/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvilken HD ?
Fra : EA_HS
Vist : 463 gange
200 point
Dato : 14-06-09 22:46

hvad er forskellen på en dyr, og en billig extern HD (USB),.. ?
altså udover 'normal' priskonkurrence, og forskellen i omd/min,

jeg spekulerer på at købe en extern HD, (USB)
den skal bruges som et udvidet 'lager'

jeg har set på denne :
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2120903&lokation

der ser ud til at være meget plads for pengene,.. (eller hvad) ?
samtidig bor jeg ikke særlig langt fra forretningen,
så jeg kan spare evt, problemer med fragten,

der er bare et 'men'
i beskrivelsen står der "inkluderet AC adapter"
vil det sige at den skal tilsluttes 230 volt, ?
fås der nogle der kan 'nøjes' med USB portens strøm. ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-06-09 22:57

Citat
i beskrivelsen står der "inkluderet AC adapter"
vil det sige at den skal tilsluttes 230 volt, ?
fås der nogle der kan 'nøjes' med USB portens strøm. ?

Den du har fundet, skal tilsluttes stikkontakten.
Hvis du derimod vælger en ekstern HD, der benytter 2,5" HD kan den i de fleste tilfælde strømforsynes via USB. - Det gælder f.eks. den som Aldi solgte for et par uger siden.

Men: Normalt er 2,5" ekstern HD, ikke så hurtig (lavere omdregningshastighed.
Enkelte bærbare PC'er kan have problem med, at give nok strøm via USB.
Til gengæld fylder en 2,5" HD ikke så meget.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-06-09 23:00

Her er nogle Western Digital som får strøm gennem USB-porten:
http://support.wdc.com/product/download.asp?level1=2&lang=en
Du kan da se på dem og spørge efter dem i forretningen. Jeg har selv en på 250 GB, og den er rigtig god.
Mvh

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-06-09 23:01

Og hvis man sammenligner kapaciteten - er den du har fundet på 640 GB og den 2,5" som Aldi solgte var kun på 320 GB.

Og du har 7200 RPM (omdregninger på din) og kun 5400 RPM på Aldi's.

Jeg har købt Aldi's og er fuldt tilfreds, da den ikke fylder så meget og ikke kræver strømforsyning m.m.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-06-09 23:02

Glemte at skrive, at når du kun skal bruge den som lager, er WD hurtige nok.
Det var bare det.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-06-09 23:06
Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 210 point
Dato : 14-06-09 23:08

Når en 2,5" skal strømfødes fra USB, så kræver den oftest mere strøm end der kan trækkes fra en USB port.
Det løser man ved at der følger et specielt USB kabel med, som trækker strøm fra 2 USB porte.

Jeg har en Travel Disk, som benytter et sådant kabel, for at den virker.
Min externe floppydisk kan heller ikke køre på den bærebare uden dette kabel.
Min nye HUAWEI E960 mobile bredbånds modem og router, har også et sådant kabel, når den skal have strøm fra USB'en, men her er der også en 220 volt strømforsyning med.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-06-09 23:53

hmmm det lyder som om der kræves en del strøm fra USB porten (ne)

det er nok ikke så smart når jeg samtidig er nød til at ha' 3 USB dongler (musikbeskyttelse)
+ et USB keyboard (musik)
hvor meget strøm kan man ’hive’ ud at USB portene uden at få problemer, ?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-06-09 23:53

Hej EA_HS. Den externe, du har set på, er da helt fin, men skal have strøm "externt". Dem/den jeg henviser til, kører fint med strøm gennem USB-porten.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 14-06-09 23:57

Nå da, vi skrev lige samtidig. Med alt det du skal ha "kørende" på en gang, så må du vist vælge den, du har tjækket ud på nettet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-06-09 06:51

Siden du helst ikke vil have noget til 220 volt, så forstår jeg det som om, at du skal bruge det til en bærebar.
Hvis du så skal køre det hele på PC'ens batteri, så kommer det nok til at knibe en del.
Hvis du bruger den mobilt, og har adgang til 12 volt, så er der også mulighed i det, med 12>5 volt omsættere, som også findes til drift af PC'en.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 16-06-09 16:02

Tak for svaret severino.

Jeg har købt, og testet den HD jeg kikkede på,
virker fin fin,
ville selvfølgelig gerne spare en ledning (strømforsyning)
men var bange for at få ”strømmangel”