/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Parted magic - godt værktøj.
Fra : Eyvind
Vist : 926 gange
20 point
Dato : 20-06-09 18:25

Til debat / snak.

Jeg er stødt på denne boot CD med forskellige værktøjer:
Gparted - partitionsværktøj
Partition image - backup program
Commander - ligner den gamle Norton commander
Screenshot - til evt. forklaring og hjælp
Fastnet og wireles opkobling med bl.a. Firefox
Terminal - nok mest til Linux brugere
Åbne ok lukke partitioner
Læse og skrive på windows partitioner
Og en del andre stærke værktøjer

Den kan hentes her:
http://partedmagic.com/

Og hvordan den ser ud:
http://partedmagic.com/screen-shots.html

Alt kører i computerens ram og instaleres ikke.
Selv en MBR kan den hente fra en windows backup fil.

Når du har hentet og brændt og prøvet denne CD - så lad høre din mening.
Eyvind.

Ps. Måske kan vi sammen lave en vejledning i brug af værktøjerne.

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 20 point
Dato : 21-06-09 01:12

Synes generelt det virker som et godt værktøj... Har brugt det tidligere, og har ikke haft problemer med det!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-09 22:12

Har hentet det, men jeg trænger en vejledning hvis nogen er friske.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 23:34

Ok - jeg laver en i morgen, hvis ingen andre gør det i mellemtiden.

Hvis du har nero brænder.

start Nero > CD > kopi > brænd billedefil til disk.

Nu har du en boot CD

mere følger i morgen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-06-09 00:01

Ok.tak.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-09 10:12

Jeg havde lige en computerfri dag.

Start comp. med parted magic i skuffen. (den skal stå til at boote fra CD/DVD drev)
Benyt den øverste mulighed med enter eller lad den køre selv, efter få sek.
...................Nu vil den lige undersøge din computer, og smider skuffen ud.
...................Der er en del programmer men vi starter med gparted
Vælg partition Editor
....................Nu ses en eller nogle farvede kasser (partitioner) som udgør din harddisk
H-klik på en af dem og vælg resize/move
....................Du kan nu bestemme størrelsen og hvor partitionen skal rykke hen
Tag fat i den sorte pil for enden af den farvede kasse og flyt til ønsket størrelse
.....................Første boot partition bør altid ligge til venstre = starten af harddisken
Klik på resize/move
.....................Det er nu du kan fortryde (klik på undo) eller lade den arbejde
Klik på EDIT > apply all operations
.....................Alt efter hvad du har sat den til vil den arbejde et langt stykke tid

Hvis du har formindsket din partition kan du lave en ekstra i det tomme grå område
H-klik i det tomme grå område og vælg NEW
.....................Nu har du lidt at vælge i mellem.
Lad størrelsen være (new size
.....................Create as { primary / logical / extented}
.....................En harddisk kan indeholde 4 stk. primary patitioner eller 3 primære og .....................mange logiske
vælg primary
......................File system kan du vælge mange men kører du windows er der kun 2 du ......................kan bruge > FAT 32 og NTFS
Vælg filsystemtype
Klik på add og den opretter din partition
Klik på EDIT > apply all operations
......................Hvis partitionerne har de størrelser du havde tænkdig
Kilik på Gparted > Quit

......................Og så ud af parted Magic med
Start > logout > OK

Jeg håber at det hele er med.

Ps. Der laves intet om på din harddisk før du har klikket på apply.

Det kan lade sig gøre at slette hele harddisken...................................

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-06-09 21:44

Ok. den takker jeg for.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-09 23:18

Ok - men bare spørg, hvis du er i tvivl.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-07-09 11:06

,,,, må man spørge hér ???

Citat
Selv en MBR kan den hente fra en windows backup fil.

,,,, Hvad er MBR ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-09 11:29

I starten af harddisken 0.0 inde fra midten, ligger der en ordre om hvor computeren skal boote altså læse styresystem ind (win ubuntu eller andet)
Master Boot Record er en gemt ordre om starten af comp på det startmedie som bios har valgt
Bios er det første som starter og kigger på hele computeren for at se om der er sat nye ting til/ind.

Bios kan så sættes til at vælge opstart boot på diskette A - CD/DVD - harddisk - pendrive
i en valgt rækkefølge...............er der ikke nogen boot ordre MBR vil bios kigge videre indtil der findes en brugbar MBR
Derfor hopper den over en CD med musik men begynder at boote på en eks. XP CD

Der findes så flere slags boot manager som giver brugeren valgmulighed en af dem er grub (linux)
Men den laver desværre lidt om så windows ikke kan starte.
Det rettes kan rettes med en 95/98 diskette elle CD

Derfor vil jeg altid fjerne den indbyggede harddisk når jeg installerer ubuntu på eks. USB medier.

Håber at jeg husker rigtigt ----------------- ellers er man velkommen til at rette.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-09 09:43

Tak for svaret lassethorsted.
Jeg lukker tråden og går ud i solskinnet.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 16-07-09 18:46

Øøøøøv, hvor ærgerligt at den blev lukket, havde håbet at måtte spørge lidt mere; men det må man måske alligevel ??? ,,,, hvis ikke lader du bare mit spm være

,,,,,,,,, det er jo noget med at den også kan lave backup af hd ??