/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Solvarme til sommerhus
Fra : mikkel75
Vist : 1056 gange
100 point
Dato : 13-06-09 14:22

Hej

Jeg er ved at renovere sommerhus - den store omgang. Nu er jeg nået til vvs-delen og det kribler i fingrene for at få noget solvarme integreret i min installation. Jeg er ikke rigtig hæmmet af en eksisterende installation for alt det gamle er afmonteret - mere af ønsket om at det skal være simpelt og billigt.

Det eneste jeg har som udgangspunkt er en 60 liters el-vandvarmer (fra Metro). Helt standard. Der er også el-varme i huset, så det er kun til brugsvand at jeg skal bruge solvarmen.

Jeg har kigget på forskellige løsninger på nettet deriblandt varmt-vand-fra-solen. Jeg kan godt lide prisen og konceptet men hvis jeg skal montere anlægget dræber det mit lille sommerhus som har pap-tag med 15 graders hældning. Det kommer til at ligne en kæmpe spoiler på taget tror jeg. Et alternativ kunne være at montere et varmt-vand-fra-solen anlæg ovenpå brændeskuret, men det er fem meter fra huset og så skal jeg igang med at lægge ledninger i jorden og cirkulationspumpe og styring - og så rammer jeg hurtigt et punkt hvor det bliver dyrt - men mest af alt besværligt.

Er der nogen forslag til en løsning der rimer på billig og ukompliceret så jeg kan få noget solvarme...

Tak

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-09 15:29

Jeg er temmelig sikker på din varmtvandsbeholder er alt for lille, med en 60 l. beholder har du sikkert kun vand til én dag, dvs systemet virker ikke til morgenbadet dagen efter en gråvejrsdag.

Jeg ved ikke om det er sådan et anlæg du har kigget på

http://www.varmtvandfrasolen.dk/suncatcher/funktion.htm

men de bruger 150 liter tank, og tanken kan også monteres under i stedet for på taget (og bliver ovenikøbet lidt billigere og meget pænere på den måde)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-09 16:37

Find et diskret sted og sæt det på jorden.

Smartest er det at sætte tanken ovenpå solvarmeren, for så regulerer det fint med naturlig cirkulation. Sådan er alle anlæg i sydeuropa.

Om vinteren tømmer du bare systenmet for at undgå frostfaren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-09 17:40

Det du især skal være opmærksom på:

Det er ikke noget problem at få solvarme i et sommerhus,
men at lagre/komme af med den overskydende varme...

Sørg for rigelig tank kapacitet, by pass og mulighed for afblænding på varme sommerdage.

Godkendelse af svar
Fra : mikkel75

Dato : 14-06-09 07:30

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-06-09 07:46

Selv tak, Mikkel75. Du må meget gerne sende en besked når du har fået sat noget op, jeg står i samme overvejelser med et sommerhus, så det vil være spændende at høre om pris/erfaringer