/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Mounte drev på intern disk
Fra : o.v.n.
Vist : 909 gange
200 point
Dato : 14-06-09 13:28

Hvordan er det nu lige at jeg får min Ubuntu til starte med alle drev på min anden inbyggede harddisk monteret ? Det jeg ønsker er drevene skal være vist i Media, allerede fra start, jeg har dem vist i Steder og når jeg klikker på på drevet Billeder for eksempel, så bliver drevet mountet og vises i Media, det burde kunne lade sig gøre at alle 3 drev er i Media, uden at at jeg skal mounte dem først, men hvordan ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-09 13:34

Billeder er et af drevene på den harddisk, der er 2 drev mere og drevet er formateret i FAT32
på samme harddisk som Ubuntu ligger, der er der en Windows XP, den er allerede fra start vist som 20GB medie i mappen Media, hvordan får jeg de 3 drev på den anden interne disk vist også ?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-06-09 19:39
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-09 21:09

Tak men de to første link er til det som de nyere Ubuntu gør helt af sig selv, bare jeg klikker på drevet, i det sidste link er der noget interessant nede i bunden, men ikke helt beskrevet så jeg forstår det

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-06-09 21:52

se her
http://sahabm.blogspot.com/2009/03/mount-ntfs-fat32-windows-drive-in.html

(det er linket som er øverst på det sidste link fra før)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 00:01

Jow jow jeg kan sagtens montere drevene, og de ligger så pænt i den nye windisk mappe under media, men efter genstart er mappen tom og jeg skal montere igen, det er forøvrig nemmere bare at klikke på drevet, de nyeste Ubuntu monterer selv bare ved et klik.
Jeg har forsøgt at redigere i fstab, det lykkedes heller ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 00:05

Det er en gammel computer og ikke så hurtig, men den er god som "server" som jeg kalder den, den ekstra harddisk indeholder en kopi af alt digitalt materiale, som jeg har samlet gennem tiden, og det ville være rart at disken med alle 3 drev var monteret, når jeg var logget ind, og så allerede stod til deling gennem Samba

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-06-09 08:16

Du skal tilfæøje til filen /etc/fstab:

f.eks hvis det er SATA diske vil de gerne hedde sda1 (partition 1 på harddisk A) og sdb1 (partition1 på 2.harddisk)

ergo skal du tilføje en linie ala:
/dev/sdb1 /MNT/WIN <FUIlsystemtype> defaults 0 0

Dereft5er vil den fastmontere denne efter reboot

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-06-09 08:20

Men det er spørgsmålet er nok mest vigtigt hvilket filsystem du kører på den extra disk:
f.eks et eksempel på min egen fstab på min medieserver:
Kode
[root@core ~]# cat /etc/fstab
#
# /etc/fstab: static file system information
#
# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass>
none /dev/pts devpts defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0

/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 ro,user,noauto,unhide 0 0
/dev/dvd /mnt/dvd udf ro,user,noauto,unhide 0 0
/dev/sda1 /boot ext3 defaults 0 1
/dev/sda2 swap swap defaults 0 0
/dev/sda3 / ext3 defaults 0 1

##################################################################
# Ekstra harddisc
##################################################################
/dev/sdb1 /storage/music ext3 defaults 0 1
/dev/sdc1 /storage/records ext3 defaults 0 1
/dev/sdd1 /storage/records2 ext3 defaults 0 1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 10:43

Tak men jeg tror ar jeg skal have det forklaret helt udførlig, jeg har svært ved at se logikken desværre
Indtil nu har jeg oprettet 3 undermapper i mappen Media (windisk - windisk2 - windisk3) det læste jeg i linkene fra DK, kan jeg bruge dem eller skal jeg slette dem igen ?
Drevene hedder:
/dev/sdb1 - /dev/sdb2 - /dev/sdb3 - de er alle FAT32
Det jeg gør er at mounte drevene i hver deres windisk mappe, og så har jeg et andet sted læst om fstab, og har derfor nu tilføjet 3 linjer, jeg gengiver en af dem:

/dev/hdb1 /media/windisk vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0

det er moget jeg har læst og jeg fatter ikke en meter, slet ikke af koden i slutningen, men lad os se på det første først, drevet hedder /dev/sdb1 men skal stå som /dev/hdb1 i fstab er det første fejl ? Det du har skrevet i din fstab ser meget mere logisk ud, du har ext2 og jeg har fat32 på drevene, kan jeg skrive lige så logisk som du gør ?
Hvis jeg får 1 drev på plads, så tror jeg at jeg selv kan rette resten.
Der er så 2 spørgsmål nu:
1 skal/må jeg bruge de nye windisk mapper? Hvis nej, skal jeg oprette andre mapper?
2 hvad skal der stå i fstab til fat32 drevet: /dev/sdb1 ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:01

vil du se min fstab ? Måske nemmere at rådgive så ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:08

Indholdet af fstab kommer her, de 3 sidste linjer er nogen jeg har skrevet, og det skal lige tilføjes at det virkede med den allerførste Ubuntu jeg havde (cirka 3 år siden)
Kode
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=44f9103e-3ddc-4602-aeec-ba23b595d623 / ext4 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /home was on /dev/sda4 during installation
UUID=30ac9e2b-3d18-4d12-94fc-4cc904fa22ce /home ext3 relatime 0 2
# swap was on /dev/sda3 during installation
UUID=27f9248f-d2fe-40ab-b704-866dcb76cd29 none swap sw 0 0
/dev/scd1 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/hdb1 /media/windisk vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
/dev/hdb2 /media/windisk2 vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
/dev/hdb3 /media/windisk3 vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:10

Jeg skal møde tidligt i dag, og får måske først set svaret engang efter midnat

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-06-09 11:23

Vi tager lige en undervisningstime

Meget af dine antagelser er korrekte.
1 navne på harddiske.
Så vidt jeg husker - lavede man om efter kernel 2.6.20 og ændrede navne
hda1 -> 1partition på IDE harddisk (derfor første Hda)
sda1 -> 1partition på SATA harddisk (derfor Sda)

For at editere i FStab til Automount Skal man have følgende:
Sti/til/device /sti/til mountmappe filtype rettigheder DUMP FSCK

De mapper man vil mounte diskene i - SKAL være oprettet da man ellers får fejl for ikke oprettet mappe.
Får så lige at definere din første disk ville den se således ud:
/dev/sda1 /media/windisk vfat defaults 0 0
Som jeg ville mene er nok, mm der er flere specielle rettigheder på denne disk!
Men der er meget mere at læse om det her:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 15-06-09 11:27

Disse linier
/dev/hdb1 /media/windisk vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
/dev/hdb2 /media/windisk2 vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
/dev/hdb3 /media/windisk3 vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
ville jeg ændre til:
/dev/sdb1 /media/windisk vfat auto,users,rw 0 0
/dev/sdb2 /media/windisk2 vfat auto,users,rw 0 0
/dev/sdb3 /media/windisk3 vfat auto,users,rw 0 0

Eller
/dev/sdb1 /media/windisk vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
/dev/sdb2 /media/windisk2 vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
/dev/sdb3 /media/windisk3 vfat iocharset=utf8,umask=000 0

Så skulle det gerne fungere uden problemer ved boot!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:34

Det er ikke en S-ATA, men en IDE disk, skal der så stå hdb ?
Jeg svarer sikkert ikke lige nu, bliver nødt til at lukke ned og tage på arbejde

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-06-09 11:38

OK - Forstod på dig det var SATA.
nej så skal skal der stå hdaX

/dev/hdb1 /media/windisk vfat auto,users,rw 0 0
/dev/hdb2 /media/windisk2 vfat auto,users,rw 0 0
/dev/hdb3 /media/windisk3 vfat auto,users,rw 0 0

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-09 11:49

Tak der gik et lille lys op for mig nu sdb og hdb er for S-ATA og IDE diske og derfor skal drevene hedde sådan, selv om de hedder /dev/sdb i Gparted ? Disken med styresystemet hedder /dev/sda det er også en IDE harddisk

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-06-09 12:24

OK - Så kan det være Ubuntu - har rykket det helt MEN det lyder da lidt hmmmmmm.

jeg har selv en blanding af både IDE og SATA diske i mit mediecenter på ArchLinux - hvor de kendes som HDA og SDA
Men kan være eftersom der kun er 1slags - at de kalder alle SDA!

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-09 01:23

Tak for svaret peque. så er alle 3 drev mounted og vist på skrivebordet herligt at man bare kan spørge eksperterne, når jeg kører fast
i fstab står min drev nu sådan:
/dev/sdb1 /media/windisk vfat auto,users,rw 0 0
/dev/sdb2 /media/windisk2 vfat auto,users,rw 0 0
/dev/sdb3 /media/windisk3 vfat auto,users,rw 0 0

det ene spørgsmål afløser det andet, nu skal jeg have fundet ud af, hvordan jeg deler dem på netværket, jeg besked på at
Citat
The folder "windisk3" needs the following extra permissions for sharing to work:
- write permission by others
Do you want Nautilus to add these permissions to the folder automatically?
det klikker jeg JA til og får følgede besked
Citat
Could not change the permissions of folder "windisk3"
jeg gætter på at det skal foregå i Terminal som root, men det kræver vist et nyt spørgsmål, ikke mere nørderi i aften

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-09 01:27

Der skal altså stå /dev/sdb også selvom det er en IDE harddisk, du har sikkert ret i at Ubuntu har ændret noget, siden jeg jeg ikke kunne bruge samme metode som sidste gang jeg prøvede, det er kernel 2.6.28-11 som er den nyeste opdaterede lige nu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-06-09 07:20

Omkring dine rettigheder - så ja er det noget man skal ordne som root! Det kan ikke gøres med brugeren - mm man kan afvikle nautilus som sudo/root! Det kan m,an dog et eller andet sted - men for mig - åbner jeg nu bare en konsol.

Du kan derefter dele de mapper via samba til andre maskiner og faktisk bruge brugerrettighederne fra Unix systemet til at bestemme hvad brugerne må og ikke må.
Du kan også vælge at exportere drevene via NFS - således at har du en bærbar i netværket også - kan den automatisk mounte de drev samtidigt på den bærbare - der er et hav af muligheder på længere sigt. Det er bare om at regne den ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-09 11:24

Citat
Det er bare om at regne den ud
nemlig det skal jeg til at forske noget mere i, der kommer sikkert et spørgsmål når jeg været lidt rundt på internettet

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-06-09 11:27

Jeg har f.eks sat NFS op som en del af mit mediecenter i hjemmet -dvs de drev hvor music,film og optagelser er delt på alle maskiner i hytten, som giver følgende resultat
1. alle optagelser kan ses overalt - Dog kun spærret ved pinkode.
2. al musik kan høres overalt i huset.
3. Alle Film, DVD koncerter mm kan ses over alle fjernsyn i hytten.

Man kan se noget mere omkring det på min hjemmeside - hvor der reelt også stoår omkring NFS-opsætning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-09 12:47

Citat
Man kan se noget mere omkring det på min hjemmeside
er det en mega hemmelig hjemmeside

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-06-09 15:09

Hehehe Ja for katten da meget .

Sorry den smuttede :D

Hvis du jokker ind på denne side http://linux.pbj-design.dk/myth.jsp
Kan du under installing - se hvordan de enkelte parametre skal sættes for NFS - omkring export af drev ( nok lidt forskelligt fra Ubuntu - da jeg kører ArchLinux)

og under Frontends se hvordan mine frontends mounter dem under boot!

Sorry

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-09 01:38

Tak for linket den gemmer jeg, det ser ud som om jeg kan hente en del visdom der, selvom Ubuntu har sin egen måde til noget, men Linux er grundstenen så med lidt her og der, så skal jeg nok få lært noget.
Men hold da op som Ubuntu er nem
Kode
sudo aptitude install samba system-config-samba
så kan jeg sætte en hvilken som helst mappe eller drev til deling, og give tilladelser med mere, lige nu sidder jeg og hører musik på den bærbare, fra musik drevet, som er en af de 3 drev på den gamle computer.
Jeg holder mig til Samba indtil jeg får noget mere erfaring