/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
1 liter mælk
Fra : Teil
Vist : 937 gange
50 point
Dato : 13-06-09 17:47

Hejsa jeg står og skal til at købe en ny liter mælk, hvad skal jeg vær opmærksom på

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 13-06-09 17:51

Hold øje med datomærkningen, at du ikke får gammel mælk med hjem

Og at det er den ønskede mælk du får købt... tror ikke kærmemælk smager godt på jordbæk

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 13-06-09 18:00

Nordsted >> Skift diæt. Jordbæk smager knap så godt som jordbæR.....

Samtidig bør spørgeren holde øje med hvilken temperatur kartonen har da den også har en transporttid hjemad. I de nuværende tider kan det hurtigt blive en halvsur affære hvis der skal gøres noget mellem køb af mælk og hjemkomst for isætning af mælk i køleskab.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-09 18:02

He he linux-man....slåfejl

Citat
I de nuværende tider kan det hurtigt blive en halvsur affære hvis der skal gøres noget mellem køb af mælk og hjemkomst for isætning af mælk i køleskab.

Vi har altid en køletaske i bilen, ret smart ik?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-09 18:16

Citat
hvad skal jeg vær opmærksom på

Hvis den er for gammel er det tykmælk

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 13-06-09 18:27

Uha uha da da et svært spørgsmål.
Du skal finde ud af hvilken type mælk du vil ha, mini - let- skumme- sød- (tror nok det er dem der findes)
Så skal du finde ud af om det skal være økologisk eller ej - der er også den mulighed at du kan købe det hos landmanden.
Så skal høre i forretningen om hvor længe mælken har været undervejs og hvor længe den har stået ude inden den kom ind på køl(det nedsætter holdbarheden) .
Kig som skrevet også på datoen.

Ja tingene er ikke blevet nemmere idag

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-09 18:36

Citat
Hvis den er for gammel er det tykmælk

D.v.s. købmanden flytter gammel mælk over til tykmælk,
sætter prisen op og tjener moneter.

Hvad så med en ko der går ude i 25 gr. varme, uden køletaske/yver ?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 13-06-09 18:39

Nej nej....den bliver da hældt om og kommer på nye kartoner.

Sådan er det nu en gang(og hvorfor det ved jeg ikke) men man måler ikke mælkens temperatur inden den kommer ud af koen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-09 18:41

Citat
men man måler ikke mælkens temperatur inden den kommer ud af koen.

Den er lunken, det er min erfaring, og fed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-09 18:42

Citat
Hvad så med en ko der går ude i 25 gr. varme, uden køletaske/yver ?

Altså hvis det er en brun ko, så er det da bare varm cacaomælk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-09 18:43

Citat
Altså hvis det er en brun ko, så er det da bare varm cacaomælk

Det vidste jeg ikke.
Noget som bondemanden holder for sig selv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-09 18:51

Så er det da godt vi har kandu --- vidensdeling - på højt plan

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-09 18:58

µp??e?te ?a

Tak Nordsted1

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 13-06-09 18:58

Hvis ikke du ved hvad der er letmælk og alm.mælk.
Find en vægt i butikken(henne ved slikreolen,den ved du hvor er).vej mælken,den der vejer mindst,er letmælken.
Pas på du ikke tager en halv liter af den ene slags,en hel af den anden,for så er du lige vidt??.
vvdriver

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-09 18:58

Citat
µp??e?te ?a

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-09 18:59

Ha, kandu kan ikke skrive på udenlandsk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-09 19:17

Hvis den er i glasflaske med sølvpapirtop er den for gammel

Nogen der kan huske mælk i plastposer ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-09 19:23

Citat
Nogen der kan huske mælk i plastposer ?

Joo tak, dem blev jeg aldrig venner med

Teil du mangler vel en sprogpakke eller såårn??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-06-09 20:35

Mælkebutikker husker jeg, flasker og refill, det ord var ikke opfundet.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-06-09 00:45

Synes lige det skal med, at hvis man nu ikke tåler mælk, er der et alternativ..soyamælk!

Det skal man jo også være opmærksom på

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-09 07:14

Laktoseallergi er ikke et problem, ellers tak for rådet.
Mon forbrugerstyrelsen har vejledning om hvorledes
man finder frem til mælkeprodukter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 07:17

Start med Kinder Milchschnitzlen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 07:35

Citat
Mon forbrugerstyrelsen har vejledning om hvorledes
man finder frem til mælkeprodukter.

Altså jeg tror www.krak.dk kan gøre det

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-06-09 09:20

Citat
Altså jeg tror www.krak.dk kan gøre det
mon ikke bare den vil finde mælkevejen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 09:24

Ha ha jooo, men det var jo også mælk der skulle købes

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-09 10:18

Få den scannet for mus,(de firbenede).inden du forlader butikken.

Kender et tilfælde,hvor der var en (død???) mus i kartonen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 10:42

Ej fy for den lede Mosebaek... sådan noget må du ikke skrive

Det var dråben--- nu køber jeg en ko

Hvor køber jeg en ko, der producerer skummetmælk??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 10:53

Det gør de alle. Den ene patte er sødmælk, den næste er skummet, næste er fløde osv.

Pas på ikke at tage fejl og få en tyr istedet, forskellen er at det tager lidt længere tid at malke den og der kommer ikke så meget..........og så kan den ikke stå stille under malkningen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-09 10:59

NU stopper i

Nu vil jeg slet ikke have en ko alligevel...........jeg tager på planteskolen og køber nogle humleplanter

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-06-09 11:28

Hvorfor tror du en ko har fire patter.

1 til sødmælk, 1 til tykmælk, 1 til fløde og den sidste til blandings produkter.
De brune køer er til cacaomælk og om ymer er fra tyren er jeg ikke helt klar over

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 14-06-09 22:11

Tak for svaret Nordsted1.