/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden trækker.
Fra : jøjø
Vist : 697 gange
200 point
Dato : 19-06-09 20:52

Har fået ny hund, den er pænt stor (vel schæfer-størrelse), og den trækker meget.
Foruden almindelig træning, har jeg hørt, at en hundesele skulle nedsætte trækkeriet en del.
Jeg har ikke kendskab til hundeseler, er der nogle der er bedre end andre?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-06-09 21:02

- der findes seler hvor der er fæstet en slæde i enden, de reducerer trækket en hel del...

- stik den en kiks og sig vuf vuf (god weekend)...

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 19-06-09 22:17

Hej

Anskaf en grime ( jeg har selv haft problemet og det hjalp ) og det generer ikke hunden hvis den passer i størelse

God fornøjelse

Valdera

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 19-06-09 23:33

I stedet for en masse foranstaltninger i form af seler og grimer o.s.v. var det bedre bare at lære hunden at lade være med at trække....for det gør de ting ikke, de forhindrer kun til dels at den gør det.

Når hunden trækker, så lad være med at trække imod, for det bliver det kun værre af.

Men i stedet, så stå stille, og få hunden til at sætte sig ved side.
Ros den når den sidder, og så begynd at gå igen.
Hvis hunden trækker så stå stille igen o.s.v.
Brug så kort line som muligt

De første gange vil den sikkert forsøge at hale afsted med dig, men efterhånden finder den altså ud af, at hvis den går stille og roligt, så "følger" du med

Det kan godt tage lidt tid, men når først hunden har lært det, bliver både den og dig glade for det, og du slipper for at skulle bøvle med seler, grimer o.s.v. når vuffer skal ud at gå tur.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-06-09 09:17

Lige efter bogen - dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-06-09 10:04

som dova det kan se lidt underligt ud når man går tur men det er en rigtig god måde at lære hunden at gå ordenligt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-09 16:32

Hvor gammel er din hund?
En stor ung stærk hund der er vant til at trække, kan du IKKE styre med en sele, selv om h*n sikkert vil elske den.

Jeg er helt enig med dova i, at den rigtige måde er den, hun beskriver.

Jeg har selv brugt den metode til min Silke. Men hun var kun 8 uger, da vi startede. Det er jo noget sværere at modstå et træk fra en hund på 30-40 kilo.

Og man har for det meste brug for at komme et eller andet sted hen. Det gør man jo ikke ved at stå stille.

Prøv på at fange din nye hunds opmærksomhed. Hvis h*n er opmærksom på DIG, så trækker h*n ikke.
Opmærksomheden kan du fange ved 1) godbidder, 2) legetøj, 3) sjove lyde, og 4) underlige bevægelser....
--Til Silke har jeg tit brugt en bold. Når jeg viser hende DEN, så er hun helt ligeglad med resten af verden. Hvis hun er lidt væk fra mig og jeg skal fange hendes opmærksomhed, så laver jeg en høj "Diuu"-lyd.

"Prøvekørte" du den slet ikke hunden inden adoptionen??

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 21-06-09 00:50

Til Birgitta: Hunden er knap 3 år og vejer vel ca. 30 kg.

Nej, vi prøvekørte ikke hunden inden adoptionen, hvad der havde været mest fornuftigt. Vi kunne lide hunden og håber, vi kan træne unoderne væk.

Det lyder rigtigt, at en sele nok ikke hjælper til så stor en hund. Har prøvet den foreslåede løsning med at stoppe op, og det hjælper faktisk lidt nogle øjeblikke, men det tager vel et godt stykke tid.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 21-06-09 09:19

Du skriver hunden er 3 år ,
jeg spørger bare hvor lang tid har du til at stå og vente hver gang hunden trækker,
nej køb du en grime, det hjælper ikke med en sele så har hunden rigtig magten det har den ikke med grimen du kan jo se hvor man bruger grime på heste da lysrer de og det ser da ikke ud til at genere

Valdera

Kommentar
Fra : kjalexandersen

Dato : 23-06-09 23:20

Du kunne også undersøge, om der er hundetræning der hvor du bor.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-09 15:57

Jeg er helt enig i at det er en god ide at komme afsted til noget hundetræning. Det er også en rigtig god måde at lære hinanden at kende på.

Når du stopper op, så skal du samtidig fange din hunds opmærksomhed. Når I går, så skal du snakke til ham/hende og lave lyde eller give ham/hende en godte indimellem når h*n går pænt på plads.
Du skal blive ved!
Der er ikke nogen hurtig løsning. Bliv ved med at fange/holde hans/hendes opmærksomhed. Og ros ham/hende meget.
---Så vil det langsomt blive bedre.

(Fortæl liige, om det er en han eller en tæve?)

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 25-06-09 23:39

Det er en han (kastreret).

Skal helt sikkert til hundetræning med ham. Han har flere unoder, der skal rettes til (bl.a. gøer han for meget) og har brug for mere selvtillid. Noget skyldes måske usikkerhed p.g.a. flytningen?
Det bliver nok for svært at klare alene, hvis man ikke har erfaring med hundetræning.

Har søgt på internettet, der er vist ikke nye hundetræningskurser før til august, så at gå pænt i snor er han i fuld gang med at træne, ellers er det ikke rart at gå tur med ham. Det går fremad - langsomt - og han får meget ros!

Han er en dejlig hund, og besværet værd.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 28-06-09 23:25

Tak for svaret dova.