/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
moment spænding vw polo
Fra : kimm01
Vist : 2957 gange
120 point
Dato : 20-06-09 09:05

Hej, nogen der ved hvor meget et topstykke på en vw polo coupe 1.3 benzin 1990, det skal spændes med. evt et sted med nogen tabeller over hvormeget og hvilken rækkefølge????

 
 
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 20-06-09 10:51

Er der ikke strækbolte i den ?

Hvis der er skal du købe nogle nye og få oplyst tlspændingsmoment ved Wv...

Det er lidt noget skod at knække en fordi man vil spare...

vh Ben

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 20-06-09 12:12

Som Ben oplyser skal du bruge friske bolte.

De gamle har været spændt ud i deres "flyde" tilstand, hvor de bliver elastiske i forhold til den tilspænding de udsættes for.
De kan bare ikke tåle at blive slækket og spændt ud igen.
Der opstår en slags hærdning, så de meget nemt knækker.

Når du køber ny top pakning og nye top bolte, er det normalt at der på selve indpakningen står en - eller medfølger en - vejledning om hvilket moment, og i hvilke trin, boltene skal tilspændes.
De SKAL nemlig tilspændes lidt ad gangen - alle sammen efter tur.

Man starter ALTID med de midterste bolte - og så bevæger man sig ud af med de næste bolte der rammes af en cirkel omkring de midterste bolte.
På den måde får du en gradvis tilspænding af topstykket inde fra midten og ud til begge ender.

Du kan prøve at Google momentet på internettet, men det bliver nok nemmere hvis du har motorkoden.
Men ellers findes den samme motor vel både i Seat og Skoda ...

Kommentar
Fra : transor


Dato : 20-06-09 12:41

Vrøvl boltene må absolut aldrig nå flydespændingen. De skal være elastiske.
Bestone bytter om på begreberne.

Men derfor kan det måske alligevel være passende med nye bolte hvis du har haft toppen af.

Hvis du bare skal efterspænde , skal du være opmærksom på at det moment som opgives er for bolde i en let oliefilm, og ikke for nogle, som først har sat sig, og hvor filmen er brudt.

Kun hvis pakningen har været skiftet fornylig skal der efterspændes, for at kompensere for at den efter nogel ganges opvarmning bliver fladere.

For lille spænding -og du risikerer at pakningen ikke holder.

For stor spænding og du risikerrer alverdens ulykker.

Kommentar
Fra : kimm01


Dato : 20-06-09 15:13

men er der ikke nogen der har en tabel hvor det står i?

Kommentar
Fra : muldvarp1


Dato : 20-06-09 22:26

40 Nm
60 Nm
+90 grader


10-4-2-6-8
7-5-1-3-9


Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 120 point
Dato : 20-06-09 22:49

3F motoren ifølge AutoData

40Nm
60Nm
+180 grader

o o o o o bolte
10 4 2 6 8 koblingsende
7 5 1 3 9 af motoren
o o o o o bolte

Den første anvisning er til GT 40 modellen.


Foriøvrigt skriver AutoData:Renew Bolts :NO

Godkendelse af svar
Fra : kimm01


Dato : 21-06-09 13:00

Tak for svaret muldvarp1. hvor nemt kan det være også hvad jeg fandt et andet sted og det virker

Kommentar
Fra : muldvarp1


Dato : 21-06-09 13:08

Velbekomme

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407943
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste