/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
dos i vista print
Fra : ultra2
Vist : 1093 gange
100 point
Dato : 16-06-09 16:10

http://www.printfil.com/english.htm
jeg kan ikke så meget engelsk at jeg kan forstå er der nogle der kan over sætte eller fortælle
hvad det drejer sig om.

jeg har et ur til brevduer der kan printe direkte til nåle printer 9 benet com stk.
det skulle gerne printe gennem vista usb jeg har 9 benet com stik til usb men det virker ikke
nogen der har et foreslag

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 16:23

Det er muligt at du kan bruge dette:
Start > hjælp og support > skriv
Programkompatibilitet.
Nu får du lidt forklaring på hvordan du kan køre ældre programmer og sikkert den driver som du nok har brug for.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 16:27

printer kører usb fra vista fejler det ikke noget

det er når vi sætter kom til usb stikket på så kommer der ikke noget til printer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 16:46

Du kan IKKE printe via USB i DOS.....

DOS aner ikke hvad USB er - det var ikke opfundet....

Den skal tilsluttes COM

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 17:14

har købt 9 benet kom stik til usb men det virker ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 17:18

NEJ - for USBen ved IKKE hvad os er......

Dit COMstik til USB er beregnet til at du kan bruge en COMprinter i en komputer UDEN comtilslutning...

Men IKKE i DOS....

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 17:20

uret printer direkte til lpt 1 men en nåleprinter er langsom
derfor vil jeg have det igennem vista eller xp til usb printer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 17:36

Muligt du vil det - men det funker IKKE.... i DOS

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 18:55

lad mig lige se om jeg har forstået dette her rigtigt.

1) du har et ur der kan tilsluttes direkte til en printer
2) du ønsker at tilsutte uret til en computer istedet for så du har mulighed for at bruge en anden(hurtigere) printer
3) du har en adapter com/usb (eller er det en parallel/usb, du skrev da lpt1 på et tidspunkt)

var det rigtigt?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-06-09 19:12

Det er ikke helt problemfrit, men det kan sandsynligvis godt lade sig gøre.

(Der er ikke DOS i moderne Windows, det er en kommandoprompt, men den gør næsten det samme).

Først skal du installere din USB til COM-port driver. Så tror computeren (og "dos") at du har en rigtig comport på PCen. Check det ved at køre kommandoen:
mode /status
I en kommandoprompt, så fortæller den dig hvilke com-porte den kan se. Her skulle den gerne vise din USB-com-port.

Det næste er så at checke om du kan skrive til den. Prøv at køre kommandoen:
copy con comx
I førnævnte commandoprompt, x skal være nummeret på com-porten. Så skulle den gerne skrive det på printeren, som du skriver i prompten.

Så skal du have uret til at finde den rigtige com-port, det kan godt drille lidt, fordi din USB-COM-port måske har fået et højt nummer.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 19:36

tror du har misforstået noget BertelBrander
som jeg læser spørgsmålet er det urets printerudgang der skal forbindes til comporten på printeren og så skal alt hvad uret sender udskrives på en usbprinter der er tilsluttet computeren.
den gamle printer indgår IKKE i den nye konfiguration

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-06-09 19:43

EXTERMINATOR, du har muligvis ret. I så fald skal man lave et stykke software til Vista computeren. Det er ikke helt trivielt, men nok heller ikke umuligt.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 20:16

uret har en lpt1 port som sættes til printer virker fint. (gammel nåle printer)
ønsket er at sætte lpt1 til usb og printe igennem vin til usb printer
og det vil sige lpt hun stik til usb

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 20:23

hvis det er lpt (parallel) stik så burde det program du henviste til virke fint.
Men hvis det derimod er en com (seriel) port ser det ikke ud til at det program kan bruges

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 20:25

du startede med at sige et 9 benet com stik, og her til sidst skriver du om et 25 benet lpt stik

har uret begge dele?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 20:33

Men om denne kan i den retning du vil kan jeg ikke se.

http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-08

Læg mærke til at der er en driver med...............så måske.

Sandberg påstår at de ved en masse så prøv at kontakte dem.

Sandberg A/S · Bregnerødvej 144 D, 1. · 3460 Birkerød · Danmark
Tlf.: 7026 8500 · Fax: 7026 8508 · E-mail: info@sandberg.it · www.sandberg.it
CVR: 14 56 95 96 · A/S reg.: 193 395

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 20:34

EXTERMINATOR > det er nok forskelligt i hver ende af kablet.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-06-09 20:36

Som EXTERMINATOR siger, hvis det er parallel porten (lpt1), burde det virke med programmet du linker til. Parallel porten har 25 pinde, og er typisk det man brugte til printere i "gamle" dage.

Men hvad skal du så med "9 benet com stik til usb"?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-06-09 20:37

Eyvind, jeg tror ikke den dims du linker til hjælper. Det er til at få en com-port på en PC gennem en USB-port. Det er vist ikke det der skal bruges her.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 20:42

Jeg går ud fra at det oprindelig bruges sådan.
Ur med com port.................................paralelport på nåleprinter

Nu skal det være.
Ur med com port....................USB/computer..............en eller anden printer

Men måske har jeg ikke forstået det.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 20:49

Citat
EXTERMINATOR > det er nok forskelligt i hver ende af kablet.

muligt, men hvis kablet kun har 9 ben i den ene ende så er det et serielkabel OGSÅ selv om det har et 25 bens stik i den anden ende

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 20:52

Citat
Ur med com port.................................paralelport på nåleprinter

dur ikke

com port til com port
eller
parallel til parallel
ellers skal der en computer imellem med noget software på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 20:58

Åbenbart forstår vi ikke spørgsmålet ens

Jeg har forstået det sådan at nåleprinteren bliver sat til usb (med omtalte converter) og skal fungere som usb-printer (under DOS) ....

Derfor mit svar at det ikke vil fungere da DOS ikke kan genkende usb-porten og derfor heller ikke printeren....

Men lad os da så få spørgeren til at forklare HELE ledningsførelsen fra URET til slutproduktet....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 21:10

hmmmm refi, ultra2 har da ikke sagt noget om DOS

ang. ledningsførelsen så er den beskrevet her: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=137045#1567313

kort fortalt, nu: ur --> ledning --> printer
fremtid: ur --> usbadapter --> computer --> ny usbprinter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 21:14

Citat
dos i vista print

Jo da

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 21:18

ok ok ok ok ok du får ret der stod noget om DOS

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-06-09 21:36

Jeg tror at det er på tide at få nogle flere fakta på bordet...

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 21:49

man har et stempel ur til brevduer der på er en lpt port den kan printe direkte til printer
(altså en nåle printer der er godt slidt)

altså sæt lpt kabel til bærebær usb (hvordaN) OG SÅ PRINTE GENNEM VINDOVS TIL EN BILLIG USB PRINTER (LADE VIN STYRE PRINT)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 21:54

ultra2: et helt konkret spørgsmål, uret har lpt (altså stik med 25 ben)?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:06

JA altså stik med 25 ben)?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:07

OG DET ER ET HAN STIK

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:08

JEG MENTE HUN STIK

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 22:11

ok

har du installeret driveren til din usb/parallel adapter
har du installeret det program du linkede til http://www.printfil.com/english.htm

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:14

USB til COM-port driver ER INSTALL OG SAT COM 1

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 22:15

hvor kommer den com port nu fra ??????

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:18

Dette er jo ikke særlig brugbart, så der skal vist ændres lidt. Det som der skal til, er vi skal have fortalt den virtuelle DOS-maskine, at den skal benytte et dansk tastaturlayout hver gang der åbnes en ny instans. Dette gøres således:

Gå til Start | Alle programmer | Tilbehør.
Højreklik på Notesblok og vælg Kør som administrator (vigtigt).
Åben nu i notesblokken filen, %windir%\System32\autoexec.nt
Indtast i bunden af filen følgende linje:
C:\Windows\System32\KB16 DK,850,C:\Windows\System32\KEYBOARD.SYSHvis Windows er placeret på C-drevet.

Vælg Filer –> Gem.
Ligeledes tilføjes følgende linje til %windir%\System32\config.nt:
COUNTRY=045,850,C:\Windows\System32\country.sysEfterfølgende kan vi nu igen åbne MS-DOS editoren og skrive “rød – blå”.
DETTE ER OGSÅ SAT IND

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 22:23

Citat
altså sæt lpt kabel til bærebær usb (hvordaN)

Det er DER du får problemet....

Men DOS kan så udelukkes da du IKKE vil bruge nåleprinteren men sætte URET (PARALLELKABEL) til en USB-port (og bruge en anden printer) - rigtigt forstået ??????

http://www.pixmania.com/dk/dk/357075/art/trendnet/kabel-usb-parallel-conver.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 22:25

Citat
til din usb/parallel adapter

Det han har er vel SERIEL og du skal bruge LPT (parallel)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 22:30

jeg vil bare gerne vide hvad den com port skal bruges til
og refi, forkert kabel, det der kabel er usb --> centronics
kablet til højre passer nok bedre http://www.byterunner.com/byterunner/category=USB+to+Parallel+Adapters

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-09 22:38

Ja - du har ret - det gik lidt for stærkt

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:49

kablet til højre passer nok bedre NEJ DET SKAL VÆRE HAN STIK
PÅ URET ER DET HUN STIK

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:51
Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:53

http://www.printfil.com/english.htm
JA MEN DET HJALP IKKE

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 22:55

http://www.byterunner.com/byterunner/category=USB+to+Parallel+Adapters
HVIS DET VAR HAN STIK TIL USB SÅ TROR JEG AT DET DUER

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 22:56

den kan jo ikke sættes til et lpt stik, det er jo et com stik (9 ben)

COM PORT = DB9 = SERIEL

LPT PORT = DB25 = PARALLEL

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 23:04

I GAMLE DAGE HAVDE JEG EN PC 286 DER TIL SATTE JEG EN PRINTER MED LPT1 STIK
(NU LEGER VI ) DEN PRINTER HAR JEG INU OG VIL HAVE DEN TIL AT PRINTE GENNEM VIN
I VED JO GODT AT STIKKET DER BLIVER SAT I PRINTER ER FLAD DEN ANDEN ENDE ER HUN STIK
MED 25 HULLER SÆT NU DET SAMMEN TIL USB. ELLER OMFORMER COM STIK TIL USB
JEG KAN NÆSTEN IKKE FORKLARER DET BEDRE

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 23:06

NU ER DET JO SÅDAN AT I PRINTER INDGANG ER STIKKET FLAD BYT DET UD MED ?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 23:09

HVIS JEG HUSKER RET ER LPT STIKKET BAG PÅ EN GAMMEL PC HAN STIK
PÅ URET ER DET HUN STIK

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 23:18

nej, på computeren er det et hunstik, og stikket på selve printeren er et centronics stik

Citat
ELLER OMFORMER COM STIK TIL USB
nej, den dur ikke, det SKAL være et parallel stik

og hop lige ned af CAPS LOCK, der er ingen grund til at råbe, vi er ikke døve

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 23:25

jeg er tavs som graven

kan man ikke købe en box til at sætte forskellige printer til (jeg ved ikke hvad sådan en hedder)
printbox måske

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 23:30

jo det kan du godt, men det vil jo ikke hjælpe dig da det er uret du vil have tilsluttet

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 23:33

uret har jo en lpt1 hun stik
så må der vel findes et stik der passer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 23:34

nu har jeg ledt som en gal, men syntes at alle de kabler jeg finder ender i et hunstik, man kan købe noget der hedder en genderchanger, altså en "kønsskifter".
den kan lave hunstikket om til et hanstik.

skal lige se om jeg kan finde den du skal bruge

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 23:36
Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-06-09 23:36

hvad hedder sådan en box
det er forsøget værd

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-06-09 23:40

glem alt om boxen, det kommer ikke til at virke

men til din oplysning hedder det en printserver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-06-09 07:18

Jeg er bange for du er på en lidt umulig opgave...

Det ur du omtaler må indeholde noget dos af en art - ellers kunne det ikke udskrive direkte til en printer....

Dette vil du have puttet gennem et moderne styresystem via en moderne port der i realiteten slet ikke kendes af dos (og styres af windows) ....

Og for at fuldende det hele er det en NOTEBOOK du vil bruge, hvor hardwaren ikke sådan lige kan skiftes rundt.....

DVS. - lige pludselig kobler du styresystemer sammen - den går ikke.....

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-06-09 09:53

i har nok ret
det er ellers tysk men er ikke opdateret i 10 år
så var der en der foreslog at install dos og lægge xp oven i .kan man det og vil det virke
og en foreslog at købe en stationær og lægge dos og xp i og så sætte et indstiks kort i den

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-06-09 12:50

det burde nu sagtens kunne lade sig gøre

vi leger lige olsen banden

du skal bruge.....
1 stk ur (det har du)
1 stk computer (det har du også)
1 stk styresystem (windows xp eller vista)
1 stk software ( http://www.printfil.com/english )
1 stk kabel ( http://www.byterunner.com/byterunner/category=USB+to+Parallel+Adapters kablet til højre)
1 stk genderchanger ( http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=9900 )

så skulle det virke

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-06-09 12:52

ellers er der jo også den mulighed at du køber en ny printer (naturligvis IKKE en gdi printer) og sætter uret direkte til den

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-06-09 22:43

naturligvis IKKE en gdi printer) hvad fan er det

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-09 23:15

Graphics Device Interface du kan også kalde det en windows printer
googlede lige og fandt denne her side på dansk:
http://www.hammelit.dk/artikler/print/gdivspspcl.php

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-06-09 23:20

den fandt jeg også men jeg vidste det ikke før.
men jeg har lige opdaget at der er en bios i uret og den burde kunne opdateres ?
så jeg prøver at kontakte unikon.de og høre hvad de siger

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-06-09 23:22

der er 3 system i dk tibes unikon tauris
tauris er det eneste der er opdateret hvorfor vides ikke da unikon er det største

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-06-09 23:39

ok, har du læst de to dokumenter der er på denne side: http://unikon.de/us/faq.html

ifølge dem er det ikke en parallel port men en com port. dv. 9 ben i stikket

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-06-09 23:41

specielt dokument nr 2, det er nok svaret på dit problem

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-06-09 22:12

http://www.avxperten.dk/adaptere/adapterkabel/usb-2.0-til-rs232-adapterkabel-(9-pol-+-25-pol).asp

det har jeg købt for det passer så nu skal det afprøves når det kommer

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 05-07-09 20:45

Tak for svaret EXTERMINATOR.
jeg opgiver det virker ikke

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-07-09 23:35

Jeg finder dettte problem meget interressant og er lidt ked af at du ikke har fået det til at virke.
hvilken landsdel befinder du dig i, hvis det nu skulle være i nærheden af mig kunne du jo byde på en kop kaffe mens vi ser på sagerne