/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fjerne kuglepen
Fra : Palmen
Vist : 3170 gange
100 point
Dato : 18-06-09 20:00

Er der nogen der har et godt råd mht hvordan man fjerner kuglepensplet fra lærredstof ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-06-09 20:05

Kuglepen på tøj
Friske pletter dyppes i sødmælk hvorefter tøjet vaskes ved den højeste temperatur, det kan tåle.
Hvis tøjet kun tåler vask under 60 grader fugtes pletten med opvaskemiddel efter der er brugt sødmælk. Lad opvaskemidlet opbløde pletten i 4-6 timer inden tøjet vaskes.

Gamle pletter gnides med husholdningssprit.
Tøjet vaskes efterfølgende med et enzymholdigt vaskemiddel.
Til hvidt tøj bruges enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.

http://www.plet-rens.dk/mobil/clean.php?id=178

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 19-06-09 00:43

Du skal først duppe det med sprit indtil du kan se, at pletten "fortager" sig, og derefter vaske det i maskinen.
(Opvaskemiddel dur ikke, for det er fedtopløsende, hvor du her skal bruge noget helt andet, idet blæk har en helt anden sammensætning, som opvaskemiddel ikke kan afhjælpe).

Held og lykke

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 07:53

Ellers er der kandu bruger som mener det om andre,

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-09 13:08

--------------------------------------------------------------------------------
TOTALIDIOT Lad være at fortælle at du har børnebørn...Du er for dum til at formere dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 09:35

Godt svar TOTALIDIOT

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-09 14:14

Tøj, der skal kogevaskes:
Det stykke tøj, hvor der er kommet en plet, lægges på et sugende underlag. Pletten duppes med sprit flere gange. Vask derefter tøjet med et enzymholdigt vaskemiddel.
Hvidt tøj vaskes med et enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.

Tøj, der skal kulørtvaskes:
Pletten opløses med kærnemælk eller glycerin, Hårdnakkede pletter lægges i blød i eddike eller mælk dagen før, tøjet skal vaskes. Pletter, der stammer fra en kuglepen, fjernes med sprit. Vask derefter tøjet med et enzymholdigt vaskemiddel.
Hvidt tøj vaskes med et enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.

Tøj, der skal vaskes i uldprogram:
Pletten duppes med mælk. Det skal have lov til at sidde og virke. Der suges efter med trækpapir. Tøjet skylles op med koldt vand og vaskes. Pletter, der stammer fra en kuglepen, fjernes med sprit.
Tøj, der skal vaskes i silkeprogram:
Det sted, hvor pletten er, skal ligge i blød i mælk i 24 timer. Tøjet vaskes efterfølgende med koldt og derefter med varmt sæbevand. Pletter, der stammer fra en kuglepen, fjernes med sprit.
--
Blæk
Dup med brintoverilte og hold det over damp fra en kedel. Fjern farverester med eddikesyreopløsning eller denatureret sprit.

Blæk på alle slags tæpper: Pletten duppes med ufortyndet salmiakspiritus, som øjeblikkeligt bleger pletten. Vask grundigt efter med koldt vand.

Blæk fra kuglepen fjerner du med sprit på en tot vat ved kraftig og vedvarende gnidning.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 22-06-09 20:32

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-06-09 20:49

Selvtak Palmen