/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
uddannelse valg
Fra : sweety101
Vist : 753 gange
40 point
Dato : 15-06-09 23:28

Hej alle sammen der ude..
Jeg er ny her, så derfor ved jeg ikke helt om jeg har fået placeret dette emne det rette sted.

Jeg er en pige, der her til sommer bliver student, her på HTX. Jeg kan godt lide design og jeg kan godt lide at gøre mine ideer til virkelighed.

Det fag jeg har her på HTX som jeg især har glæder af er følgende:

Matematik: jeg kan godt lide det, men ikke får meget på en gang
Byggeri og energi: det går ud på at tegne huse efter som en rigtigt arkitekt gøre, og lave forskellige pris og energi regninger.
it og kom: det kan jeg også godt lide, her arbejde vi især med at lave forskellige produkter til forskellige kampagner. Produkter kunne være sådan noget som folder, hjemmeside, plakat, film..

Og jeg er ikke så glad for sprog fag.

Her for det sidste er jeg blevet tvivl omkring hvilken uddannelse jeg skal vælge.
Jeg har stærkt overvejet bygnings ingeniør uddannelsen, men det faldt fra igen pga. for meget matematik.
Arkitekt har også fyldt meget i min baghoved, men efter jeg fandt ud af at man eksempelvis tegner huse efter forskellige teori, og at det kraver en ingeniør til at vurdere om dette hus kan holde osv. tænkte jeg, det måske ikke var noget for mig.
Multimediedesigner, lyd også som en god uddannelse, men efter som det meste kan man lærer der hjemme. Derfor vil jeg ikke rigtigt bruge tid på det.

mvh.
sweety101

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 15-06-09 23:33

HA.it ???

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-06-09 07:09

Hvorfor prøver du ikke dun udd-vejleder sweety101?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-09 07:50

Velkommen til

Som Alka skriver, du kan få hjælp af din studievejleder på skolen... nogle skoler har også et program,hvor man får en del spørgsmål, og når du så har udfyldt det, regner programmet ud, hvilken uddannelse der matcher dine ønsker

Spørg på skolen om de har det program

Kender du denne side www.ug.dk der kan du også læse om de forskellige uddannelser og krav til optagelse

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 40 point
Dato : 16-06-09 08:05

Hej Sweety

Det lyder som nogle rigtig gode overvejelser du har gjort dig.

Der er meget stor forskel på arkitekt og ingeniør - som du også har opdaget. Dvs har man lyst til at blive arkitekt, er man formodentlig ikke interesseret i at blive ingeniør.

En arkitekt er kunstner, men mange arbejder videre efter uddannelsen og bliver mere i retning af ingeniører.
En ingeniør vil altid have det naturvidenskabelige perspektiv, altså matematik, fysik osv.

Hvis du ikke har lyst til kunst og heller ikke har lyst til matematik, så skal du rigtigt nok se i en anden retning. Det er dog lidt bagvendt at du skriver du holder af energiberegninger og matematik, men ikke for meget matematik - Hvad med at undersøge på DTU hvor meget matematik der i grunden er - og om det evt ligger indenfor den del af matematikken som du synes er sjov?

Jeg synes nemlig lige, du skulle se denne uddannelse: http://www.dtu.dk/Uddannelse/Diplomingenioer/Bygningsdesign.aspx Hvis du da ikke allerede kender den. Det lyder som skabt til dig...

Multimediedesigner og en masse uddannelser andre af samme skuffe, er der spøjtet arbejdsløse ind i, hvilket desværre har givet faget en dårlig klang. Det kan derfor være svært at komme ret langt indenfor den slags. Man kan, som du selv er inde på, lære sig det selv. Ikke fordi der er noget galt i det, men hvis du gerne vil have uddannelse, så se i en anden retning.

Så er der også den lille biting med adgangskravene, men du har jo tid at løbe på. Matematik på A niveau, kan man fx tage som supleringskursus på DTU før studiestart. Arkitekt kræver som regel et gennemsnit over 10 - det er dog længe siden jeg har tjekket og der er kommet ny karakterskala. For at komme ind via optagelsesprøven, skal man i forvejen have helt styr på hvad en arkitekt skal kunne, og kunne visualisere dette.

Du kan også se på uddannelserne på den grafiske højskole, jeg tænker fx lay out kunne være noget for dig.
Umiddelbart lyder det som om du skal kigge i retning af noget kreativt, der dog ikke gør dig til kunstner. Der er lay out et rigtig godt bud.
Ellers er der jo en ordentlig røvfuld IT uddannelser på universiteterne - det ligger dog udenfor mit område http://www.ikt-uddannelser.dk/ordinarealfabetisk.shtml

Jeg er Arkitekt og arbejder rigtig meget med IT. Jeg har tidligere haft en stor interesse i matematik og det er kommet mig til gode.
Jeg har gang i et lille projekt hvor jeg hen ad vejen kommer med indput om hvad faget vil sige. Hvis du har lyst, kan du følge med på www.boliglive.dk Du har fået det med teorier, en lille smugle galt i halsen. Hvis det skal give mening, vil jeg nærmere sige, at min opgave er at udtænke teorier - men mit fag er meget abstrakt, og kan dårligt forklares fyldestgørende.

Kommentar
Fra : sweety101

Dato : 16-06-09 15:03

1000 tak til alle jer der har været så venlig at bruge tiden til at hjælpe mig.

Alka og Nordsted1:
Jeg har snakket med min studievejleder, jeg synes ikke det rigtigt har hjulpet.
Men det lyder som en god ide, med den program der vil hjælpe mig med at
finde den uddannelse der matcher min ønske. Det vil jeg prøve at se om jeg kan få fat i.
og jaa jeg kender ug.dk der har jeg været ind og kigge

jomfruane:

Hvor har du været god til at analyse min tanke ud fra det lille stykke jeg havde skrevet om mig selv.
Du må virklig være en god arkitekt. :)

uddannelsen Bygningsdesigner det lyder som en rigtigt god uddannelse,det ser ud til at være en blanding er arkitekt
og ingeniør. Dette uddannelse vil jeg lige tænke lidt mere over.

Inde for it synes jeg kun at sådan noget som multimediedesigner,hvor man designer og tegner er spændende
og alt andet siger mig ikke noget rigtigti.
.

Det med lay out, ser også til at være en god ting.

Den link med IT uddannelser på universiteterne,du har lægt ind synes jeg ikke er noget for mig.

nu har jeg så to ting, ud fra indlæget.
bygningsdesigner og noget ind for lay out.
Jeg må lige prøve at læse mere om det. og se om jeg kan komme frem til noget..
tak alle sammen for hjælpen..
Men det er en kanon svært situation jeg står i nu..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-06-09 15:55

Hej igen

Tak for din søde ros.

Ja det er klart det er svært - men jeg går ud fra du har et helt år før det bliver aktuelt ikke?

Prøv evt at se på designskolen også. http://www.dkds.dk/Uddannelsen
To af uddannelserne ligger indenfor det du beskriver er dine interesser.

I dag heder en lay outer vist grafiker, tiden løber fra mig

God fornøjelse, og vent hellere med at gå i gang hvis du er i tvivl!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-09 18:04

Det program hedder se-pakken.dk

http://www.se-pakken.dk/Se-Net/StartSide.jsp

men spørg din studievejleder om han/hun har licensen, så du kan komme ind og afprøve det

Kommentar
Fra : sweety101

Dato : 16-06-09 18:06

uh.. nej nej jeg skal søge her inden 1.juli det er den sidste dag for ansøge.. jeg bliver student her og nu om pr. uger.

Jeg har været meget strækt omkring hvad jeg vil, mu har jeg indset at det ikke var lige mig alligevel.. tak for din råd..

waow.. det ser ud som der er nogle gode uddannelser her.. på den link.. helt sikkert!
Digital Interaktion // Industriel Design / Møbel- og Rumdesign // Tekstildesign // Visuel Kommunikation

mmm.. Alle sammen er lige til at spise på en gang. hehe

Kommentar
Fra : sweety101

Dato : 16-06-09 18:07

Tak, for linket jeg kan lige spørger om hun har en lincens til det. Det vil være godt men sådan en..

Godkendelse af svar
Fra : sweety101

Dato : 17-07-09 20:23

Tak for svaret jomfruane.