/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kongehusets 'reklameværdi'
Fra : PeterTheisen
Vist : 1460 gange
20 point
Dato : 15-06-09 20:22

Mange kongehustilhængere hævder ofte, at vi ville miste mange milliarder ved at skifte dronningen/kongen ud med en folkevalgt præsident, hvorfor de støtter kongehuset. Det er sikkert rigtigt, at kongehuset er nogle penge værd i reklameværdi.

Men det ændrer ikke ved det principielt forkerte i, at ikke alle er født lige. I Grundloven står der, at Danmarks styreform er indskrænket monarki, og regenten skal underskrive alle love, før de bliver gyldige. Det er da meget bedre at have et rigtigt demokrati, hvor det er de folkevalgte, der bestemmer, og hvor alle er født lige.

PS: I henhold til det økonomiske spørgsmål har jeg set beregninger på, at Christiania er Danmarks mest indbringende turistattraktion, så hvis vi bevarer Christiania og nedlægger kongehuset, skulle der vist stadig være overskud i det økonomiske regnskab.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-06-09 20:31

Jeg tror da helt sikkert at Skandinavisk Tobakskompagni synes der er rigtig stor værdi i kongehuset...

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 15-06-09 20:40

Så skal vagnr på banen igen... Kan vi ikke høre hvorfor tror folk at han gør det?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 15-06-09 20:41
Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 15-06-09 20:44

Jov nej det er da vist ikke helt den... Er der en der kan finde ud af hvor det er kopiet fra??

Jeg giver 100 point til den der kan... Ved ikke helt om vagnr kan være med

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-06-09 21:42

>luke2000 endnu en gang tak for opbakningen, men min googling er sikkert ikke anderledes end andres.

Første sætning "Mange kongehustilhængere hævder ofte, at vi ville miste mange milliarder ved at skifte dronningen/kongen ud med en folkevalgt præsident, hvorfor de støtter kongehuset. Det er sikkert rigtigt, at kongehuset er nogle penge værd i reklameværdi." giver ingen hits på google!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-06-09 00:14

Så længe de er villige til, at leve med alle de restriktioner der er, specielt på deres ytrings- og handlefrihed, så tror jeg vi skal være glade for reklameværdien, selv om den er svær at opgøre. Den er afgjort med til, at sætte DK på verdenskortet.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 16-06-09 06:21

Når selv "Wonderful Cpoenhagen" når frem til at turister ikke tager til Dk pga. kongehuset, men gerne kigger på et kongeligt slot når de er her, er det vel tvivlsomt hvor meget det giver på den rene turisme

http://epn.dk/brancher/turisme/article1605793.ece

Men jeg er sikker på, at det giver mere omtale i udlandet når de kongelige deltager i erhvervs- eller kulturfremstød i udlandet, så Udenrigs- Erhvervs- og Kulturministerierne så sikkert nødig at vi blev en republik.

Man skal vel også huske på, at en præsident vil ikke være gratis, skal også have embedsbolig et fint sted, skal have pension hele livet, sikkerhedsvagter måske også.

Som principiel modsatnder af kongehuset kan jeg tilslutte mig den pragmatiske danske holdning, som kommer til udtryk her

http://www.ugebreveta4.dk/2009/200921/Baggrundoganalyse/Opbakningen_til_monarkiet_smuldrer.aspx

som vel nærmest siger, "If it ain't broke, don't fix it".

Ved en kommende grundlovsændring så jeg dog gerne visse ændringer, så kongehuset under en eller anden form ikke var mere hævet over loven end at et større flertal i Folketinget kan ophæve en kongeligs immunitet, hvis det skulle blive relevant, bare som et eksempel, og at der ikke står i Grundloven, at Kongen udnævner og afskediger ministre.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-06-09 07:30

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-06-09 07:33

Selv tak, PeterTheisen