/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Rysten ved nedbremsning? (gsx-r 250)
Fra : a_h_nielsen
Vist : 465 gange
71 point
Dato : 10-04-03 14:52

Min nykøbte, nysynede suzuki gsx-r 250 har desværre en irriterende rysten i styret, når jeg bruger forbremsen. Når man sidder 2 på den, er der i tillæg en noget højere lyd end normalt fra forhjulet (lejerne?).
Hvad er problemet?
På forhånd tak
Anders H N

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-04-03 15:12

Du har forhåbentlig ikke sløre i forgaflen, vel?

Slår din skive foran? Har du en uegnet bremseskive (der bliver for varm)?

Er den forhøjede lyd der kun når du bremser? Ellers skal du checke din kædestramning om den bliver for barsk ved kørsel med passager.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 11-04-03 00:13

En skæv skive vil jeg også tippe på, når vi snakker det rystende styr..

Slidte lejer giver mere lyd fra sig, jo større belastningen er... tror jeg nok. Få et værksted til at kigge på det, de kender løsningen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-04-03 08:31

Næh, næh...

Prøv nu først at nokke med forgaflen. Så checher du sløre i forhjulet. Dernæst op med cyklen og rul forhjulet. Hvis skiven er skæv burde du kunnne se det, alternativt kan du mærke det ved at dreje på hjulet og bremse let.

Accepteret svar
Fra : mccracken

Modtaget 71 point
Dato : 11-04-03 18:53

Jeg vil umiddelbart sige at det må være dine skiver der har vredet sig, men er den helt gal så er det da muligt at der er en eller anden form for slør i forgaffel/hjul, jeg ser ikke umiddelbart hvordan? Men så trænger den lille gixxer altså til en ordentlig gennemgang fra a-z, det er VIGTIGT!! at sådan nogle ting(styretøj, bremser osv.) er i orden.
Hvis du for nyligt har skiftet bremseklodser kan de være årsag til at dine skiver bliver overophedede ved bremsning(der behøver ikke bremses særligt hårdt) p.g.a forkert type klods. Eller du har været særdeles hård ved dine bremser?
Jeg tror i øvrigt også at den lyd du hører med passager på, ikke kommer fra forhjulet men fra kæden, kontroller kædeforspænding husk den må aldrig være helt stram, se i din manual hvordan. Og smør den godt, en tør kæde slides utroligt hurtigt.

Med venlig hilsen

McCracken

Kommentar
Fra : matas

Dato : 12-04-03 12:15

Hvis det kun er under nedbremsning den ryster så er det med sikkerhed skiverne!!!

Hvis det derimod er slør i styretøjet vil du også kunne mærke det på retningsstabiliteten når du kører ligeud. Den vil slå fra side til side når du kører ligeud. Tro mig jeg har prøvet, at køre med en "løs" forgaffel uden at vide hvad der var galt. hvis det er slør i styret så se for alt i verden at få det lavet, det er livsfarligt at køre med især når det er regnvejr...

Godkendelse af svar
Fra : a_h_nielsen