/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Hvad gør man med forlovelsesringen???
Fra : Melander
Vist : 1518 gange
50 point
Dato : 10-04-03 21:37

Hejsa..

Den 26/4 skal min kæreste og jeg giftes, vi har et par forlovelsesringe i sølv, og har købt nogle kanon fede vielsesringe i tinanium og guld, men så kom vi til at snakke om, hvad gør vi med forlovelsesringen, hvornår tager man den af, inden man går i kirke eller efter kirken, når gæsterne er gået hjem eller hvad???

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 10-04-03 21:46

Hej
Vi tog ikke vores forlovelsesringe af, da vi havde dem på venstre hånd og tog vielsesringene på høre hånd.

mvh
gch

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 60 point
Dato : 10-04-03 21:46

Stort tillykke herfra..!

Det tror jeg er op til jer selv. der er vidst ingen "regler" for den slags. men hvis det var mig ville jeg gøre det lige inden jeg gik ind i kirken så har man den på lige til det sidste og skal ikke stå og bøvle med at få den af når den anden skal sættes på

efterfølgende kunne du jo tage ringene og få dem smeltet om til evt. et smykke til en halskæde eller noget til konen så de ikke bare kommer til at ligge

pøj pøj med brylluppet

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-04-03 21:53

ohh ja, det med at smelte om, lyder som en fix idé...

tak solgaard for tillykke

lader lige spørgsmålet stå lidt længere...

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 10-04-03 21:57

Dem jeg kender faktisk flere par...

beholder den på venstre hånd og tager den til giftemålet på højre hånd

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-04-03 21:59

vi går også med vores forlovelsesring på venstre, det vil jeg gør, min kæreste har sin i en halskæde, fordi hendes fingre er blevet tykkere pga. graviditet. og vi vil også havde vielsesringen på højre...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-04-03 22:30

Og man har vielsesringene på højre hånd, fordi den er anset som "den vigtigste", altså første prioritet. Man kan også giste sig "til venstre hånd".. bare ikke i DK, hvor vi har en lov mod bigami..!

Vi var sådan nogle fattigrøve da vi skulle giftes, at forlovelsesringene overgik til at være vielsesringe... hvilket jeg stadig er meget glad for, for det er nogle meget smukke sølvringe..kopier af en ring fra førromersk jernalder, fundet heroppe i det nordjyske.. jeg er heller ikke rigtigt til guld...!!!

Så mao... du gør ikke noget med forlovelsesringene, da I har dem på venstre! Dog synes jeg måske du skal tage din af i løbet af dagen...mænd med for mange ringe er kun fedt i italienske film!
Tillykke med giftermålet- det er PRAGTFULDT at blive gift!
Christina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 10-04-03 23:13

Ja jeg aner det ikke Melander, vi brugte vores forlovelsesringe til vielses ringe - så det var der ikke så mange ben i ) - ringene fik præsten inden vi gik i kirken.

MEN det skal ikke afholde mig fra at ønske jer tillykke og alt godt for jer begge 2

( se nu mangler vi en smiley IGEN .... såden en hjerte-smiley eller så noget =

Karina / Fnoller

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-04-03 23:22

Sødeste Karina, så må du jo igang med at designe een!!!!

og melander..jeg glemte da vist osse at sige TILLYKKE!!!!

Christina

Kommentar
Fra : summer

Dato : 10-04-03 23:22

Thi kendes for ret: "Melander du idømmes hermed livsvarig samfundstjeneste p.g.a. selvforskyldt intervention af en af modstte køn. Afsoningen skal påbegyndes den 26. april 2003. Dommen kan ikke appeleres"

http://www.netbryllup.dk/Traditioner/Vielsesringe.html
[citat]
De fleste vælger venstre finger til forlovelsesringen og højre til vielsesringen. De færreste anskaffer sig dog i dag både forlovelsesringe og vielsesringe, i stedet flytter de ofte ringen fra venstre ringfinger til højre, når de bliver gift. Men én ting er sikkert: Hvis man tager sin forlovelsesring af, skal man passe på ikke at tabe den, for det varsler nemlig ulykke.
[/code]

http://216.239.37.100/search?q=cache:lhMO8qSERq4C:www.guldsmednorup.dk/index.php%3FSide%3D135+forlovelsesringe++vielsesringe+hvilken+h%C3%A5nd&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8
[citat]
De fleste bærer vielsesringe på højre hånd og forlovelsesringe på venstre, men i dag tager man ikke den slags ting så tungt bare man har et par smukke ringe til fælles.
[/code]

Gratulerer og god vind
summer

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-04-03 23:25

Hej Summer..interesant citat... det lyder som om man kun har een finger på hver hånd!!!!!!!!!!
Christina

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 10-04-03 23:41

også tillykke herfra...
Hvordan og hvorledes aner jeg ikke

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 11-04-03 00:11

Man gør vel hvad man har lyst til

Nej, hvis det så'n skal være heeelt rigtigt så tog man ringen under vielsen "i gamle dage" og byttede den fra venstre til højre hånd, som en symbolik på at man nu helligede sig fuldt ud hinanden (eller sådan noget). I hvert fald har det tidligere været sådan at forlovelsesringen og vielseringen var den samme, men byttede hånd på bryllupsdagen.

Og tillykke med det forøvrigt :)

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 11-04-03 00:19

Forøvrigt et råd når I nu står der i kirken og skal giftes: Når præsten beder jer om at sætte ringene på, så sæt dem kun op til leddet, for den ring der kunne passe i butikken, kan som regel ikke passe i kirken (nervøsitet og hævede fingre følges ad). Det er muligt at det ikke er så romantisk, men det er også pokkers upraktisk at stå og bøvle med at presse en for lille ring på en for stor finger.
Der er ingen af gæsterne der lægger mærke til det, men alle lægger mærke til fnis og rødmen, når man kæmper for at få ringen på ;)
Og så sætter man den bare helt diskret på selv under resten af ceremonien :)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-04-03 06:47

Godt tip, lequck kommer med der! Vores præst anbefaldede os at droppe bytte-ringe cermonien af selv samme årsag...fulmen og baksen. Det gjorde vi så og vi savnede det ikke.. tro mig, man er alligevel småforvirret, når man står/knæler/siddder/bytter plads der oppe!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 11-04-03 07:45

Hej Melander

Også et stort tillykke herfra.
Jeg vil gøre det at sætte en sten i ringen og så kan man statigvæk bevare sin ring.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : mango

Dato : 11-04-03 08:17

Hej Melander
Stort tillykke herfra også. Jeg bærer stadig min forlovelsring på venstre hånd, men min mand har kun sin vielsesring på..ja.. det har jeg naturligvis også.
Knus og held og lykke
PS: Uanset hvad i vælger at gøre ved alteret, er man pisse nervøs og komplet forvirret, men det er jo en charme i sig selv.
Lad det være sådan, det er aligevel så sødt at se på
F.eks stod min mand og så totalt stenet ud da jeg kom ind i kirken..det samme gjorde han gode kammerat og forlover...jeg kunne faktisk ikke lade være med at fnise ) Dette gjorde faktisk at jeg ikke var så nervøs.
Og forøvrigt, havde vi en anden sjov ting: Han var taget ud til sin forlover om morgenen, der skulle han jo så have sin habit med, jeg havde strøget skjorten og den hang fin ved siden af hapitten...og hvad gjorde manden!! Glemte skjorten, så den måtte han sende sin forlover hjem for at hente..ja sådan kan det gå, men det var sjovt....bagefter
Knuser igen mango

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-04-03 09:37

Hej Melander,

Tillykke med det...

øh... jeg er ikke lige klar over hvor min forlovelse ring befinder sig henne... men min kone insisterede på at vi ikke sku' ha' dem på i kirken... og hvis jeg glemte at ta' den af, ville der falde brænde ned...

men det er vel reelt set individuelt hva' man vælger at gøre, med forlovelses ringen... man ku' selvfølgelig også putte den i næsen, så lillemor ku' holde på præmietyren...

undskyld... ku' ikke lige la' vær' med den sidste bemærkning, blev vist lige ramt af en Kakaofugl i forbi farten, og så ka' ka' a jo ikk' gør' for det...

endnu engang tillykke, og må det blive en go dag, med godt vejr...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-04-03 15:32

hold da helt op, hvor har jeg fået mange kommentar til mit spørgsmål......

Tak for alle tillykkerne......præmietyr, præmietyr tjooo muhhhligvis.....

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 11-04-03 15:35

Tak for svaret solgaard.

Virkeligt godt svar, den idé med at smelte dem om, synes vi er kanon, så det vil vi gøre, og jeg tror at vi tager ringene af lige inden vi går ind i kirken...

tak for alle besvarelserne og de mange tillykker......

hygge, skal nok vende tilbage hvordan det er gået....

hilsen Melander

huhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuiiiiiiiii se en gift kakaofugl-------------------------->