/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 98 opstart problemer
Fra : janos
Vist : 435 gange
50 point
Dato : 25-10-01 21:43

Jeg er normalvis kun Apple Macintosh, men har lovet en bekendt med hjælp til en Windows PCér.....Og nu hænger jeg med problemerne.

Jeg skulle installere et Ethernetkort på en gammel PC som kører Win 98. Det gik fint og alt fungerede perfekt med opkobling til internet via ADSL. Efter et bare grove nedlukninger, som mistænker IE 5,5 for at være skyld i, kan den nu ikke længere starte op.

Den skriver først at den mangler flg. filer "dfs.vxd" og at dette program skal geninstalleres eller fjernes helt..tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte. Det skulle jo kunne lade sig gøre, men ak - Den kommer ikke længere end til Windows 98 startop billede, og bliver så der (forever).

Hvis jeg herefter genstarter på den ulovlige måde, starter den op og giver mig mulighed for at opstarte i fejlsikret tilstand bl.a. dette vælger jeg så, og den starter op i fejlsikret tilstand - men hvis jeg herefter prøver at gå ind i noget som er system relateret laver den en alvorlig fejl. Ctrl-del for genstart eller vilkårlig tast for at forsætte, men ingen af disse muligheder virker.

What to do??? jeg har ikke den vilde erfaring med Windows og skulle måske have holdt mig helt væk.

Jeg har selvfølgelig prøvet at fjerne netkortet igen, men samme problem med opstart alligevel. Den har også kørt en uge med dette netkort, så det er ikke sikkert at det har noget med fejlen at gøre.

Spørgsmål 2:

Kan man boote en Windows med en tasteturkommando, så den nulstiller disse systemfiler?? og hvis ja, er der mange problemer ved at gøre dette?

Håber på lidt hjælp.

Torben

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 25-10-01 22:16

instalerer din windows oveni den gamle.og start computeren op med en boot diskette,har du ingen bootdiskette så kan du hente en her http://www.bootdisk.com/
kom disketten i din maskine og tænd pc og følg anvisningen der kommer frem,jeg kan ikke lige fortælde dig nøagtig det den fortæller da jeg køre windows me,men du skal bare trykke på esc når den der vindue med 4 mugligheder kommer frem,det vindue jeg tænker på er der hvor der kan oprettes partioner med mere,så kommer der et vindue frem der spørger om du vil forsætte med at formatere,der siger du nej,det næste vindue der kommer frem,der skal du lige huske at have din windows i dit drev,der hvor der står a skriver du d:install hvis bogstavet er dpå dit drev ellers så skriver du det den hedder,så skulle den begynde at instalerer din windows igen,følg anvisninger og når du kommer frem til der hvor windows spørger om du vil gemme dine systemfiler siger du nej,og så skulle det bare køre for dig,hvis i har en startdiskette kan i også bruge den.
Held og lykke Brian

Kommentar
Fra : soccer

Dato : 25-10-01 22:25

Af en eller anden årsag har du slettet dfs.vxd
Måske pga. de grove nedlukninger.

Så start op i fejlsikret tilstand og åben Windows Explorer eller en command-prompt

Åben din CD med windows98 og gå til biblioteket /win98/Net9
Her finder du dfs.vxd

Kopier denne til C:/Windows/System

Genstart.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-10-01 21:25

"janos" <janos.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:mRZB7.51$Hb2.12360@news010.worldonline.dk...
> Jeg er normalvis kun Apple Macintosh, men har lovet en bekendt med
hjælp
> til en Windows PCér.....Og nu hænger jeg med problemerne.

Spis et æble:) og køb dig en rigtig computer.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-10-01 22:47

HOV HOV Gevaldi,du skal vel ikke bestemme om manden skal købe en anden computer,så hvad med en ordenlig tone,der er mange af de gamle computere idag som bare kører godt,og når Torben får sin bekendts Computer til at fungere igen,så kan det være at den kører bedre end både din og min computer tilsammen,det her er et godt forum,og det skal vel ikke ødelægges med sådanne nogle dumme Kommentarer som dem du kommer med.
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-10-01 21:27

"janos" <janos.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:mRZB7.51$Hb2.12360@news010.worldonline.dk...
> Jeg skulle installere et Ethernetkort på en gammel PC som kører Win 98.
> Det gik fint og alt fungerede perfekt med opkobling til internet via
> ADSL. Efter et bare grove nedlukninger, som mistænker IE 5,5 for at være
> skyld i, kan den nu ikke længere starte op.
>
> Den skriver først at den mangler flg. filer "dfs.vxd" og at dette
> program skal geninstalleres eller fjernes helt..tryk på en vilkårlig
> tast for at fortsætte. Det skulle jo kunne lade sig gøre, men ak - Den
> kommer ikke længere end til Windows 98 startop billede, og bliver så der

Prøv at kigge på nedenstående link, det ser ud til at være
relateret til dit problem.

http://forums.32bit.com/showthread.php?threadid=4146

Kommentar
Fra : janos

Dato : 25-10-01 23:01

"Gevaldi" skrev d. 25-10-01 21:25 dette indlæg :
>
> "janos" <janos.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:mRZB7.51$Hb2.12360@news010.worldonline.dk...
> > Jeg er normalvis kun Apple Macintosh, men har lovet en bekendt med
> hjælp
> > til en Windows PCér.....Og nu hænger jeg med problemerne.
>
> Spis et æble:) og køb dig en rigtig computer.
>

OK Gevaldig, det var måske en idé, men jeg nyder at bruge min tid på det en computer kan gøre for mig - istedet for det som jeg skal gøre for den. Du skulle prøve.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-10-01 20:32

Du installerer bare Windows 98 ovenpå den gamle installation.Når den
spørger, om du vil gemme oplysningerne om det gamle system, svarer du Ja.
Bagefter, når systemet er stabilt, finder du denne skjulte "logfil", der er
på ca. 100 MB og sletter den. Eller går ind i
Kontrolpanel/System/Enhedshåndtering og vælger "Fjern oplysninger om,
hvordan jeg fjerner Windows 98".

VH
Finn A. Hansen