/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
P-bøde..
Fra : iOliver2
Vist : 1550 gange
100 point
Dato : 15-06-09 22:08

Hey kandu..

Skal lige høre om den her bøde er god nok, eller jeg burde klage..
Bøden er udstedet af Parkeringskontrol Nord. Udstedet på en offentlig vej i vejle.

I den ene side af vejen er der parkering hele vejen ned, og i den anden side er der parkering forbudt - standsning OK.

Sagen er at vi har haft flyttet, og havde været oppe med nogle ting.. det er en trafikeret vej, så holdte lidt oppe på fortovet, da det ellers vil skabe trafikproblemer..

P-vagten har kun observeret mig i 2 minutter, og 7 sekunder. står jeg har fået bøden for uretmæssig parkering på eller delvis på fortov.. men må man ikke godt det 3 minutter? og det var ikke meget mere end 3 minutter jeg var væk nemlig, men pvagten var ude at syne......

Skal bar lig høre om jeg bar skal betale den eller kan klage.

Vh Oliver

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-09 22:11

Du må aldrig parkere på fortov

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-09 22:11

Hvis du ikke havde holdt på fortorvet havde der ikke været nogle problemer.. Det er ikke altid det betaler sig at tænke på resten af trafikken :(

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-09 22:12

Det er ikke rigtigt at man ALDRIG må parkere på fortorv - det er forskelligt fra den ene politikreds til den anden, men man skal selv sørge for at sætte sig ind i reglerne i de forskellige kommuner.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-09 22:12

Passer ikke teil. Det er forskelligt fra kommune til kommune. Eksempelvis må man gerne i Gentofte

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-09 22:14

Det gælder ikke alle fortove, den i Gentofte

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 15-06-09 22:14

Okay .. men det er da noget bøvl .. næste gang holder jeg på fortorvet, og spærre hele vejen - Det giver ikke meget mening for mig, burde en p-vagt vel os kunne se at det var i god mening..

Men den må vel bare sættes til betaling så, øvbøv:)

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 15-06-09 22:15

Holder jeg på vejen - og spærrer trafikken skulle der selvf stå.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-09 22:15

Der er ikke noget der hedder - I god mening - i parkeringsbestemmelserne

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-09 22:17

Ja - jeg er enig i at det ikke giver mening, og at det helt sikkert var i en god mening. Og det er totalt latterligt at man faktisk lovligt må blokere en vej totalt hvis det er det der skal til selvom der er plads til at udvise hensyn... Men sådan er reglerne desværre, selvom det ikke giver det fjerneste mening :(

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 15-06-09 22:21

Jep, men det må jo betales hvis loven siger sådan ..
bide det sure æble..

Og de behøver heller ikk observere end i længere tid end 2 minutter hvis det er på fortorvet man er parkeret ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-06-09 22:22

Citat
Og det er totalt latterligt at man faktisk lovligt må blokere en vej totalt

det er IKKE lovligt, så skal du finde et andet sted at parkere

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 15-06-09 22:23

Exterminator
- Hvis standsning er tilladt, må man vel blokere den side i 3 minutter...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-09 22:24

Nej det er rigtigt Teil, men så passer dit udsagn heller ikke
Citat
Du må aldrig parkere på fortov

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-09 22:24

hvis du læsser af må du holde der lige så lang tid det tager at læsse af - men ikke på fortorvet - den koster med det samme.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-06-09 22:25

hvis du ikke må holde på fortovet behøver de jo slet ikke observere, de kan udskrive bøden med det samme

og nu siger du fortov, der er jo tit en cykkelsti ved siden af og der er det TOTALT forbudt at parkere på sådan en

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-09 22:25

Citat
det er IKKE lovligt, så skal du finde et andet sted at parkere

Jo - det er faktisk lovligt såfremt der ikke er skiltet med forbud.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-09 22:26

Citat
Og de behøver heller ikk observere end i længere tid end 2 minutter hvis det er på fortorvet man er parkeret ?
Det er nemlig rigtigt. Det gælder kun hvis der er tale om en tidsbegrænset parkering

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-06-09 22:27

Citat
- Hvis standsning er tilladt, må man vel blokere den side i 3 minutter...

hvis du blokerer vejen er standsning netop også forbudt, selv uden skiltning

Godkendelse af svar
Fra : iOliver2

Dato : 15-06-09 22:28

Fik det da på det rene så, bøden er vel OK så. Bare surt. Tak for svaret

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 15-06-09 22:29

Nej, det gør du bare ikke. For en standsning indbefatter at du er ved bilen. Forlader du bilen er det en parkering, og så er den gal igen. Så i dit tilfælde var der faktisk to valgfrie muligheder for at give bøde. Så betal og se glad ud, livet er ikke så langt endda

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-09 22:33

Det er egentlig forkert at det er en parkeringsvagt der giver dig bøden.
Det er en politimæssig sag.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-06-09 22:38

Citat
Det er egentlig forkert at det er en parkeringsvagt der giver dig bøden.

forklaring udbedes
Citat
Det er en politimæssig sag.

det er det jo altid med mindre det drejer sig om europark eller noget andet privat parkering

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 15-06-09 22:41

Det er en offentlig vej.. Der er ingen skilte fra parkeringsselvskaber.
Jellingvej i vejle

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-09 22:43

Det er helt ok at en p-vagt har givet dig bøden der. Det er helt efter bogen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-09 22:44

I mange kommuner har de ansat P-vagter, som rundhåndet deler P-afifter ud. Ikke kun på P-pladser med begrænsning, sandelig osse ved alm. P-lovligheder.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-09 22:45

Hvis det er en politimæssig sag er det ikke op til en parkeringsvagt at give dig en bøde, da du overtræder færdselsloven, som hører ind under politiet.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-09 22:49

Citat
Hvis det er en politimæssig sag er det ikke op til en parkeringsvagt at give dig en bøde, da du overtræder færdselsloven, som hører ind under politiet.

Så længe der er tale om en parkering ved en kantsten og det ellers er et område der er sat p-vagter til at tilse, er der intet galt i det. Havde man i stedet valgt at parkere sin bil i 2. spor på en trafikeret vej, så havde p-vagten ikke kunnet give bøde for det, men så havde det været politiet der skulle frem med blokken.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-06-09 22:49

Om det så nytter at klage er en helt anden sag.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 15-06-09 22:58

Ærlig talt, så synes det er noget rod , at der er næsten lige så mange forskellige P regler som der er kommuner. det burde være ensartede regler for det i DK. men hvad det gir skillinger ned i kassen.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-06-09 23:00

det er jo ligesom med tomgangsregulativet, du er nødt til at undersøge det selv inden du kører ind i en kommune du ikke kender reglerne i

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 15-06-09 23:07

Så et indslag i station2 engang, hvor en færdselsbetjent (ham som altid er i civilvogn) havde fået en bøde, af et parkeringsselskab .. men hvor han vidste at de ikke måtte udstede bøder der, om han så holdt ulovlig eller ej .. Er der nogen man kan kontakte for at få oplyst hvor de må udstede, og ej ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-06-09 23:22

Citat
parkeringsselskab

det er = privat og har ikke noget med dette her at gøre
så hvis der ikke står europark eller et andet privat parkeringsselskab på girokortet så er den god nok

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-06-09 23:25

glemte lige:
privat parkeringsselskab = parkering på privat område

og så lige denne her
http://kandu.dk/tip19788.aspx
en oversigt over alle gældende p-regler og tomgangsregulativer i dk