/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Tekst til tal i Access
Fra : emhauge
Vist : 1082 gange
140 point
Dato : 15-06-09 15:33

Hej

Jeg har en kolonne i Access der indeholder tekster, disse tekster vil jeg gerne udfra en forud defineret værdi konveterer til tal i en anden række. Kan man det? og hvordan?

eks.
felt1 felt2
hvid 1
sort 2
blå hvid 3
blå rød 4

osv. bemærk at i felt1 er orderne delt i to, kan det give problemer?

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 15-06-09 16:16

Du kan gøre det ved hjælp af en opdateringsforspørgsel.

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 08:08

Hej

Det med en opdateringsforespørgsel er jeg ikke sikker på. Jeg kan ikke se hvor man kan indtaste egne definationer. nedenuder har jeg indsat et udklip af tabellen.
kolonnen ID er fortløbende tal(Som standard) kolonnen farve er de forskellige farver der skal konveteres til tal, i kolonnen tal.
Rød = 1
blå = 2
Sort = 3
Hvid sort = 10
sort = 4
Rød sort = 20

Kan dette gøres med en opdateringsforespørgsel? i så fald vil jeg meget gerne bede om et eksempel

Id   farve   tal
2   rød
3   blå
4   sort
5   hvid sort
6   sort
7   rød sort

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 12:29

kan man knytte en tekst til et tal?
Således at når der skrives RØD i kolonnen "Farve" automatisk generere et 1 tal i kolonnen "Tal" osv. med de øvrige farver?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 13:42

Ja det kan mand godt men jeg kan ikke huske metoden med flere flere tekster.

farve felt......................resultatfelt
rød..............................=hvis(farvefelt="rød";1;0)

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 13:48

Hej Eyvind

nu spørger jeg sikkert dumt, men hvordan implementerer jeg =HVIS sætningen. I excel er det bare i den pågældende celle, men hvordan fungere dette i Access, og kan det laves således at uanset hvor mange rækker der kommer, vil det altid virke....

Håber du har lyst til at hjælpe mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 15:39

Det er længe siden jeg har rodet med database, men det var i formular jeg lavede nogle hvis betingelser.

Men prøv at sende en privat besked til Sion og henvis til dette spørgsmål.

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=48531

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 15:43

Hej Eyvind

Det vil jeg prøve.......

hvis der erandre der har et bud på hvad jeg skal gøre, er jeg klar til at forsøge

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-06-09 20:53

Da du allerede har en tabel med dine farver, er det nemt. Lav en forespørgsel som ideholder både farvetabellen og den anden tabel og medtag feltet tal, fra farvetabellen. Husk relationen mellem tabellerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 20:58

Sorry Rosco40 - jeg glemte lige at du jo også er med på banen, og kunne kun lige huske Sion.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-06-09 21:08

Eyvind: Du skulle bare vide hvordan min hukommelse er.

emhauge : Kunne du evt. fortælle lidt om projektet, det ville være en god hjælp.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-06-09 21:37

Hvor mange farver/kombinationer drejer det sig om?
Skal de bruges mere end en gang i din tabel?

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 22:06

Hej Rosco40

der er 5 farve kombinationer, og de bruges mellem 250 og 400 gange i databasen.
når "rød Sort" samt "Hvid Sort" vælges skal kolonnen TAL retunere med et 1 tal de resterende skal returnere med 0.

selve forespørgslen, skal den oprettes i design view som en ekstra tabel? eller hvordan udføres denne handling?

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 22:10

Jeg må nok tilstå at jeg aldrig har arbejdet med relationer og forespøgsler i access - så jeg håber I kan bære over med mig.......

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-06-09 22:32

[CITAT][/når "rød Sort" samt "Hvid Sort" vælges skal kolonnen TAL retunere med et 1 tal de resterende skal returnere med 0]

Opret en forespørgsel baseret på din tabel. Læg denne i et tomt felt.

Farveværdi:IIF([Farve]="Rød Sort";1IIF([Farve]="Hvid Sort";1))

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-06-09 22:33

Manglede et semicolon

Farveværdi:IIF([Farve]="Rød Sort";1;IIF([Farve]="Hvid Sort";1))

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 16-06-09 22:36

Det er min sengetid, kigger forbi i morgen.

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 22:37

hej og indtil videre tak for hjælpen, det kan være der ligger et par ? i morgen

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 22:38

den streng du postede, den skal ligge under "kriterier" er det ikke rigtig?

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 16-06-09 23:48

em meget vigtig detalje jeg har glemt at informere om er at databasen automatisk overskrives og uploades 2-3 gange om dagen, derfor skal alt rulle af sig selv..........

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 17-06-09 11:34

Hvis det nu var i excel ville jeg bruge denne:
=HVIS(A2="Rød Sort";"1";HVIS(A2="Hvid Sort";"1";HVIS(A2="Gul";"0";HVIS(A2="Grøn";"0";"Findes ikke"))))

er det muligt at overfører samme funktion til access, således at den kolonne hvor funktionen er indsat i, automatisk returnere med tal 1 eller 0

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 140 point
Dato : 17-06-09 15:50

Hej.

Værdi: IIf([Farve]="Rød Sort";1;IIf([Farve]="Hvid Sort";1;0))
Denne giver et 1 tal hvis der i farvefeltet står "Rød Sort" eller Hvid Sort" eller et nul.

Den skal lægges i en tom kolonne i forespørgslen, der hvor du ellers ville have et feltnavn.
Du kan sagtens have forespørgslen liggende selvom dataene udskiftes.
Forespørglen kan du så bruge til de dataudtræk du skal bruge.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 17-06-09 15:51

Denne giver et 1 tal hvis der i farvefeltet står "Rød Sort" eller "Hvid Sort" ellers et nul.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-09 19:04

=HVIS(A2="Rød Sort";"1";HVIS(A2="Hvid Sort";"1";HVIS(A2="Gul";"0";HVIS(A2="Grøn";"0";"Findes ikke"))))

Ja den formel kan ligge i en formular. I et selvstendigt felt.
Det var noget i den stil jeg havde i min database, men kan ikke huske hvordan.

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 17-06-09 19:26

Hej Rosco40

Citat
Værdi: IIf([Farve]="Rød Sort";1;IIf([Farve]="Hvid Sort";1;0))
Denne giver et 1 tal hvis der i farvefeltet står "Rød Sort" eller Hvid Sort" eller et nul.

Den skal lægges i en tom kolonne i forespørgslen, der hvor du ellers ville have et feltnavn.
Du kan sagtens have forespørgslen liggende selvom dataene udskiftes.
Forespørglen kan du så bruge til de dataudtræk du skal bruge.

det virker, men kolonnen "Tal" bliver kun udfyldt i forespørgslen, og ikke i selve tabellen. Er det en relation jeg mangler mellem tabellen og forespørgslen?
når det virker så er jeg kommet i mål, med kæmpe hjælp

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 18-06-09 16:36

Det er rigtigt, det gemmes ikke i tabellen, det findes kun i forespørgslen. Når du skal bruge disse værdier tager du udgangspunkt i din forespørgsel. Beregninger, rapporter mm. tager afligevel altid udgangspunkt i en forespørgsel.

Kommentar
Fra : emhauge

Dato : 19-06-09 11:22

Er der så nogle der kan fortælle mig hvordan jeg via min access forbindelse på en asp side, kommer i kontakt med både min tabel og min forespørgsel ?

Godkendelse af svar
Fra : emhauge

Dato : 19-06-09 11:41

Tak for svaret Rosco40. Det var fuldstændig det jeg havde brug for, nu mangler jeg blot at få det med over på en asp side sammen med tabellen. Problemet her er nok at få skabt to forbindelser på een gang. Måske der er hjælp at hente i asp forumet.
Men mange tak for hjælpen