/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genvex
Fra : momomo
Vist : 4007 gange
200 point
Dato : 15-06-09 16:54

Har lige været på besøg hos min datter og svigersøn der lige har købt hus med et Genvex anlæg. Det kører nat og dag, men kan det ikke stilles af om sommeren når døre og vinduer står åbne, det må da bruge en masse strøm?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-06-09 17:09

et genvexanlæg er en stor energisluger. men blæseren bruger ikke så meget strøm. det er først når der er behov for at tilføre varme til huset, at det rigtig for alvor begynder at koste. og ved at lade den køre, får de jo skiftet luften i et fornuftigt tempo.
men ellers må der jo være en mulighed for at slukke det. hvis det er koblet direkte til installationen, vil det måske være en fordel at få sat en afbryder ind, så det er muligt at slukke for det.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-06-09 18:55

trimare46

der er du noget galt afsporet trimare46 Genvex er et varmegenvindings anlæg, det producere ikke varme men genanvendet varmen fra den luft den suger ud, jeg har selv et Nilan anlæg der gør det samme arbejde der sender den ca 95 % af den varme den suger ud ind med frisk luft igen.

per

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-09 19:10

Igen et udtryk for reklameskrivernes frie fantasi, og forbrugerens troskyldighed..

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 15-06-09 22:11

vi har selv stor glæde af genvex, der udskifter luften. Om sommeren er varmefladen slukket og luften bliver bare skiftet, og dvs at den fugt vi afgiver samt fra madlavning bliver fjernet. Det er rigtigt at en del af varmen bliver genanvendt, men det koster jo noget i strøm. til gengæld holdes vinduerne tøree i vores meget tætte hus.
hilsen lone

Kommentar
Fra : janik

Dato : 15-06-09 22:34

Vores bruger ca 1000 kr i strøm om året og det
bliver sparet hjem ved at vi ikke skal åbne vinduer
for at få luftet ud.
Men jeg kan kun svare for det anlæg vi har ,den
kan vi skrue ned så den kun kører med meget lav hastighed

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 16-06-09 11:35

Genvex er en virksomhed beliggende i Haderslev. Genvex producerer blandt andet et par ret gode anlæg - henholdsvis Energy I og Energy II. Begge disse anlæg er konventionelt opbygget med modstrømsvekslere af alu (modsat bla. Nilan's plastikveksler) og udmærker sig ved ganske høj temperaturvirkningsgrad, op til omkring 90% kan opnås i praksis. Dette afhænger dog stærkt af luftfugtigheden i den luft der suges ud. Temperaturvirkningsgrad har INTET med energivirkningsgrad at gøre. Energy-anlæggene kan, såfremt kanalssystemet er lavet ordentlig overholde bygningsreglementets intensioner om specifikt elforbrug og bruger normalt svarende til 50 - 60 Watt under almindelig drift. Udregnet på årsbasis er årsforbruget altså 50x8760 / 1000 = 438 kWh svarende til 1,2 kWh pr døgn svarende til 2,22 kr/døgn.

Uanset logikken og ønskes om at spare disse par kr, gives ikke i normer mulighed for at stoppe ventilationsanlæg eller mindske ventilationen under lovkravet, når det drejer sig om beboelse. Og husk på at huset og dets beboere HAR KONSTANT behov for ventilation og frisk luft i et nyt hus. Ellers fåes skadelige høje luft fugtigheder og forhøjet CO2 niveau. Om natten lukkes vinduer og døre. Og f. eks badeværelse har klart bedst af konstant udsugning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-09 11:45

Iøvrigt vil slukning af VE-anlæg medføre risiko for uønsket kondensering i anlægget, f. eks. i udsugningskanaler. Oftest ses det, ved lavere udetemperaturer og nattestop, hvor så varm og relativ fugtig luft vil kunne defilere op i kanalsystemet og der blive afkølet med kondensation og dryp til følge. Stop for andet end service er uønsket og ikke anbefalelsesværdigt. Vil man spare, kan et lavere ventilationstrin anvendes - men lad det køre altid.

Iøvrigt tilgår det halve af elforbruget indblæsningsluften i form af direkte spildvarme og inddirekte ditto (luftens temperatur stiger pga trykstigningen gennem ventilatoren), idet indblæsningsventilatoren sidder i luftstrømmen.

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 16-06-09 16:25

Tusind tak for Supersvaret 3773, det vil jeg vise dem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-09 16:36

Det var skam så lidt!