/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Deling af bolig ved skilsmisse
Fra : Betty Boop
Vist : 4332 gange
100 point
Dato : 19-06-09 11:27

Ja jeg har hus som jeg har købt for 10 år siden, det er mig der står på skødet.

jeg blev gift for 3 år siden (marts 06 ) og fik ikke lavet særeje på huset, men nu vil jeg gerne skilles og vil da gerne beholde huset, vi begyndte at komme sammen for 4 år siden ( 20 maj 05 ) og han flyttede ind september 05.

Mener at ha læst at da vi ikke har været sammen i 5 år skal jeg ikke "dele" huset med min kommende x-mand. Jeg kan ikke finde det igen.

På forhånd tak for evt svar

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-06-09 11:54
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-09 13:53

Nøøøh... Jeg tror at I skal dele hele den fælles formue.

HVIS der er den slags regler som du nævner, så tror jeg snarere at det vedrører papirløst samliv... -Altså at efter en vis årrækkes samliv kan den anden part muligvis have ret til en del af den fælles bolig..

Den dag I giftede jer blev jeres formue fælles, hvis I ikke har aftalt andet dengang.

Under alle omstændigheder skal du hurtigst muligt gå til en skilsmisseadvokat. Så får du også besked om hvordan du står. Og hvad du kan gøre.

Jeg tror da, at der "på magisk vis" forsvandt kontanter fra vores fællesbo dengang min ex og jeg blev skilt..
Han havde en glimrende sagfører..

--Så længe skilsmissen ikke er påbegyndt, så kan I jo hver især forvalte pengene som I vil.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-06-09 13:58

- vil det sige at Betty Boop er ledig på markedet?

- det var tider...

God weekend

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-09 14:13

Citat
HVIS der er den slags regler som du nævner, så tror jeg snarere at det vedrører papirløst samliv... -Altså at efter en vis årrækkes samliv kan den anden part muligvis have ret til en del af den fælles bolig..

Nej, den anden part har ikke ret til en del af den fælles bolig hvis den kun står i den enes navn...ikke om de så boede sammen i 50 år.

Og til Betty Boob
Som hovedregel har I fælleseje, men der er så den mulighed at du kan få boet skævdelt fordi ægteskabet har været kortvarigt (under 5 år).

Der findes en regel, der siger, at hvis den ene ægtefælle indbragte den væsentligste del af fællesboet vil en ligedeling være åbenbart urimelig, i anledning af separation eller skilsmisse bestemmes, at boet helt eller delvist kan skævdeles.

Men det er skifteretten, der afgør det.

Få fat i en advokat, for det er ikke noget du som en selvfølge skal regne med, at du kan beholde huset uden at dele

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 14:54

Citat
Få fat i en advokat

Ja-JA ok men - men der står jo ikke noget om disse to personer ikke er så

fornuftige at de ikke kan dele selv, hvis nu din eks, siger selvfølgelig eks. skat

var det dig der kom med sokkel og tag uden jeg har gjort en pind, undtaget end været med til at betale fælles husholdning incl husleje.
pt er der jo ikke kommet huspriser forhøjelser tvært imod,

Jeg vil sige ud fra tidligere erfaring. hvis du nu siger ok Viggo her er stort set 10,000 kr og så de møbler han er kommet med, så har han kun en ting og sige uden det skal koste en hulens masse advokat kroner for begge.
Hej skat det skal du sq have tusinde tak for, for så har jeg lige indskud til en ny lejlighed, og ingen ekstra omkostninger til advokater, for de tænker
alle ens her er et par fjolser igen som ikke kan få det til at fungere, de øjner
minimum af jer hver med alt det hele 12, -- 20,000 kr, + moms, ja det er frygtelig og tænke den tanke, men det er sagen i en nødde skal pt. nogen
skal jo også betale deres nedgangstider,, for de er jo vant til at tjene stort
offer og gi jer selv den chance og lige tage en ekstra snak over en kop øl eller en afskeds middag men gør jer selv den yderlige tjenste, og lige skrive
ned overfor hinanden og give modparten en kopi, jeg håber ikke for jer at i har fælles børn for det er altid børnene der så kommer til at betale,
hel og lykke og god vind .
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 15:05

undskyld det havde jeg ikke lagt mærke til at det er dig der står på skødet

det giver dig en hel anden status, han kan ikke pt forlange en døjt.
du er flink hvis du siger som omtalt 10,000 spir til en lejlighed, og giver du ham kun 5,000 kr, så er du også stadigvæk flink. men ok op til jeg,
men lad være med at bruge de advolater det er høge -- gribbe,
mit råd få din bank forbindelse til at hjælpe dig, det gjorde jeg, det kostede kun et beøg, nogen af dem er jo uddannet jurister, så de kan lige så meget som dem til 20000 spir + m
kjeld

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-06-09 15:15

Sagfører på.

Ved af egen dyrekøbte erfaring, hvad en skilsmisse kan gør ved ellers "civiliserede" mennesker.

Specielt hvis DU agter at gå.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-09 15:24

---Hvis I bare har TALT om skilsmisse, så har din mand sikkert allerede kontaktet en sagfører.....

Det kan ikke gå for hurtigt at du også får sagfører på.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-09 15:27

Dova, det lyder glimrende, det du skriver.. Kan du ikke give TS et link?

Men vi er helt enige: Der skal advokat på.
Hellere før end senere..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-09 15:40

576 Skævdeling i kortvarige ægteskaber
Hvis du ikke har oprettet særejeægtepagt, forinden du giftede dig, er hele din formue blevet omfattet af reglerne om formuefællesskab, og det betyder som udgangspunkt, at din formue skal ligedeles ved separation eller skilsmisse.

Du har dog ifølge fællesboskiftelovens § 69 a en mulighed for at undgå at skulle ligedele hele din formue med din ægtefælle, hvis følgende betingelser er opfyldt:

Du skal for det første have indbragt den væsentligste del af fællesboet - enten ved, at du ejede formuen ved ægteskabets indgåelse eller har erhvervet formuen under ægteskabet ved arv eller gave, som ikke er gjort til særeje.

For det andet skal ligedeling være åbenbart urimelig, navnlig fordi ægteskabet har været kortvarigt og uden økonomisk fællesskab af betydning.

Du kan normalt ikke regne med skævdeling, hvis ægteskabet - incl. et eventuelt forudgående samliv - har varet mere end 5 år.

Skævdelingen finder normalt sted på den måde, at skifteretten bestemmer, at du forlods kan udtage en skønsmæssigt fastsat andel af din nettoformue, f.eks. halvdelen af din nettoformue. Resten af din nettoformue skal derefter ligedeles med din ægtefælle.
Hvis du ved ægteskabets indgåelse indbringer en formue, der er betydeligt større end din ægtefælles, gør du klogt i at oprette en ægtepagt om rent eller delvist kombinationssæreje, inden I gifter jer. Det kan du læse mere om på emne nr. 514. Du kan på denne linies formularservice bestille en formular til en sådan ægtepagt, der ved en eventuel skilsmisse stiller dig betydeligt bedre end den netop gennemgåede regel i skifteloven. Du kan læse mere om denne ægtepagt på emne nr. 251.

herfra http://www.familieadvokaten.dk/Emner/576.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-09 16:06

Citat
Dova, det lyder glimrende, det du skriver.. Kan du ikke give TS et link

Nu har Nordsted så fundet et link, der bekræfter det jeg skrev, så behøves jeg ikke rode efter det.

Og Betty Boop er så heldig ved, at parret kun har kendt hinanden i 4 år og været gift i 3 år, da det vil fremme mulighederne for at beholde så meget som muligt.

(Igen en god lejlighed til at komme med rådet om, i tide at overveje situationen og træffe sine forholdsregler FØR man bliver gift, da ægteskab jo som bekendt indebærer fælleseje som er lettere at indgå end at komme ud af igen)

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 19:12

alle i tilhænger af Advokater, hvor står det hende at de ikke er voksne
mennesker begge to, de kan da til en hver tid gå til en advokat, hvis en sådan behøves, giv dem nu det fornuftidste, og lad dem selv snakke sig til rette om det, for ud fra det Betty skriver så er krigen da ikke brudt ud endnu, stop med det pladder, advokat på advokat og nok en gang advokat
selvfølgelig er der indigvider der ikke kan beherske sig de findes sq også
her på Kandu,
Betty prøv og snak jer ud af det, det er noget møj men ok ta en aften eller to eller tre aftner og få så lagt kortene på bordet, jeg tror ikke at du er sådan en rappen skalle skid som de vil gøre dig til, du komme fredig og spørger, det er bare fin-fin betty GOD look
om nogle ting som kan løsses uden de helt store arm bevægelser

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 19:30

til Nordsted1

for at du ikke skal rende med en halv vind, så har givet mit tlf, ud til en kandu mere,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 20:55

Betty prøv og tænk over det jeg skriver her. jeg går ud fra i ikke slås og kriges,
sig til jer selv;; vi tager hver især vores nære kammerat med på side linien,
når vi tager en snak ved sofa bordet, dig og kommende eks,

Godkendelse af svar
Fra : Betty Boop

Dato : 19-06-09 22:43

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-09 22:47

vic2000.... i stedet for at have ulejlighed med at skrive dit tlf nr i pm til spørgerne, var det så ikke nemmere for dig at oplyse det i et tip en gang for alle??

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 19-06-09 22:50

Tusinde tak for jeres svar, jeg har ikke sagt det direkte at jeg vil skilles, men det har været nævnt mange gange, bla at han kan finde et andet pensionat, jeg har arbejde og laver det meste her i huset, også henter unger om eftermiddagen og laver mad/vasker tøj mm. han går arbejdsløs og laver ikke en ski..... ud over at ligge på sofaen og se tv og spille computer.

Der er ikke noget friværdi i huset, da realkredit lånet blev lavet om sidste år, men han har da også fået både fladskærm til hans pc samt en bærbar for nogle af pengene, som var i overskud ved omlægning af lånet, og der fik jeg at vide at det alene var mig der hang på lånet selv om han skrev under på at jeg måtte låne penge i huset ( lægge lånet om og få nogle penge ud af friværdien )

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-09 16:11

Skynd dig at tage alle papirer med til en advokat.....
Du har altså brug for råd fra én, der både har forstand på de ting, og som kender til alle detaljer i sagen. Gerne inden du siger "s- ordet" til din mand...

---Måske kan det betale sig at "arkivere" nogle penge udenfor de fælles konti? Du kunne måske evt. lave en hemmelig opsparing hos noget familie?

HVIS altså der er nogen formue....
Hvis der kun er gæld, så er der ikke så meget at redde. Så er det måske bedst bare at komme ud af det hele i en fart..
Og starte forfra...
---Jeg håber, at du er skrevet op til en lejlighed..