/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Ridset CD
Fra : Mads_Vang
Vist : 683 gange
50 point
Dato : 10-04-03 16:59

Hey..
Er der nogen der ved om det er muligt at rede en ridset cd? Jeg har nemlig nogle cd'er jeg gerne vil høre igne men de er så ridest at min CD afspiller ikke kan læse dem!
Kan jeg gøre noget?

/Mads Vang

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-04-03 17:03

Du kan prøve at pollere den med tandpasta på et stykke vat. Skyl af med lunkent vand og aftør. Denne metode har jeg selv reddet et par CDere, men ikke alle kan redes, det afhænger af hvor dybe din rids (ridsser) er.

Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 10-04-03 17:07

En polermaskine til bil er heller ikke så ringe. Spænd den i en skruestik. tænd maskinen. En finger i hullet på pladen og ned på polerkluden. Det har jeg reddet en dvd på, hvor tandpastatricket ikke virkede.

Hvis pladen alligevel ikke duer, har du ikke tabt.

Men prøv Sørens råd først - det plejer at du.

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 10-04-03 17:09

HUSK FOR DIN EGEN SKYLD at polere i cirkler, da jeg har set nogen miste menge vigtige ting, ved bare at polere i et ubestemt mønster. Du kan også købe en poleredims til at polere cd'er der er ridset, men jeg tvivler på at det virker bedre. Held og lykke

/ZeroXP

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-04-03 17:14

ZeroXP! Iflg alle andre skal man netop IKKE polere i cirkler. Det er vigitigt at der poleres på tværs af "informationsretningen", idet laseren ikke skulle blive så forvirret at "tværgående" ridser som "langsgående" ridser. Alle de vejledninger jeg har set, siger: Læg pladen ned, poler med bløde strøg fra midt og ud ALTSÅ IKKE I CIRKLER.

Jeg er helt med på at polermaskinen kører i alle mulige retninger - men den reddede altså en dvd og dataerne ligger ekstremt tættere på dvd end på cd.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-04-03 17:20

Den korrekte måde er at kører i lige linier fra midten og ud til kanten.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-04-03 17:20

Den korrekte måde er at kører i lige linier fra midten og ud til kanten.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-04-03 17:20

Den korrekte måde er at kører i lige linier fra midten og ud til kanten.

MVH

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 10-04-03 17:41

sorry, men jeg siger bare hvad jeg har set, men ham her havde vist også været lidt voldsom med poleringen af sin cd. Jeg unskylder mange gange, men nu er JEG jo blevet klogere...

Kommentar
Fra : Mads_Vang

Dato : 10-04-03 18:21

Takker for de mange svar.. nu vil jeg prøve Tandpasta.. jeg har nemlig inge polermaskine..
Så ser vi hvem der vinder

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-04-03 20:28

Hej Mads,

prøv evt. og se om CloneCD ka' hjælpe... jeg fik reddet en af min svigerfars østriske jodlecd'er med CloneCD... CloneCD tager en fuldstændig kopi af en CD og har en egenskab at den ser bort fra fejl... den CD min svigerfar havde var lige til skraldebøtten så ridset var den... men CloneCD ku' altså lave en kopi der virkede...

CloneCD ka' hentes her... -->
http://www.elby.ch/

et andet program der måske også ka' hjælpe, hvis ikke CloneCD ka' er "BadCopy Pro"... -->
http://www.jufsoft.com/badcopy/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 10-04-03 22:37

Findes der ikke sådan en "dims", man kan redde de småridsede CD´er med ? Det var ligesom en lomme, man stak CD´en ind i og drejede CD´en rundt et par gange.
Jeg så den demonstreret i "rene ord for pengene", "rabatten" eller et lignende tv-program.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 06:58

Prøv først at polere med tandpasta evt. først med Denevit og derefter alm. tandpasta. Dernæst vil jeg nok prøve Strarups løsning med CloneCD og hvis ikke noget af det hjælper, så må du ud og låne en polereskive til din boremaskine (kan du sikkert købe billigt hos Silvan).
Du har jo intet at tabe... skiven er jo gået i u'du

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-04-03 08:22

Den der dims Jeannie omtaler fik faktisk en rigtig god anmeldelse, altså noget med 9 ud af ti cd'er kunne reddes. (den polerer iøvrigt indefra og ud - altså modsat dataretningen.

...og Clan - vi snakker en polermaskine - dvs sådan en excenterfidus, der ikke kører særlig stærkt. En boremaskine turde jeg ikke forsøge med.

...og Viskinge - det er netop det jeg skriver.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 11:35

3773 *LOL * Jeg ku' også lige forestille mig dig med fingeren i CD hullet +/- 1000 RPM på boremaskinen (avs!)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-04-03 11:41

Altså Søren, godt nok laver jeg sommetider nogle usmarte forsøg men den der var alligvel for vild.

Sikke en masse tips du fabrikerer i øjeblikket!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 11:50

Sad lige og havde en 'kedelig stund på jobbet' men nu er der gang i den igen... har lidt småtravlt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-09-03 14:03
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 12:50

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.

Godkendelse af svar
Fra : Mads_Vang

Dato : 18-12-03 18:56

Nu fik du svaret, og jo jeg er udemærket klar over at pointene bliver trækket med det samme, men hvad nu vil man ikke har fået noget ud af de svar som er givet????????

Tag det roligt med at angribe folk!