/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
omfordeling af plads på HD
Fra : lham
Vist : 447 gange
100 point
Dato : 15-06-09 07:33

Har overtaget ældre Medion (Aldi) bærbar fra datter. Der er en ca 60GB HD i men den er delt op i 3 fra fabrikken . De 2 af drevene er næsten helt fyldt men D på 20GB er der kun brugt ca 5GB af.
Hvordan får jeg D indraget i det drev der er ved at være fyldt op.
Har hørt noget om partitation ,men aner ikke hvad det er ,så du kan vel regne ud instruktionen må være grundig og "step by step".

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-06-09 08:09

Tja - normalt så ville jeg på dit plan - sige start med at reinstallerer maskinen og hiv drevet injd ved en reinstallation.

Skal du hen og shrinke frem og tilbage - så ville jeg nok råde dig til at have en kammerat ved siden af - der ved lidt om det!
ellers er det programmer som partitionsmagic du skal have fat i

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-06-09 08:13

vær sikker på at du drivere til computeren
inden du gør ret meget

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-06-09 08:49

At dit drev er delt i tre, er ikke helt normalt for preinstallerede PC'er fra ALDI.
Partioner er en opdeling af drevet, på lige fod med at du opdeler et stort rum i mindre værelser.
For at det ikke skal gå helt galt for dig, så skal du holde C-drevet som det sted hvor du installere de programmer du skal bruge. D-drevet er næsten helt sikkert fyldt med programmer, som skal bruges til at genoprette denne PC, altså alt det der er installeret på PC'en fra ny. E-drevet bør du forbeholde de datafiler som der bliver oprettet med forskellige programmer som: tekstbehandling, regneark, musikfiler, billeder m.m.
Så jeg ville ryde op i de filer som du ikke skal bruge, evt. kopieredem over på en extern lagerenhed, for det kan jo være noget datteren gerne vil have over på den maskine hun bruger i dag.
Så først og fremmest oprydning af de filer du ikke selv skal bruge. På den måde får du frigjort en del plads.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:23

Som Severino er inde på, dit D drev er sikkert til genoprettelse af computeren, pas lidt på hvad du gør med den, jeg har på min bærbare Medion klemt D drevet lidt for at få mere plads, den er nu på 10 GB, jeg brugte Gparted til opgaven, men pas på du kan lynhurtig slette alt på harddisken, hvis du klikker på noget forkert, gparted hentes som en ISO fil og skal brændes som ISO eller Image fil, computeren skal bagefter starte fra CD drevet med den nybrændte Gparted i skuffen, så kommer du til billeder som ligner dem jeg viser i min guide, du skal bruge funktionen Rezise/move og ikke noget som helst andet: http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:28

Gparted kan hentes her:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779
og igen: PAS PÅ med hvad du gør med den !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:42

Billederne er forøvrigt fra min bærbare Medion, men du må IKKE gøre som på billederne (de er bare for at vise lidt om hvordan Gparted ser ud) du skal bruge Rezise/move funktionen, spørg mere inden du gør noget som helst andet end at hente og brænde din Gparted cd.
Her er flere som kan forklare dig og brugen af Gparted, jeg tager på arbejde om lidt, og er her først igen efter midnat

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-09 17:21

Start med at hente den gratis gparted som ovn henviser til.
og brænd den som billedefil/image/iso

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779
klik på den der hedder:
gparted-live-0.4.5-2.iso

(den fylder under 100 MB)

Når du har lavet den........................så snakker vi videre.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-06-09 07:19

Severino-o.v.n mflere

D- drevet er ikke fyldt. Der er 5GB til som i siger noget der ligner back up og recovery men der er 15 GB ledig på D som jeg gerne ville have flyttet til C hvor der kun er er 3GB tilbage og det er for lidt til at maskinen vil køre stabilt-feks kan den ikke køre defragmentering.

Det der med gparted har jeg slet ikke evner til at kaste mig ud i.

Kan man ikke bare "trække" D over på C og så slippe ?? ( evt trække de de 2 mapper fra D over på C og så nedlægge D mens pladsen på de 15 GB tillægges C )jeg har på fornemmelsen at det kan man nok desværre ikke.

Det tyder på jeg må invitere en af de yngre i familien på lidt godt vådt og tørt for at få problemet klaret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-09 11:07

Citat
Kan man ikke bare "trække" D over på C og så slippe ??
nej så nemt slipper du ikke, Gparted er nu ikke så slem, advarsler er for at fortælle at den med et klik lan slette hele harddisken, det lykkedes for en anden Kandu bruger, som selv havde udtalt: Jeg er en kylling på 72, men hvarken kylling eller alder er nogen hindring, vi var godt nok i privat chat mens det foregik, spørgsmål og svar kan lige så godt gå gennem Kandu, det er bare lidt langsommere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-09 11:08

Citat
Kan man ikke bare "trække" D over på C og så slippe ??
øv jeg æder mine ord igen, det er jo lige det du gør med Gparted, sætter musen på en pil og trækker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-09 11:12

Citat
advarsler er for at fortælle at den med et klik lan slette hele harddisken, det lykkedes for en anden Kandu bruger
altså jeg er ikke vågen endnu, det der kan misforstås, det lykkedes for en Kandu bruger at krympe sin D drev skulle der stå, brugeren valgte så at oprette en helt ny partion på den tomme plads, men kunne også have valgt at udvide C drevet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 11:17

Hvis du følger det vi anviser og tager et skridt ad gangen og især ikke springer over hvor gædet er lavest..........................så kan det sagtens lade sig gøre.

At arbejde med partitioner er ikke legetøj for der er ingen vej tilbage.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-06-09 12:17

Eyvind
det er det jeg fornemmer ,men jeg kan godt lide legetøj-så jeg må have fat i den travle familie og høre om de har erfaringer i patitioner

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-09 13:05

Det du har på computeren ser nu sådan ud.

[ (:::::::::::::C:..)(::::::D:................)(:::::::::::::E:..) ]

og det der kan gøres er:

Formindske D:
[ (:::::::::::::C:..)............(::::::::D:..)(:::::::::::::E:..) ]

Udvide C:
[ (:::::::::::::C:..............)(::::::D:....)(:::::::::::::E:..) ]

Disse operationer kan gøres med det gratis program gparted.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 17-06-09 15:06

Tak for svaret Eyvind.
og alle andre indlæg-jeg foreligger dem min datalog nevø ved passende lejlighed så må vi se se om brød pølse og humle kan klare problemet. Pt er maskinen forøvrigt gået helt død efter jeg har kørt Ccleaner- den plejer min egen bærbare da ellers at være glad for.I PC verdenen står et problem sjældent alene!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-09 19:06

Prøv at starte i fejlsikret tilstand.
Det er F8 lige i opstarten af XP