/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
orm?
Fra : lucasG
Vist : 1224 gange
20 point
Dato : 15-06-09 15:45

hey.

jeg er en dreng på 13 år, der fisker tit.
jeg fisker for det meste med orm, men da jeg har gravet næsten hele haven op, er det SLUT.
såé jeg har et lille problem.
Er der nogle som kender nogle billige steder, hvor man kan købe orm, 20 kr, for 15-20 syntes jeg er lidt halv dyrt? Men, hvis i kender nogle steder, eller hvis man kan købe, pænt mange orm, er det også okay. Altså en stor pakke, eller hvad man siger ?

Hilsen Lucas (:

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-09 15:55

en god skyggefuld vejgrøft er ofte god at grave orm i. Og efter de6t seneste regneri skulle det meste af landet være perfekt til at lyse orm:
Du tager en lygte, en spand og et par bukser med knæforstærkning og bevæger dig ud på en god græsplæne midt om natten (når der er mørkt). Ormene ligger oven på jorden og er lige til at plukke, his du er lynhurtig. En god græsplæne er én, der bliver holdt ret kortklippet, og som der blive løbet og legt meget på om dagen. Da jeg var professionel ormesamler, cyklede jeg gladelig 3 km for at komme til de gode steder, selv om jeg boede ved en golfbane. De gode steder var græsplænerne til en boligforening, og på rigtig fine aftener kunne jeg på 2½ time score mere end min storebrors lærlingeløn for en uge. Ormene solgte jeg til den lokale muldvarpejæger og tog nogle med på fisketur. Mængden: På den rigtig gode aften 12 liter på 2½ time.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-09 15:56

Det var forresten, da jeg selv var 13 år

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-09 16:06

Og på lidt længere sigt: Overtal de gamle til at investere i en kompostbeholder og når der er ved at være en del kaffegrums, løgskaller, teblade, slatne salatblade med videre, kan du lægge en håndfuld af dine lyst orme i bunken. De vil dels mæske sig i stakken, dels vandre ud i jorden umiddelbart omkring beholderen og omdanne alt det grønne køkkenaffald og haveaffald til gødning. Da jeg havde de vilkår, gav mit kirsebærtræ rekordhøst næsten hvert år, hvis jeg huskede at lægge fuglenet over.
Og når havejorden på stedet er fyldt med orme, behøve du ikke grave: Du stikker bare en greb ned i jorden tæt ved komposten og får dens skaft til at vibrere med små slag. Efter kort tid kommer ormene myldrende op af jorden for at undgå den kæmpemuldvarp, de tor er efter dem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-09 17:26

Du har ikke gravet nok, de rigtig store opholder sig op til en meter nede, og de er hurtige til at flygte nedad når Du rumsterer ovenpå.

Ellers læs hvad pbp_et skriver. Jeg kan tiføje at hvis Du vander bare et par kvm ved mørkefald kommer de store op, lige til at plukke.
Men træd FORSIGTIGT, ormene kommer op, men bevarer den yderste "halespids" nede i hullet så de hurtigt kan komme væk ved den mindste mistænkelige rysten i jorden.

Det samme gælder når man graver sandorm, er man for langsom med spaden er de også pist væk.