/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Mælketænder som voksen
Fra : mostmighty
Vist : 7120 gange
50 point
Dato : 18-06-09 08:53

Jeg har som voksen to mælketænder, som er blivende. Forstået på den måde, at der ikke er nogle tænder nedenunder til at udskifte dem.

Hvad sker der, når de engang falder af?
Kan man få indsat kunstige tænder af en eller anden form?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-06-09 09:03

Øh ja, har du nogensinde hørt om proteser?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-06-09 09:10

Stifttænder el. en bro ( kr. - kr. - kr. ), men det er jo ikke sikkert de falder ud. Kender en på 50 der stadig har en mælketand, der fungerer fint!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-06-09 09:12

..... men det er nok ikke tilrådeligt at bruge dem til hårde flæskesvær o.l. eller til at lukke øl op med

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 18-06-09 09:12

prøv her, det giver vist mere "rigtigt" svar

http://www.spoergtandlaegen.dk/

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 18-06-09 09:12

Du kan sagtens få sat kroner ovenpå dem, for det er jo ikke sikkert, de ryger ud, Hvis der er plads nok omkring dem, kan man sætte to kroner på , så de ligner de sekundære tænder.

Muligheden er også at man trækker dem ud og laver en bro eller en unitor alt afhængig af hvor og hvordan de er/var placeret.

Tal med din tandlæge om mulighederne - det kan jo også være, at det ikke er nødvendigt at foretage sig noget endnu.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 18-06-09 09:34

Falder de ud, sørg for at komme til tandtekniker ret hurtig efter.

for der går som regel ikke ret lang tid, før at dem ved siden af, de opdager
at nu er der plads til at danse, og så køre lavinen, og desvære det er ens for alle,
har selv ret gode erfaringer,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-09 09:45

Min voksne søn har to mælketænder (kindtænder)

Det blev opdaget allerede da han gik i skole, at der ikke var nogle blivende tænder under, men vi fik af vide at der ikke var nogen som helt grund til bekymring

De "blivende" mælketænder, kan holde livet ud,og er ikke mere udsatte end alm. blivende tænder.

Bliver de af den ene eller anden årsag nød til at blive trukket ud, kan de som ved alm, blivende tænder erstattes af en stifttand, bro eller hvad der nu er mest hensigtsmæssigt

Han skal heller ikke tage specielle hensyn med hvad han tygger i

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-09 13:01

Hvis man opdager det tidligt nok trækker man undrtiden mælketanden ud og lader naboerne fylde mellemrummet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 18-06-09 13:15

Transor, det er IKKE rigtigt...

For min søns vedkommende blev det opdaget i 1.klasse, der hvor børnene begynder at skifte tænder

Der blev skrevet nogle papirer, og sønnen blev også sendt videre i systemet, fordi det kom på tale,at hvis der på et tidspunkt skulle laves bro/krone/stifttand, ville han have fået det dækket, via skoletandplejen - også selv om han var blevet voksen -

Papirerne blev skrevet, og vi fik besked på, at der helt sikkert ikke ville ske noget med hans tænder,som ikke kunne ske for andre

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-06-09 20:02

Endnu en følge af at drikke mælk istedet for

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-06-09 10:21

Min venindes datter manglede et par kindtænder, som der aldrig havde været anlæg til, og da hun blev voksen fik hun 2 implantater på det offentliges regning.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 27-06-09 13:31

Tak for svaret Nordsted1.