/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
cykelkæde
Fra : eddub
Vist : 6508 gange
100 point
Dato : 19-06-09 13:32

Er der nogen, som har en illustration af, hvordan man bruger en kædeadskiller til at tage led af en cykelkæde med. Jeg har kun kunnet finde en skriftlig beskrivelse ,og jeg kan ikke ud fra den danne et billede i hovedet af, hvordan jeg sætter værktøjet rigtigt på kæden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-06-09 13:41

Hvis det er sådan en du har:
http://www.din-cykelhandler.dk/Product.aspx?id=151&trk=lnk

Alle leddene på kæden er samlet med en pind, og det er denne pind som skal trykkes ud.
Kæden består af en slags han og hun led.
Så der skal både tages et han og et hun led af for at kæden kan samles igen.

Værktøjet sættes ned over kæden så pinden trykkes ud når der dreges på "vingen"
Den virker lidt på samme måde som en skruetvinge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-09 13:50

Stik kæden ned i de dertil beregnede hakker, drej håndtaget rundt så stiften i værktøjet lige rører stiften i kæden, juster så de er lige ud for hinanden, og drej håndtaget........det kan kræve lidt fingerkræfter.
Stiften i kæden må endelig ikke skubbes helt ud da den er ret besværlig at sætte på igen, så Du skal have lidt gefühlen mht hvornår den slipper den inderste del af kæden og derved stadig bliver siddende.

Og så er det omvendt når kæden skal samles igen, her skal man holde kæden fast nede i værktøjet da stiften "sejler" lidt.

Summa summarum, ikke for mange tommelfingre, og giv gevindet på kædeadskilleren en dråbe olie , så kører det lettere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-09 13:55

Der er noget videofilm her

http://www.youtube.com/watch?v=OJhereGT9Iw&feature=related

hvis det link jeg har fundet ikke kan bruges, så kik ude til højre, der er mange flere videoer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-09 13:58

Fin video, den viser jo også at stiften ikke falder af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-06-09 13:59

Flot lille film.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-09 14:04

Min tandlæge bruger mange ting, gad vide om......

Annuller spørgsmålet
Fra : eddub

Dato : 19-06-09 15:01

har fundet ud af at værktøjets bredde ikke passer til kæden og derfor ikke kan anvendes