/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kuglefang!
Fra : Sandhedsvidnet
Vist : 1627 gange
300 point
Dato : 13-06-09 09:34

Hvad er et godt kuglefang? er det rigtig kuglefang, det som denne jagtforeningsformand udtlaler?
http://www.jv.dk/artikel/679924
SHV

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-09 09:44

Kugler og hagl der selv falder til jorden 10 m fra bøssen.

Accepteret svar
Fra : TheRealDeal

Modtaget 310 point
Dato : 13-06-09 09:50

Kære Sandhedsvidne

Jeg vil ikke gå ind i større udredning om emnet men her er et link som du ville kunne bruge og forholde sig til, men uanset det er det ikke en for klog udtalelse denne DJ-formand kommer med
http://www.skydestok.dk/kuglefang.htm

The Real Deal

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 13-06-09 10:01

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Kugler og hagl der selv falder til jorden 10 m fra bøssen.

det er nemmelig rigtig luffea for så skal vedkommende ikke gå så langt for at samle sit bly affald op, og bringe på container pladsen og få en kvittering for aflevering,

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 13-06-09 10:26

Det er en alvorlig sag der her rejses. Naturligvis mest for offeret og dennes nærmeste. Hvis nogle vil kommentere på det iøvrigt "gode" spørgsmål, så lad venligst være med at skrive platte og sårende ting omkring ulykken.

Denne jagtforeningsformand skal vist på kursus i alm. viden og kendskab til riffelskydning med de udtalelser omkring kuglefang ! TRD har meget klogt lavet en henvisning om emnet - læs venligst dette fra en mand der ved noget om emnet.

Mvh
Provsten

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-09 10:51

Hvis man skal læse det i ordets bogstaveligste forstand skal jægeren jo indstille sigtet på et (bredt) træ og vente på at en buk kom forbi, lige som da jeg fiske rødspætter, altså ormen i vandet med et blylod, sætte stangen i stativ og spise mine klemmer indtil at der var en dum fed fisk der bed på.

Ergo er jægere farlige for deres omgivelser.

Man kunne bygge en betonmur rundt om skovene, 50 m høj, eller sætte gule advarselsskilte op samt udsætte vagter når der skydes med skarpt, det gør man i forsvaret.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-06-09 10:51

Citat
Hvad er et godt kuglefang?

- jordvoldene i Auderødlejren...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-06-09 11:35

For en gang skyld må jeg give provsten1 lidt ret. Det er en alvorlig sag og især når man nu ved, at det var et drab med et haglgevær og hvem, der udførte det....

Om journalistens gengivelse af en jagtforeningsformands udtaelser er helt korrekt eller ej.

ER det totalt sygt, at diskuterer. Spørgsmålet skulle havde været: Hvad er et godt og sikkert kuglefang, så havde spørgsmålet været etisk korekt,men hvad kan man forvente af en hyler??

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 13-06-09 11:41

Kære Bent Knudsen

Du skriver
Citat
ER det totalt sygt, at diskuterer. Spørgsmålet skulle havde været: Hvad er et godt og sikkert kuglefang, så havde spørgsmålet været etisk korekt

Hvad er så et etisk korrekt kuglefang for dig?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-06-09 12:08

Ganske enkelt en baggrund, der som navnet siger kan opfange kuglen også selvom den rammer dyret. Den buk jeg skød her til morgen. Har jeg set fire gange før, de tre stod den helt frit med bredsiden til, men ude midt på en flad mark. Her til morgen gik den nede i en dyb dal og jeg var på kanten oven for. Jeg opdagede ham før han opdagede mig og derfor fik jeg ham.
Så enkelt er det, men igen min ven det var jo ikke lige emnet hvad jeg mener, men derimod dette:

http://www.jv.dk/artikel/680737

Hvorfor svare du forresten kan sandhedsvidnet ikke selv?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-06-09 14:58

For en gang skyld må jeg give provsten1 lidt ret. Det er en alvorlig sag og især når man nu ved, at det var et drab med et haglgevær og hvem, der udførte det....

Nej. der var tale om et riflet våben. Derfor debatten om kuglefang, men det er der jo nogle der har svært ved at forstå.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 13-06-09 16:27

Kære Bent knudsen
Citat
Hvorfor svare du forresten kan sandhedsvidnet ikke selv?

Jeg ved ikke om det er den lille spidsbuk du skød her til morgen, der har gjort dig lidt forvirret men rent faktisk stiller Sandhedsvidne et spørgsmål og jeg svare ham med et link, hvor tingene er beskrevet ret så tydlig, nu kommer du så med en større beskrivelse om din fantastiske jagt på din lille spidsbuk og rent faktisk emnet kuglefang er blevet beskrevet ret godt i mit link.
Ved nærmere eftertanke havde TV-Syd en udsendelse om en bukkejæger, sågar en af Jægerforbundets riffelinstruktører, der skød en buk i bevægelse, i knælende stilling og skråt forfra med et levende hegn som kuglefang, nu er det igen en lokal DJ-formand der mener, det er helt OK, det ser ikke godt ud.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 13-06-09 21:43

Man må nok sige, at DJ's "tillidsfolk" i det sønderjyske ikke har været særligt heldige inden for kort tid !
Er det for ringe en uddanelse de modtager eller har de den samme instruktør/medhjælper, der giver forkerte instruktioner eller ???

Det er en dødssynd at affyre en riffel, hvis IKKE man er 100% sikker på at kuglefanget er i orden !!
Træer, hegn og lign. er ikke sikkert at bruge som kuglefang for en vildfaren riffelkugle!!
Så til alle riffelinstruktører: I bør, om nogen, tænke jer om når I underviser (hvis I underviser?) - dét kan ikke siges for tit !

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-06-09 23:18

Nej. der var tale om et riflet våben. Derfor debatten om kuglefang, men det er der jo nogle der har svært ved at forstå. Citat fra Tombaneseren slut. Der var ikke tale om et rifletvåben, men hvad ved D.L.S.`s våbentekniske ekspert om det. Se det link jeg hendviser til:

http://www.jv.dk/artikel/680737

Kuglefang svarede jeg på, men jeg mener stadig at spørgsmålet er typisk for hylerne en eller anden sag blæses op for så at flade helt til jorden ved nærmere eftertanke. Det er sket så mange gange før her i debatten.

Provsten1 andgriber andre på et forkert og utilstrækkeligt grundlag og våbeneksperten følger efter ved at påstå noget, som der ER ført bevis for ikke er rigtigt - men sådan er der jo så meget, som et tidligere så bekendt og berygtet medlem af D.L.S. altid sagde...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-06-09 07:39

Endnu engang har hr. Klogesen fra Løsning, Bendt Ballegård, enten ikke forstået trådens spørgsmål eller også er han blot ubegavet og bedrevidende, igen ! Jeg tror på det sidste !
Tråden handler ikke om den ulykkelige hændelse i Vejen, men derimod om jagtforeningens formands udtalelser. Hvorfor skal han gøre sig interessant på bekostning af drabet ? Man skulle tro han er skolet samme sted som hr. Klogesen ! Når man så tænker tilbage på bukkejagtens start, hvor TV Syd havde fulgt en riffelinstruktørs pürsch og afgivelse af skud mod en buk, som godt blev ramt, men hvor kuglefanget bestemt heller ikke var i orden, ja så får man bange anelser: Er det altid de rigtige personer der udnævnes til repræsentanter for DJ ? Foregår der opfølgninger på, om disse "funktionærer" holder deres viden ved lige og ligeledes deres skydefærdigheder ? Det kunne være interessant at høre om dét !

Til spørgsmålet om jagtforeningens formands udtalelser er korrekte, er min holdning absolut nej. Har man inden for DJ behov for at promovere sig, siden den slags udgydelser finder sted. I givet fald tror jeg nok, at de fleste fornuftige jægere vil være uenige.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 14-06-09 08:40

Hejsa
Jeg er godt nok lidt bekymret, efter jeg har læst bb1 spørgsmål, hvor en hvis EBB har mailet privat til bb1. Hvis nu EBB er Tonganeser, så er det kun et spil der køres fra EBB og bb1 side, hvor de sviner hinanden til i samtlige tråde. Men det der er endnu mere bekymrende er at EBB er placeret i dyreetisk råd og han lader den slags oplysninger sive vidre til bb1, da har DLS et problem.
Nu var denne tråd noget helt andet en det jeg har skrevet, men kan så stole på Tonganeser=EBB på det han ellers skriver i dette spørgsmål, eller er bb1 og EBB lige utroværdige?
Men ellers mener jeg det er noget pladder denne jagtforeningsformand har udtalt til JV, han er kun ude på at komme i medierne.
EM

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-06-09 09:13

Øjenvidne ( som intet her set )

Det er da dig og sandhedsvidnet ( hvis ikke i i viekeligheden en en og samme person,der der kun er ude på at komme i mediet (Kandu ) Det er da dig, der prøver på at gøre dig interessant på baggrund af en yderst tragisk sag.

Jagtforeningsformanden blev opsøgt af JV og stillet nogle spørgsmøl og som man bliver spurgt får man bekendt svar. Desuden har du ingen forudsætninger for at bedømme om det der er skrevet i artiklen er 100% rigtigt.

Tombaneseren fare ud med en påstand om, at manden er skudt med et riflet våben - jeg har bevidst at eksperten taler imod bedre viden, forhold dig heller til det, for det er et bevis på, at ved man slet ingen ting, så er det bedre at holde mund....

Til Rasmusmontanus hvad enten EBBertelsen ER tonganeseren eller ej, så har han dog fodret Tonganeseren med sine syge meninger. Husk det næste gang I i foreningen skal vælge ny ekspert...

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 14-06-09 10:34

Hejsa bb1 jeg er ikke medlem af DLS jeg er medlem af DJ, så jeg har ikke været med til at vælge noget som helst, jeg kan kun læse at igen er det en af de tillidsvalgte i vores forbund der udtaler sig om noget han skulle have holdt mund med, det skulle du bb1 også tænke over engang og i mellem, men nej du køre bare vidre med dit ævl, er du sikker på dig og Tonganeser ikke er i familie?
EM

Godkendelse af svar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 14-06-09 10:38

Tak for svaret TheRealDeal, det er rart der er nogen der holder fokus
SHV

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-06-09 10:53

Som forventet har Ballegård ikke fattet noget - men hvad kan man forlange af en imbecil knoldsparker ? Jeg har forholdt mig til det skrevne og ikke andet !
Tonganeseren har ikke skrevet, at drabet er foregået med riffel, "derfor debatten om kuglefang" - det var din gode ven jægerformanden. Du river ordene ud af rette sammenhæng, tilsætter lidt digtning og forkert stavning og tegnsætning og tror så at det er rigtigt !! - På den måde manipulerer du med tingene; om det er bevidst tror jeg ikke rigtigt på, men derimod er det forståelsen af teksten du ikke kan fatte !!
Jeg vil som andre tidligere har gjort, anbefale dig at søge hjælp hos en læge med speciale i psykiske sygdomme, det er nok det du trænger til. Det er ærligt ment !

Din kommentar til at Sandhedsvidnet og jeg er én og samme person, er endnu et udslag af din sygelige trang til konfrontation - fred være med dig !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-06-09 13:48

Dette skrev Tonganeseren 13-06-09 ::::::::

For en gang skyld må jeg give provsten1 lidt ret. Det er en alvorlig sag og især når man nu ved, at det var et drab med et haglgevær og hvem, der udførte det....

Nej. der var tale om et riflet våben. Derfor debatten om kuglefang, men det er der jo nogle der har svært ved at forstå.

Hvordan kan det misforståes Husk det er en våbenteknisk ekspert med adgang til de bonede gulve,som udtaler sig en ekspert, som kun er udnævnt af D.L.S. fordi han bor nærmest. Han har ikke ifølge eget udsagn bestået den almindelige riffelprøve, har måske slet ingen riffel - hvordan kan han udtale sig om kuglefang.....???????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 14-06-09 15:10

Kære Bent Knudsen

Provsten har da aldrig skrevet dette
Citat
For en gang skyld må jeg give provsten1 lidt ret. Det er en alvorlig sag og især når man nu ved, at det var et drab med et haglgevær og hvem, der udførte det...

Det har du
Nej. der var tale om et riflet våben. Derfor debatten om kuglefang, men det er der jo nogle der har svært ved at forstå.
Ovenstående har Tonganeser skrevet
Klippet og udtalelsen fra JV er da den omtalte DJ-formand som udtaler sig om rifltet våben
TRD

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-06-09 15:28

Ja for pokker TRD du har fattet meningen!!!

Sandheds vidnet starter en debat på et forkert grundlag ( Mordvåbnet var ikke reflet, men et haglgevær affyret på klods hold )

Jeg beviser at der ikke var tale om et riflet våben hvorfor kuglefanget ikke har noget med den sag at gøre.
Den våbentekniske ekspert fra D.L.S. kommer ind med det samme efter at have læst mit link, men skriver så gud hjælpene mig, at debatten drejer sig om kuglefang - men sådan er der jo så meget....

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 14-06-09 15:36

Kære Bent Knudsen
Citat
Ja for pokker TRD du har fattet meningen!!!

Nej du har misforstået mit svar, som du har skrevet den 14-06-09 13:48 så ser det ud til det er Tonganeser der har udtalt
For en gang skyld må jeg give provsten1 lidt ret. Det er en alvorlig sag og især når man nu ved, at det var et drab med et haglgevær og hvem, der udførte det....
og dig der siger
Citat
Nej. der var tale om et riflet våben. Derfor debatten om kuglefang, men det er der jo nogle der har svært ved at forstå.

Hvis det ikke er rigtig, må du formulerer dig tydligere
TRD

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-06-09 15:47

ordkløverri........

Detbatten er startet på et forkert grundlag og det fattede du ikke....