/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Rejse til Niordmandiet
Fra : TheRealDeal
Vist : 792 gange
100 point
Dato : 19-06-09 06:28

Kære alle

Jeg har længe haft ønske om en tur til Normandiet, for at se stedet for landgangen i 1944, er der på turen derned, yderligere seværdigheder verørende 2 verdenskrig, der er værd at ofre lidt tid på.?

TRD

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 06:50

Hvis du elsker og se på rigtig mange sjældne dyr

Så læg turen forbi, Wuppertal Zoo, og tag så en tur i svæve banen, i hele

byens længde, den går på en skinne hen over floden, også en oplevelse

måske for resten af livet, du køre næsten lige der forbi, på vej syd over.

vel og mærke du køre igennem Tyskland. og ikke køre over Bremen via

Holland og Belgien til Frankrig. "" God tur ""
kjeld

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 06:57

TOTALIDIOT vic2000. Vi ved du ikke kan stave, men du kan åbenbart heller ikke læse. Der spørges om: "
Citat
er der på turen derned, yderligere seværdigheder verørende 2 verdenskrig, der er værd at ofre lidt tid på"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 06:58

Hvad helvede har din ZOO og svævebane at gøre med 2. verdenskrig NARRØV

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 07:11

Der er Kølen i tyskland som blev hårdt ramt, under krigen, folt og skøn by

Besøg nogle af Amerikaner basserne på vej syd over det kunne også være en oplevelse af de store, og dem er der mange af, har selv kørt Dansk Æg
ned til dem, Tyskerne er ikke et folke færd der fortælle noget, undtaget
man skal hive det ud af dem, men jeg glemte og fortælle, i og omkring Wuppertal der ligger mange forskellige militærbaser fra flere lande.
jeg var engang til en militær tatue oppe på Wuppertal Stadion
der var Amerikaner --- Franskmænd -- Belgier-- Tyskere og Hollænder
det var og bliver en af mine største oplevelse igennem et lang liv,
kjeld

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-06-09 07:14

Ja, bestemt.

Du passerer uden de store udsving lige igennem Ardennerne (Belgien/Luxembourg, hvor "Ardenneroffensiven" fandt sted.
Du kan læse om den her
http://da.wikipedia.org/wiki/Ardenneroffensiven

Hvis det interesserer dig kan jeg sende dig flere oplysninger.
Boende i området og med en første ægtemand, der var utroligt interesseret i den militære strategi i Anden Verdenskrig, har jeg set, hver eneste landsby, der har en mindetank stående på torvet.

Der er et par interessante museer; men i det hele taget er det værd at køre igennem Ardennerne og forestille sig, hvor svære forhold soldaterne havde. Slaget foregik en meget hård vinter.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 07:20

Baserne blev oprettet kort tid efter krigen, fra Stutgart og ned over til
Frankrig ligger der også mange baser,
kjeld

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 07:32

Du glemte at fortælle hvad ZOO har med 2. verdenskrig at gøre TOTALIDIOT

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 07:42

Thr Real Deal du må love mig at tilgive Klumme han har kun den viden,
til at lave sådanne kommenare, og ikke mere,
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-09 13:08

--------------------------------------------------------------------------------
TOTALIDIOT Lad være at fortælle at du har børnebørn...Du er for dum til at formere dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 08:06

Yes Landsbytosse, men hvad har det med ZOO og 2. verdenskrig at gøre?? Og ja du ER så så snotdum, at du ikke er i stand til at formere dig

Ærgeligt at du ikke levede i Tyskland under krigen. Så ville deres ellers afskyelige eutanesiprogram dog have haft det lyspunkt, at tyskerne havde befriet Kandu for dine stupiditeter. Du er simpelthen for dum til at have eksistensberettigelse og var røget lige i deres eutanesigynge

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-06-09 08:33

Undskyld, men nu ryger dette spørgsmål også af sporet.

Ignorer Vic i stedet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 08:39

Jaaa, men det er svært. Hans stupiditeter fylder meget, når idioten ikke på nogen måde selv kan indse, at han er svagt begavet og uønsket overalt

Men jeg skal prøve

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-09 09:10

Spørg aldrig efter historiske indianerseværdigheder i Chicago da ikonet vic2000 så straks vil foreslå Golden Gate Bridge, Disneyland og Ground Zero

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 09:13

Til Temaet få nu noget gjort ved alle disse
svine til Profiler,
(( Nogen hørt fra Arne Jakopsen var sku da sjov:) Citat fra Janik
Beskrivelse og citat fra Arne Jakobsen
Bye Jeg er skredet.

Synes der er for meget bøvl og bavl på Kandu. For mange idioter som Klumme, der tidligere er smidt ud under andre navne (nicks). Og at Kandu IKKE formår at holde den slags psykiske idioter ude er for dårligt. De kan heller ikke finde ud af at tilsende de præmier som Superbrugerne vinder!
Så nu gider jeg ikke bruge mere tid på Kandu!

Tak til jer alle.

Minus Klamme Klumme og hans mange aliasser: til alle dem

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-06-09 09:18

Er det et løfte?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 09:32

Tak Vic2000. Tusinde tak fordi du skrider Jubiiiiiiiiii

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 09:48

Citat
Tak Vic2000. Tusinde tak

Klumme jeg troede slet ikke sådan nogle sætninger fandtes i dit ord for råd.
men selv tak klumme, og vic vil fortsætte i kandu som hidtil,

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 09:51

I guder...Jeg har mødt mongoler, som er betydeligt klogere end du er!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-09 10:53

Vi havede base i Arromanches og tog lidt frem og tilbage på forsøgsbasis. I Arromanches er resterne af den gamle havn og det tilhørende museum klart flot. Men du er i den engelske del med alt hvad det indebærer af tivoli og gøgl. Langt mere afdæmpet, men dog væsentlig flottere er museerne og ikke mindst den store gravplads ved Omaha beach. Det skal simpelthen opleves. Smutter i til Bauyux skal i huske og gå ind og se kirken/katedralen. Det er bare flot.

http://www.mhweb.dk/d-dag/_lokaliteter.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-06-09 14:59

Hvis i selv kører, så læg vejen forbi Arnhem i NL og se Airborne Museum. Den er også et kig værd.
http://www.airbornemuseum.nl

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 19-06-09 15:32

Tak for alle svarerne og kommentarerne, jeg kan se det ikke kun er på jagtsiden der bliver talt med store bogstaver men

Kære Vic 2000
Tak for dine tips til turen, men som jeg antyder er det ting fra 2 verdenskrig der har min interesse.

Kære 3773
Tak for dine links, jeg vil her i week-enden se nærmere på dem.

Kære Frieda
Også tak til dig fordi du også gad henvise til noget brugbart og det er rigtig, slaget i Ardennerne var en kold fornøjelse
Frieda jeg har aldrig været i Frankrig og jeg har hørt en masse snak om at franskmændene har det svært med at tale andet en fransk, for mig lyder det lidt mærkeligt, da det er turister fra mange forskellige lande som kommer og derfor stort set kun bruger engelsk som hovedsprog.

Jeg kom til at tænke på, om Maginotlinien er et forsøg værd på vej derned? men er på den anden side godt klar over, det er begrænset hvad man kan nå på en 5-7 dage også selv om man er selvtransportererne.

TRD

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-06-09 15:44

Nej, Maginotlinjen er ikke turen værd.

Og ja, franskmændene kan generelt kun tale fransk.

Jeg arbejder med mange nationaliteter, og de "store" sprog kan sjældent andet end deres egent (engelsk og fransk). De regner sikkert med, at alle andre taler deres sprog.

Så frem med en parlør og prøv ad, ellers er her et vigtigt tip.

Hvis man ikke kan sproget i et land, så vær ydmyg i stedet for arrogant.

Tal ikke bare f.ex. engelsk og regn med, at franskmænd forstår. Undskyld over for dem, at du ikke taler deres sprog, og spørg så, om du mon kan prøve på engelsk.

Så er de fleste meget positive overfor dig og vil gøre, hvad de kan for at kommunikere med dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-06-09 15:45

Franskmændene er trælse til andet end fransk! Men lidt fægteri og lidt vedholdende engelsk bringer da en igennem. Museerne er er engelske og amerikanske. Og ligeledes den amerikanske kirkegård. Der føler du dig hensat til Texas.

På Airborne museum er Engelsk et valg. Det kan klart anbefales. Men regn med en hel dag der.

Sender dig en PM med et forslag!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-09 16:21

Franskmændene kan både engelsk og nogle også tysk, men århundreders had gør at de nægter at tale sprogene, især i grænseområderne, dertil kommer at de er meget nationalistiske og f.eks inden for IT prøver de ihærdigt at finde franske ord for engelske udtryk vi andre bruger som en selvfølge.

Men at bruge fagter er også en rejsecharme, hvad har man ellers gjort de sidste hundrede år hvor folk har rejsat verden rundt og kun kunnet deres eget sprog.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-06-09 16:41

Sidst jeg var med swebebahn var der en pæn ældre dame der fortalte mig at området omring blev totalt jævnet med jorden under krigen og dyrene i Zologisk have blev spist af de sultne overlevende bagefter.
Så begge dele har meget med 2. verdenskrig at gøre.
Derimod er der næsten ikke noget at se mere i Normandiet, ud over gravpladser og et museum.

Tag til Verdun og skovene nord for . Der er granathullerne endnu at se fra begge krige.

Hele egnen vrimler også med gravpladser.

Franskmændene har engelsk i skolen og forstår det udmærket, hvis man taler klart og langsomt.
stil spørgsmål , så der bare skal svares med ja eller nej. så kan de også tale det.

Hvis man spørger om de taler engelsk er svaret normalt nej, fordi de ikke vil afsløre deres dårlige udtale og er bange for at prøve.
Enkelte taler fint engelsk , bare ud fra den almindelige skoleundervisning.
Jeg er rigtig dårlig til fransk, selv om jeg er der omkring 1 måned sammenlagt om året.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-06-09 16:59

Citat
dyrene i Zologisk have blev spist af de sultne overlevende bagefter.
Så er der jo ikke nogen at se fra 2. verdenskrig...de er jo ædt

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 21:36

Hej TheRealDeal
Du skriver ikke hvad vej du køre, men jeg kan forstå at du helst vil ned
over Holland via Belgien, ok
men så kan du jo lave dig en tur senere ned i tyskland, og nok se lige så meget omkring baserne som du vil kunne i Frankrig, for disse basser var jo tysk før de blev jaget væk, så der har også fore gået slag der, men vedr, kørel og sprog, da var der en kollega der sagde, kjeld når du ser f.eks en streg på tværs over vejen, eller du passere en grænse kontol, så gør dig
selv den tjenste og indret dig under det lands love og regler, for så er du
altid 100% sikker på at komme helskindet hjem igen, og han havde ret.
har selv kørt efter gamle pas stemler i 23 forskellige lande, men du skal
nok lægge det dobbelte til af dage for virkelig at få noget ud af det,
vi andre som busvognmand, da vil man jo som regel altid gerne hurtig hjem
igen, finger sprog i Frankrig det får du nok mest ud af, vel at bemærke
du ikke kan flyende fransk,
men god tur uandset hvad vej du køre, Hollændere er de flinkeste på den tur,

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-09 10:54

Har du overhovedet været i Normandiet Transor????? Der er ikke eet museum....Der er masser! En stor del af fæstningsværkerne er der stadig. Ved en af befæstningerne ved Omaha er der totalt fyldt med granathuller fra bombardemanterne. Flere steder er gamle kanonstillingerne der stadig. Ved Arromanches kan man stadig se en del af det havneanlæg man slæbte over. Der er flittig dykning her, ned til hvad der nu ligger ude i bugten. Den Amerikanske begravelsesplads/mindesmærke må være et must at se. På et par af de museer vi besøgte havde man forestilling af film - på engelsk, udover alt det andet man kunne se.

Det er noget helt specielt at indsnuse stemningen der! Og kører man selv, så læg vejen forbi Arnhem.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 21-06-09 11:22

Kære vic2000

Du skriver at
Citat
Men jeg kan forstå at du helst vil ned
over Holland via Belgien.

Nej det vil jeg ikke, for det er en omvej til Normandiet

TRD

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-06-09 11:32

TRD.
Hvad vic2000 kan forstå kan falde igennem perforeringen på 2 sammenhængende frimærker

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-09 14:23

Arhhh ikke helt rigtig TRD. Med fordel kører du faktisk til Hamborg drejer til højre mod Bremen, ind i Holland og så sydpå mod Arnhem. Dernæst mod Rotterdam til Gorinchem og så stik syd gennem Belgien. Faktisk køres denne rute af busser til Paris, idet de sparer en del motorvejspenge i Frankrig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-09 14:27

http://maps.google.dk/ prøv at indtast afrejseby som A, Gorinchem i holland som B, Arromanches som slut (Den engelske strand)

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 22-06-09 14:42

Kære 3773

Citat
Arhhh ikke helt rigtig TRD. Med fordel kører du faktisk til Hamborg drejer til højre mod Bremen, ind i Holland og så sydpå mod Arnhem. Dernæst mod Rotterdam til Gorinchem og så stik syd gennem Belgien. Faktisk køres denne rute af busser til Paris, idet de sparer en del motorvejspenge i Frankrig.

Tak for tippet og undskyld til vic2000

TRD

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 23-06-09 18:21

Tak for svaret 3773.