/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spots til vådrum
Fra : bhermann
Vist : 3017 gange
50 point
Dato : 18-06-09 19:26

Er på udkig efter noget lys til en brusekabine i et dunkelt kælderbadeværelse med meget lavt loft. Derfor tænker jeg spots. Men hvor meget plads skal der være oppe i loftet til sådan noget? Kan man overhovedet få noget, som er godkendt til montage i vådrum?

Er generelt ude efter noget inspiration, så alle inputs er velkomne.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-06-09 19:40

Den her er da billig
http://www.valomak.dk/go/search/idx/5050403/mot/Lys/t/1/go.htm
Gå dog ned og snak med din lokale "lampemand", Silvan, Bauhars, Jem& Fix osv. osv.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 18-06-09 19:49

Hej.

Et badeværelse er efter stærkstrømsbekendgørelsen opdelt i zoner og den eneste zone der må sidde 230 V elmateriel i er zone 3. Zone 3 er groft sagt 1,2 meter fra blandingsbatteriet og i loft over 2,30 meter over gulv. - Der er få undtagelser men som ikke omhandler lys.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 18-06-09 19:57

2,3 skal lige rettes til 2,25 m.

Du skal finde nogle spot for 12 V. Altså lavvoltsinstallation. Transformeren sætter du i område 3 og så kan du frit sætte dine spot inde i de andre områder. Pladskravet til spotsne er anvist af den leverandør (mærke) du vælger.

Jeg vil prøve at finde et eksempel

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 18-06-09 20:19

Det er svært at finde traditionelle spot der skal bruge mindre end 100 mm.

Alternativer er:

Fiberlys

http://scanlys.dk/product.asp?product=720

LEDspot

http://www.scanlys.dk/product.asp?product=375

Hvor transformere stadig placeres i område 3

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-06-09 21:05

Hvad med en vandtæt pandelampe

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-06-09 22:30

du kan finde mange spændende 12 volts lamper på batteribyen.dk.
biltema har også nogle stykker, men de er ikke så fikser at se på.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-06-09 22:53
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-06-09 22:55

Og så kan man gå helt bananas på denne Google søgning:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=brusekabine+lys&meta=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 07:58

Ellers er du det som andre Kandu mener om dig, og andre,

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-09 13:08

--------------------------------------------------------------------------------
TOTALIDIOT Lad være at fortælle at du har børnebørn...Du er for dum til at formere dig