/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Begrænsninger på __25km/t__ scooter
Fra : ErikP
Vist : 1273 gange
170 point
Dato : 10-04-03 16:46

Hej!

Ja du læste rigtigt; en scooter begrænset til 25 km/t. Den kommer naturligvis nede fra de skøre prøjsere men det er nu ikke det det handler om. Derimod ønsker jeg at sætte lidt gang i maskinen og ville lige høre hvad i har af forslag. Det skal først lige siges at det er en Hercules Limbo (lang forklaring men konklusionen er at det er en Peugeot scooter, som er næsten identisk med Peugeot Zenith).

Jeg er naturligvis på jagt efter skiven inde i variomatic'en men har lige lidt problemos med at få skruen til blæserhjulet af - nogen der kan anbefale et Buzetti Vario Tool til opgaven eller skal jeg ty til en mekaniker og hans luftnøgle?

Jeg har derudover lagt mærke til at scooteren har et utroligt smalt forrør (sammenlignet med en fx. Derby). Det ser faktisk ud som om forrøret er blevet skåret af ca. 30 cm. fra selve potten og der så er svejset et 30-40 cm stykke på som kun er 2 cm i diameter, dvs. tværsnitsareal ca. 3 cm2.
Hvis tykkelsen af forrøret er meget normalt kunne det så ikke tænkes at der sidder en lille tragt indeni som begrænsning? (Forresten sidder sådan en tragt altid helt oppe ved der hvor udstødningen skrues på motorblokken eller er det forskelligt?)

Jeg er ikke interesseret i at bruge mange penge på tun-sæt osv. - bare få fjernet begrænsningerne.

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak.

Mvh. ErikP

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 180 point
Dato : 10-04-03 16:59
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-04-03 17:01

og.... æren bør tilgå solgaard som skrev under http://www.kandu.dk/dk/tip/3509

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 10-04-03 17:05

hey erikP

du kan få noget der hedder en stempel stopper, som skues i der hvor tændrøret sidder (ganske simpelt). Den spærrer så for stemplets gang, og du kan nu løsneblæserhjulet. Se om du kan få skiven af ved bare at vrikke lidt i den, for hvis du tager hele skidtet ud, så skal du til at lege puzzlespil. Der sidder også en i koblingen, emn er du ikke så meget inde i faget, så vil jeg fraråde dette.

Dit blændrør ER tyndere end på mange andre, men det er det samme på Hussar/popcorn, og der kan du købe et andet forrør (hvis det er skruet på udstødningen). Du kan jo også købe en Ny udstødning uden begrænsning, f.ek. en Polini Star Traffic som ligner en lovlig udstødning til forveksling. du kan også tage et kig på http://www.scooterzone.dk/tuning.html

/ZeroXP

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 10-04-03 17:29

-> ZeroPX

Værktøjet er det sådan en fætter som denne www.thansen.dk/product.asp?c=134674985&n=317992332&pn=317994001 ? Jeg ville ellers have ventet med at bestille nye ruller og evt. ny udstødning til jeg havde fået flået skiven ud men det kan vel ikke koste alverden i porto. Jeg læste et sted at det vare lidt en brutal måde fremfor med et vario tool, men jeg kan sq ikke finde det nogen steder så jeg snupper vel bare stempel stopperen.

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 10-04-03 17:37

Forresten ZeroXP - på Peugeot scootere sidder begrænsningen inde i selv variomatic'en og det er en skive og ikke en ring som på de fleste andre scootere (Illustration: www.45scooter.dk/billed/vario.jpg - kig nederst).

Forrøret er ikke skruet på men svejset fast til et kort rør op, som er en del af selve lydpotten. Jeg har overvejet at købe en ny udstødning. Scooteren er fra før 97, så efter at have kigget på www.Protuna.dk og www.THansen.dk faldt jeg over Technigas Basic-udstødningen til Peugeot Zenith lavet op til 98 (ikke 98- moddellerne). Link: www.thansen.dk/product.asp?c=134677213&n=282588517&pn=282588519

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 10-04-03 17:47

http://www.scooterzone.dk/ prøv at se hvad de siger om de forskellige udstødninger. Thansen leverer ikke lige den bedste kvali og tingene kan variere fra de originale dele....man får hvad man betaler for. prøv at læs nogle af indlæggende, så kan du få en god insigt i hvad der er godt at købe, frem for andet

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 10-04-03 17:47

Sorry for alle de mange posts, men fandt lige et Vario Tool somn jeg omtalte før: www.scooter-racing.dk/Cart/description.php?II=301&UID=20030410174033131.164.252.177

Kan det betale sig at ofre de 75 kr. ekstra eller skal jeg tage chancen med stempel stopperen?

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 10-04-03 18:40

Jeg venter lidt med at købe udstødning og ruller. Vil bare lige høre om stempel stopperen jeg fandt er ok: http://www.thansen.dk/product.asp?c=134674985&n=317992332&pn=317994001

Hvis den er ok bestiller jeg den og så skriver jeg om et par dage når det er tid til udstødning og ruller. Vil bare lige se om det giver noget at pille skiven.

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 12-04-03 12:01

Det giver altid noget at pille skiven, i det mindste giver det da en bedre benzinøkonomi! Lidt optræk, samt lidt topfart...
JEg vil gerne anbefale stempelstopperen... Du sætter den simpelthen bare i der hvor tændrøret sidder, altså skruer den ind i gevindet i topstykket....
Så drejer du ellers bare skruen af, (bemærk stemplet kan godt køre en ekelt omgang før stempelstopperen tager fat!)
Har aldrig prøvet variotool, men stempelstopperen er mindst ligeså god!

Håber det hjalp dig!

Kommentar
Fra : andreas_andersen

Dato : 12-04-03 12:01

Det giver altid noget at pille skiven, i det mindste giver det da en bedre benzinøkonomi! Lidt optræk, samt lidt topfart...
JEg vil gerne anbefale stempelstopperen... Du sætter den simpelthen bare i der hvor tændrøret sidder, altså skruer den ind i gevindet i topstykket....
Så drejer du ellers bare skruen af, (bemærk stemplet kan godt køre en ekelt omgang før stempelstopperen tager fat!)
Har aldrig prøvet variotool, men stempelstopperen er mindst ligeså god!

Håber det hjalp dig!

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 13-04-03 13:52

Ja stempelstopperen er skam helt fin, den har aldrig voldt mig nogen probs. Men du skal selvfølgelig ikke bare jerne stemplet mad al kraft, op i stempelstopperen, du skal lige dreje forsigtigt, indtil du kan mærke at den er stødt på. Et variotool er da også godt, men 75 kr, syne jeg er lidt dyrt, hvilket en 50'er for stopperen også er, men forretningerne skal jo leve af noget. Desuden er Thansens fragtpris, altid 39kr., uanset hvor meget du bestiller.

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 15-04-03 14:03

Læste lige de seneste posts og så gik operationen igang. Havde kun en smule bøvl fordi jeg manglede det helt rigtige værktøj men det gik da alt sammen. Jeg fik pillet skiven ud (Til kendere: der stod 7,7 på den).

Jeg kørte en tur på ca. 10 km og i starten bildte jeg mig selv ind at der var forskel i optræk, men blev hurtigt klar over at det ikke var tilfældet - tophastigheden (ved svagt fald og ingen vind that is) havde ikke rykket sig overhovedet (speedometret siger 42,5, men det er nok nærmere 30-35). Jeg leder nu efter en ny syndebuk, som må lide lidt for at få lidt gang i kareten:
- Ruller: Jeg havde dem ikke ude og mærke på dem da de var smurt ind i olie men det så ikke umiddelbart ud som om de var slidt/kantede. Måske skulle jeg snuppe nogle lidt lettere ruller og få rykket trækmomentet ned omkring 30-40 km/t, men ved det ikke helt.
- Udstødning: Den har stadig et forbandet tyndt forrør, så måske skulle jeg købe en ubegrænset Technigas Basic eller Next fra www.protuna.dk
- Har set at nogle scootere har begrænsninger i indsugning - nogen her som kunne give en kort forklaring af dette og gerne hvordan man tjecker det? Eller bare smide et link til en passende hp.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-10-03 20:55

1-2-3-4-5-6... måneder gammel... hvad med at lukke og slukke for det her spørgsmål

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 26-10-03 13:43

Jeg fik aldrig rigtigt løst mit problem ud fra denne tråd, men kan da godt lige holde status. Jeg endte med at sætte en Technigas Basic potte uden begrænsninger på efter jeg havde fjernet skiven, og dette resulterede i en topfart på 50 km/h. Med lidt kraftig portning af den originale cylinder (bredere udstødningskanal og de to skyllekanaler blev højere+en smule bredere - alt sammen gjort med en Dremel klon) røg topfarten op på lidt over 60 km/h og acceleration blev forbedret meget fra omkring 40-45. Accelerationen fra 0 km/h var dog stadig næsten uacceptabel men det kunne en ny 3-armet indstillebar kobling have fixet (havde kig på en fra Top-Racing). Det skal dog lige siges at scooteren for det meste står i garagen nu da jeg har fået bil kørekort og så er en tur sådan "ude i det fri" ikke så tiltrækkende mere.. Men i skal da have tak for hjælpen og jeg smider lige lidt point rundt.. Hygge.....

Godkendelse af svar
Fra : ErikP

Dato : 26-10-03 13:48

Tak for svaret CLAN.