogrammer .
Så kan du fornuftigvis ved en nyinstallation starte med at slette alle partitioner. Derefter er det helt forfra og om at planlægge forud hvor store partitoner man vil have til hvad.

men check nu først om du har alle drivere ( også til bundkortets DMA) og flytbare nøglefiler til bankerne osv.

Hvis du ikke ved hvad det er, så lad være med partitionering og nyformattering.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 21:24

Nemlig - men gparted vil vise "hidden" partitioner.

Kommentar
Fra : blendstrup

Dato : 21-06-09 21:37

jeg har totalslettet den ene Windows installition og komputeren kører som før men det har ikke givet mere plads?
jeg må nok hellere stoppe nu sålænge komputeren kører da jeg ikke ved hvad hidden partioner er?
jeg har brændt gpartet ned men ved ikke hvad jeg skal gøre med den??
vh Bent.o

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 23:42

Jeg vender tilbage i morgen og fortæller hvad den skal bruges til.
Hvis ikke andre fortæller det i mellemtiden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 00:16

Hidden partioner er en nørds slang udtryk for en skjult partion pas på med hvad du gør med skjulte partioner, det kan være din backup og skal bruges hvis det er en recovery cd du har og ikke en "rigtig" XP cd.
Gparted skal starte i stedet for Windows, læg skiven i cd skuffen og start computeren, under starten har du måske en boot menu (du vælger fra hvilken drev computeren skal starte) det står på nederst på skærmen hvilken F tast du skal trykke for boot menu, vælg at starte fra CD-ROM og så starter der et helt andet billede end du er vant til at se, men pas på med den, du kan slette ALT på din harddisk, hurtigere end du kan blinke med øjnene.
Du kan bruge din Windows XP cd til at formatere (hvis det er en XP cd og ikke en recovery) det vil jeg foreslå hvis du er usikker på Gparted, vælg at formatere og hold øje med at det er hele disken du formaterer, du kan også oprette flere partioner under eller efter formatering og installering fra en XP cd

Kommentar
Fra : blendstrup

Dato : 22-06-09 09:46

hej igen
jeg har prøvet at sætte gpartet cd i og der er en hel masse data? men jeg har brug forr at have en meget udførlig anvisning på hvordan jeg skal gøre for at kunne klare mig igennem??
jeg har derfor sat point op i håb om at få en udførlig brugsanvisning som jeg kan køre efter,
forløblig tak for jeres gode råd
Venlig Hilsen Bent.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 10:10

Prøv at se på de billeder jeg lavede her: http://peecee.dk/upload/view/151336 og vær forsigtig, jeg skal til møde nu klokken 11, men der kommer nåske en anden forb,i som kan forklare dig lidt mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-06-09 10:21

Du skriver noget om en masse tal, du skal bare vælge Default (standard) hele vejen, hvis du får problemer med skærmen, så vælg en lavere opløsning, ellers er det Default til at, det ender så med billeder som ligner dem du har hentet fra Peecee

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 340 point
Dato : 22-06-09 13:03

Jeg har lige set billedguiden igennem, jeg tror den er beskrevet så det er til at forstå, ellers må du spørge igen, læg mærke til at jeg ikke rører ved drevet ude til højre, den vises som D drev på Windows XP Home og indeholder backup filer til recovery CDen, som jeg bagefter brugte til at lægge Windows ind igen.
Læg også mærke til at Gparted er fra en Ubuntu live cd, det vil sige at du skal se bort fra billed 1, billed 2 viser det du ser når Gparted er startet, der vises hvordan jeg sletter alle drev, undtagen backup drevet, og hvordan jeg opretter en ny ntfs partion, Windows XP Home blev installeret uden problemer bagefter
Når Gparted starter, så tryk bare på Enter hver gang der spørges efter noget, du kan ikke vælge dansk sprog så der trykker du også Enter for at bruge Default US engelsk, kun hvis der er problemer med skærmen skal du vælge en lavere opløsning, og det kan du vist ikke på de nyere Gparted, så hvis jeg husker rigtig, så skal du vælge en ældre Gparted, men kun hvis der er problemer med skærmen, og du får beskeden Out Of Range, en ældre kasseskærm (modsat en fladskærm) kan så bruges i stedet for en ældre Gparted , det virker nemlig at skifte skærm hos mig

Godkendelse af svar
Fra : blendstrup

Dato : 22-06-09 22:03

Tak for svaret o.v.n..
Det er meget fyldstgørende svar men også meget svært at håndtere for mig,men jeg venter lidt med at førsøge, da min komputer jo kører, men viser at jeg har brugt halvdelen af pladsen på C drevet? jeg har også pinacle 7+10 instaleret den viser også at der er kun det halve plads tilbage selvom der ikke er optaget noget på den? jeg har også problemer i opstartfasen hvor den ikke tæller Ram op den giver et hurtigt blink og forsætter ?
men endnu en tak for jeres svar allesammen
VH.Bent

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-09 00:56

Tak - men du har så lukket for hurtig, nu får vi ikke at vide om det lykkedes for dig, prøv engang at starte Gparted, bare for sjov og for se billedet af harddisken, det sker der ikke noget ved, du skal bare lade være at klikke på noget i det første forsøg, når så du har set dit skærmbillede og sammenholdt det med billederne i min guide, så har du mere mod på næste trin, og du er velkommen til at spørge nærmere.
Vi kunne aftale at køre Gparted sammen en gang, og så fortæller du: nu ser skærmen sådan ud, hvad gør jeg nu, og en af os vil fortælle dig hvad næste trin er, bare spørg.
Når du er færdig med Gparted, enten du bare ser hvad det er, eller du har udført arbejde med den, så klik som på det sidste billede, når Gparted er lukket ned, så skyder den cd skuffen ud, og du kan tage cd op og trykke på en tast for at slukke.