/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ekstern harddisk kan ikke ses
Fra : palleby
Vist : 1533 gange
300 point
Dato : 18-06-09 20:02

Jeg har en maxtor 500GB ekstern harddisk som jeg har haft tilsluttet min vista computer.
jeg har slettet filerne på den fordi jeg ville prøve at opdele den i 2 dele. En med FAT32 og en med NTFS.
Jeg kom til at hive usb-stikket ud og nu kan vista ikke se disken mere. Tidligere havde den drev:I og Vista springer fra H: til J: hvis jeg sætter en memory-stick til. Det er som om at drev:I er optaget.
Jeg har prøvet at tilslutte den til en XP-bærbar, men den kan heller ikke se den når jeg tilslutter den sker der intet. Disken er formateret i NTFS. Heller ikke min Ubuntu 9.04 kan se den selvom jeg har fået den til at læse NTFS.
Måske er den blevet ødelagt ved at blive koblet af uden videre. Der er lys i den fra strømstikket og disken starter op, men den genkendes ikke som en usb-enhed.
Håber den kan reddes.
Hilsen
Palle

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-06-09 20:12

Prøv at genstarte din pc med den externe tilsluttet. Måske den så bliver fundet. Jeg har lige set, at det ikke er noget med drivere. Det er mit eneste bud (gæt)

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 18-06-09 20:27

Mon det kan lade sig gøre at lave NTFC og FAT32 på samme harddisk selvom den er opdelt?
Måske skal du formattere drevet igen og lave NTFC på hele harddisken

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-06-09 20:29

Citat
Måske skal du formattere drevet igen
Det kan jo blive meget svært, når drevet (den externe) ikke kan ses

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 310 point
Dato : 18-06-09 20:35

Det kan godt la' sig gøre med FAT32 og NTFS på samme disk,
jeg har en der er opdelt i 3 partitioner, 2 i FAT32 og 1 i NTFS

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 18-06-09 20:41

H klik på "denne computer" og vælg administrer - vælg diskhåndtering - kan du se den der?
hvis ja så vælg formater og ja nu skulle det virke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-09 20:46

Lad stikket være ude.
start comp.
sæt harddisken til

start > h-klik på denne comp > vælg administrer > diskhåndtering.

Hvis du kan se harddisken (se størrelse)
H-klik og slet
H-klik og opret partition på evt. 250 Gb
Du kan som det er sagt lave en FAT 32 og en NTFS

Ellers skal du bruge en ubuntu CD med gparted som nok kan ordne den harddisk.

Kommentar
Fra : palleby

Dato : 18-06-09 21:52

Desværre er der ikke noget der virker..jeg tror den er gået i stykker. Jeg har jo prøvet at sætte den til flere forskellige computere, og ingen af dem opdager at jeg har tilsluttet en usb-enhed. Heldigvis har jeg ikke gemt mine data på den. Det er jo ikke særlig betryggende at bruge sådan en som back-up hvis den er så skrøbelig.
Jeg giver point til Klaudi, men je er glad for alle Jeres kommentarer
Hilsen
Palle

Godkendelse af svar
Fra : palleby

Dato : 18-06-09 21:53

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 19-06-09 10:52

Prøv at tage disken ud af USB boksen, det kan være den der har fået en strømfejl da du rev stikket ud.

ellers: www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-06-09 12:51

Velbekommen og takker