/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
vejret
Fra : fjordglimt
Vist : 586 gange
285 point
Dato : 10-04-03 10:16

Hej. Jeg har en eu45 scoter så jeg vil spørge om man må køre på en motortrafikvej da man jo har nummerplade på nogen siger at man godt må andre siger nej.
Jeg vil gerne høre jeres mening.

Mvh fjordglimt

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 295 point
Dato : 10-04-03 10:21
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-04-03 10:34
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-04-03 10:39

Åbenbart er en Eu45 scooter specificeret som en "indregistreret knallert" der må køre max 45 km/t. Men ifgl §44 (som jeg læser det), må knallerter generelt (uanset de kan køre mere end 40 km/t), ikke køre på motorvej og motor-trafikvej.

.....men det er lidt kringlet og tungt at læse. Hurtigste korrekte svar, får du garanteret ved at spørge enten en kørelærer eller strømerne. Så snup da lige knoglen, og læg gerne det korrekte svar her - eller som tip, ikk'?

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 10-04-03 10:53

Hej. Jeg synes det er lidt kringlet nu i midt tilfælde kan min køre 70 og den er fuldstændig lovlig og så kan det jo ikke være rigtig at man ikke må køre der, hvad siger i ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-04-03 10:58

Se det kan jo godt være den kan køre 70, men du må faktuelt kun køre 45 km/t på sådan en djævel. Min bil kan også køre over 200, men det må jeg jo ikke, vel?

...og § 44 siger netop at knallerter slut forbudt på motor- og motortrafikveje.

Skal du lovligt køre mere end de 45 km/t skal du lade skidtet indregistrere som motorcykel, men så skal der jo svares afgift af skidtet (en 45'er er afgiftfri). Ligeledes skal du have styrebrev til motorcykel.

Kommentar
Fra : puch3gmaster

Dato : 10-04-03 13:14

En EUscooter eller 45 knallert må ikke køre på motorvej da den er indregistreret som "KNALLERT" 45. Men du kan få omregistret den til motorcykel og må så køre på motorvej, men så skal der også betales afgift. Man kan også købe en 125 ccm scooter model som kun kan indregistres som motorcykel disse må også godt køre på motorvej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-03 11:14

Hvorfor hæver du????

Har du ikke fået svar????

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 29-04-03 19:35

jeg har faktisk lige talt med en kørelærer og han sagde at 45'knallerter gerne må køre på motortrafikveje, men ikke på motorveje!!!!!

med venlig hilsen aske

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 29-04-03 19:45

Hej bambusneger
Tak for dit svar det var det jeg ventede på, det vil sige hvor man må køre 90 km hvor min kan køre 70 og den er fuldt ud lovlig så må jeg godt køre der.
Mvh fjordglimt
Ps jeg er levet standset af politiet engang hvor de sagde at jeg kørte for hurtig men så sagde de at jeg havde overholdt med de 50 igennem byen og de vidste godt at de kunne køre stærkere men de kunne ikke gøre noget ved det bare at man kørte lovlig og overholdt hastighederne igennem byen så var det i orden og det samme sagde de også om kørsel på landevejen men der er mange der siger at det går ikke.
På forhånd tak.
Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 02-05-03 20:22

du må gerne køre 70km/t på en motortrafikvej, hvis du er 110% sikker på at den er lovlig og at den fra fabrikken har kunne køre 70km/t, for hvis politiet stopper dig kan der jo ikke ske noget!!!! bare du ikke køre over 50km/t i byen eller 30km/t på villaveje osv.....der er nemlig rigtig mange 45' knallerter der kan køre både 50-60...mn nu siger du at din kan køre hele 70' ... og hvis den ikke er ulovlig er du jo bare svineheldig!!!

med venlig hilsen aske

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 02-05-03 23:55

hej aske min er ikke ulovlig det er jeg ikke intereseret i for jeg synes at den køre hurtig nok, det fik jeg også at vide da jeg købte den at de kunne nemt køre mellem 60 og 80, når jeg køre ned ad en bakke sniger den sig nemt op på 80 men heller ikke mere og det er sandelig også nok, det prøvede jeg da en bil kørte ind i mig.
mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 03-05-03 10:56

d var da ikke særlig rart!!!!! nå, mn hvis du har fået svar er du så ikke sød at lukke spg. ned ved at acceptere svaret??????

med venlig hilsen aske

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 03-05-03 22:45

Det er altså ulovligt at køre med 45km/t på motorvej og motortrafikveje... kan godt være det lyder mere eller mindre latterligt, da minimum fart på motorvej er 40km/t, men sådan ligger landet altså... det skyldes at man mener at en så nøvlet fart, er til fare for andre trafikanter.. så det kan du godt glemme alt om, eller sende det ind som lovforslag, at få det ændret, selvom jeg tvivler stærkt på at du får det ændret... :) Vil skyde på at minimum halvdelen af DK skal argumentere for det, før at lovforslaget ville blive taget op, og jeg vil godt lige se at alle de gamle numser på 70+ ville argumentere for at unge mennesker får lidt mere frihed? :D

Mvh ZuljiN

PS: Det står osse inde på www.politi.dk <-- Læste det for under 1 uge siden. Kan dog ikke lige huske hvor det var, men i har mit ord på det.

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 03-05-03 22:47

Og det med at maskinen kan rende 70 og ikke er blevet pillet ved, det er loven ret så ligeglad med. Om den så kan køre 510km/t så MÅ man kun køre 45km/t :( Sådan er det, desværre...

Mvh ZuljiN

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-05-03 08:17

Yes, nemlig

Godkendelse af svar
Fra : fjordglimt

Dato : 05-05-03 08:50

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 05-05-03 14:40

jeg er blevet stoppet 2 gange på min PGO PMX, og den kører 45km/t(d er en 30') og begge gange fortalte jeg at den var fuldt ud lovlig(og det var den også)...de sgade at jeg slap, netop fordi der er så mange 30'knallerter der kører 45km/t og så mange 45'scootere der kører 50 eller mer'!!!!!!

hilsen aske
ps. ´loven er måske ikke ligeglad med om man kører for hurtigt, men hvad kan de gøre(altså hvis den er lovlig)???? de kan jo sagtens stoppe en, men kan ikke give bøde., fordi scooteren er lovlig... hvis "fjordglimt's" scooter kører 70 km/t(og er 100% lovlig) og hun bliver stoppet, ringer politiet måske til falck og den bliver hentet og checket... da den er lovlig får hun ingen bøde og politiet er nød til at betale falck regningen!!!

med venlig hilsen aske

Kommentar
Fra : bambusneger

Dato : 05-05-03 14:41

jeg er blevet stoppet 2 gange på min PGO PMX, og den kører 45km/t(d er en 30') og begge gange fortalte jeg at den var fuldt ud lovlig(og det var den også)...de sgade at jeg slap, netop fordi der er så mange 30'knallerter der kører 45km/t og så mange 45'scootere der kører 50 eller mer'!!!!!!

hilsen aske
ps. ´loven er måske ikke ligeglad med om man kører for hurtigt, men hvad kan de gøre(altså hvis den er lovlig)???? de kan jo sagtens stoppe en, men kan ikke give bøde., fordi scooteren er lovlig... hvis "fjordglimt's" scooter kører 70 km/t(og er 100% lovlig) og hun bliver stoppet, ringer politiet måske til falck og den bliver hentet og checket... da den er lovlig får hun ingen bøde og politiet er nød til at betale falck regningen!!!

med venlig hilsen aske

Kommentar
Fra : ZuljiN

Dato : 05-05-03 14:52

Aske, det er fordi policen har medlidenhed med dig... i loven står der at den ikke må køre mere end det som den er beregnet til. ( 45km/t hvis nogen skulle være i tvivl ) Og sådan er det bare.. 8|

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 05-05-03 17:09

PS se under tip med vejret jeg har lige fået det oplyst af politiet.
Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-05-03 17:39

Se mit tredje indlæg fjordglimt!!!!!!

Jeg må stadig indrømme at den der fatter jeg ikke. Slet ikke når man læser lovteksten vedrørende samme, men sådan er der jo så meget......

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 05-05-03 17:50

Hej 3773
Prøv at ringe til politiet for jeg har jo haft ringet her i eftermiddags og der fik jeg det svar at det må du godt.
Mvh fjordglimt