/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
"flettefelter" i excel
Fra : kmb1969
Vist : 2504 gange
300 point
Dato : 11-06-09 20:04

Har et lille problem på arbejde.

Vi har fået office 2007 på maskinerne.

Nu står jeg og skal flette fra et administrationsprogram over til excel.

Jeg vil gerne have indsat nogle "flettefelter" som man gør i Word, men kan sgi ikke finde ud af det i den nye 2007 version.

Det drejer sig om cpr.numre og navne.

Er der nogen der kan hjælpe????????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-09 20:13

Du er ikke den første der ikke kan finde noget i det "nye" Office 2007, men det letteste er at bruge Hjælpefunktionen F1 og søge på Brevfletning eller blot flette, så får du en del op og lur mig om ikke der er n deriblandt du kan bruge.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-09 20:15

Citat
Forbinde dokumentet med en datakilde
Hvis du vil flette oplysninger ind i hoveddokumentet, skal du forbinde dokumentet med en datakilde eller en datafil. Hvis du ikke allerede har en datafil, kan du oprette en under brevfletningen.

Vælge en datafil
Klik på Vælg modtagere i gruppen Start brevfletning under fanen Forsendelser.

Benyt en af følgende fremgangsmåder:
Klik på Vælg fra Outlook-kontaktpersoner, hvis du vil bruge dine Outlook-kontaktpersoner.
Tip til at arbejde med Microsoft Outlook-kontaktpersoner

Oprettelse af forbindelse til Outlook-mappen Kontaktpersoner er normalt en enkel proces, men der kan opstå problemer. Følgende er løsninger på almindelige problemer, der kan opstå:

Jeg kan ikke finde Outlook-mappen Kontaktpersoner og oprette forbindelse til den.
Jeg modtager fejlmeddelelser om e-mail-klienter og lister over tabeller.
Jeg kan ikke oprette forbindelse til Outlook-mappen Kontaktpersoner under Offentlige mapper.
Jeg vil bruge mit Outlook Express-adressekartotek som mappe til kontaktpersoner, men jeg kan ikke oprette forbindelse til den.

Jeg kan ikke finde Outlook-mappen Kontaktpersoner
Du skal evt. slå egenskaben Vis denne mappe som adressekartotek til e-mail til i Outlook, eller du skal ændre din Outlook-brugerprofil.

Aktivere egenskaben Vis denne mappe som adressekartotek til e-mail
Klik på Kontaktpersoner i menuen Skift til i Microsoft Office Outlook.
Højreklik på den mappe med Kontaktpersoner, der indeholder de oplysninger, som du vil benytte til en brevfletning, og klik derefter på Egenskaber.

Sørg for, at afkrydsningsfeltet Vis denne mappe som adressekartotek til e-mail er markeret under fanen Outlook-adressekartotek, og klik derefter på OK.
Tilbage til Outlook-tip
Ændre din Outlook-brugerprofil
En Outlook-brugerprofil består af en gruppe e-mail-konti og adressekartoteker. Du har normalt kun brug for én profil. Hvis du deler computeren med andre brugere eller benytter forskellige adressekartoteker til forskellige formål, kan du dog oprette flere profiler. Hvis du benytter en profil, der ikke indeholder den mappe med kontaktpersoner, som du vil bruge, når du starter på en brevfletning, vises mappen ikke.

Hvis du vil skifte til en anden brugerprofil, skal du genstarte Outlook. Når du bliver bedt om at angive en profil, skal du vælge den profil, der indeholder den mappe med kontaktpersoner, du vil bruge i brevfletningen.

Hvis du ikke bliver bedt om at angive en profil, og du ved, at du har mere end én, kan du konfigurere Outlook til at anmode dig om en profil. Benyt følgende fremgangsmåde:

Luk Outlook.
Skift til klassisk visning i Kontrolpanel, og klik derefter på Post.
Klik på Vis profiler.
Hvis du vil spørges om, hvilken profil der skal benyttes, hver gang du starter Outlook, skal du klikke på Spørg efter den profil, der skal benyttes og derefter klikke på OK.

Tilbage til Outlook-tip
Jeg modtager fejlmeddelelser om e-mail-klienter og lister over tabeller
Hvis du prøver at oprette forbindelse til mappen Kontaktpersoner under en brevfletning i Word, og Outlook ikke er angivet som dit standardprogram til e-mails i Windows Internet Explorer, modtager du denne fejlmeddelelse:

"Der er intet standardprogram til e-mails, eller også kan det nuværende program til e-mails ikke udføre meddelelsesforespørgslen. Kør Microsoft Office Outlook, og angiv det som standardprogram til e-mails."

Hvis du vil undgå at modtage denne fejlmeddelelse under en brevfletning, skal du benytte følgende fremgangsmåde:

Afslut Word.
Klik på Internetindstillinger i menuen Funktioner i Internet Explorer, og klik derefter på fanen Programmer.
Klik på Microsoft Office Outlook under E-mail, og klik derefter på OK.
Start Word igen, åbn dit brevfletningsdokument, og opret forbindelse til Outlook-mappen Kontaktpersoner.

Tilbage til Outlook-tip
Jeg kan ikke oprette forbindelse til Outlook-mappen Kontaktpersoner under Offentlige mapper
Hvis du starter en brevfletning i Word og prøver at oprette forbindelse til en Outlook-mappe med kontaktpersoner i Offentlige mapper, vises fejlmeddelelsen:

"Funktionen kan ikke udføres på grund af fejl i en dialogboks eller et databaseprogram. Prøv igen senere".

Hvis du prøver igen senere, vises den samme fejlmeddelelse.

Hvis du vil bruge en offentlig mappe med kontaktpersoner som datafil til en brevfletning, skal du starte brevfletningen fra Outlook.

Tilbage til Outlook-tip
Jeg vil benytte mit Outlook Express-adressekartotek som mappen Kontaktpersoner
Du kan ikke oprette forbindelse til denne type af adressekartotek direkte under en fletning. Du skal i stedet eksportere Outlook Express-adressekartoteket som en .csv-tekstfil og derefter oprette forbindelse til den i det format.

Eksportere Outlook Express-adressekartotek:
Start Microsoft Outlook Express.
Peg på Eksporter i menuen Filer, og klik derefter på Adressekartotek.
Klik på Tekstfil (semikolonsepareret) i dialogboksen Eksportværktøj til Adressekartotek, og klik derefter på Eksporter.
Skriv et navn til den eksporterede fil i boksen Gem den eksporterede fil som, og klik derefter på Gennemse.
Vælg det sted, hvor filen skal gemmes, på listen Gem i i dialogboksen Gem som, og klik derefter på Gem. Det er praktisk at gemme datafiler i mappen Datakilder i mappen Dokumenter. Dette er stedet, hvor Word først søger efter datafiler, når du søger efter dem under en brevfletning.
Klik på Næste. Marker afkrydsningsfelterne ud for de felter, du vil eksportere, og klik derefter på Udfør.
Bemærk! Når du vælger, hvilke felter du vil eksportere, skal du have de standardbreve, e-mails eller etiketter, du vil oprette ved hjælp af brevfletning, i baghovedet. Hvis du f.eks. aldrig medtager kælenavne eller personlige websteder i dine flettede dokumenter, skal du ikke eksportere disse felter.

Klik på OK, når du får en meddelelse om, at eksporten er fuldført.
Klik på Luk for at lukke dialogboksen Eksportværktøj til Adressekartotek, og afslut derefter Outlook Express.
Når du er tilbage i Word for at udføre brevfletningen, og du kommer til det trin, hvor du opretter forbindelse til en datafil, skal du klikke på indstillingen Brug en eksisterende liste og søge efter den .csv-fil, du lige har eksporteret. Før filen åbnes, bliver du evt. bedt om at vælge det separatortegn, der skal adskille kolonnerne fra hinanden på adresselisten. Klik på Komma, og klik derefter på OK.

Tilbage til Outlook-tip
Hvis du har et Microsoft Office Excel-regneark, en Microsoft Office Access-database eller en anden type datafil, skal du klikke på Brug eksisterende liste og derefter finde filen i dialogboksen Vælg datakilde.
For Excel kan du vælge data fra et hvilket som helst regneark eller et navngivet område i projektmappen som datakilde. For Access kan du vælge data fra en hvilken som helst tabel eller forespørgsel (forespørgsel: En måde til at finde alle de poster, der er gemt i en datakilde, som opfylder en række kriterier, du angiver. Forespørgsler kan indeholde operatorer, anførselstegn, jokertegn og parenteser, så søgningen kan indsnævres.), der er defineret i databasen. For andre typer af datafiler skal du vælge filen i dialogboksen Vælg datakilde. Hvis filen ikke vises på listen, skal du vælge den relevante filtype eller vælge Alle filer i boksen Filtype. Du kan bruge følgende typer af datafiler i en brevfletning:

Filer fra filbaserede databaseprogrammer på enkeltniveau, som du har installeret en OLE DB (OLE DB: En arkitektur til en komponentdatabase, der implementerer effektiv netværks- og internetadgang for mange typer datakilder, herunder relationsdata, postfiler, filer uden lag og regneark.)-provider eller ODBC (Open Database Connectivity (ODBC): En standardmetode til deling af data mellem databaser og programmer. ODBC-drivere bruger standarden Structured Query Language (SQL) til at få adgang til eksterne data.)-driver til. Microsoft Office leveres med flere af disse drivere.
En HTML-fil, der indeholder en enkelt tabel. Første række i tabellen skal indeholde kolonnenavne, mens de øvrige rækker skal indeholde data.
Elektroniske adressekartoteker:
Microsoft Outlook-adressekartotek
Microsoft Schedule+ 7.0-kontaktliste
Andre tilsvarende adresselister, der er oprettet med et MAPI (MAPI: Den specifikation for Microsoft-brugerfladen, der giver mulighed for, at forskellige meddelelses- og arbejdsgruppeprogrammer (herunder e-mail, personbeskeder og fax) kan arbejde via en enkelt klient.)-kompatibelt meddelelsessystem, f.eks. Microsoft Outlook.
Et Word-dokument. Dokumentet skal indeholde en enkelt tabel. Første række skal indeholde overskrifter, og de øvrige rækker skal indeholde de poster, der skal indgå i brevfletningen. Du kan også bruge en datakontrolkilde (datakontrolkilde: Et dokument, der indeholder den datakontrolpost, som skal bruges sammen med den datakilde, der er angivet for et hoveddokument til brevfletning.) som datakilde.
En hvilken som helst tekstfil, der indeholder datafelter (datafelt: En kategori med oplysninger, der svarer til én kolonne med oplysninger i en datakilde. Navnet på hvert enkelt datafelt er angivet i den første række (kolonneoverskriften) i datakilden. "postnummer" og "Efternavn" er eksempler på datafeltnavne.), som er separeret (eller afgrænset) af tabulatortegn eller kommaer, og dataposter (datapost: Et komplet sæt relaterede oplysninger, der svarer til én række med oplysninger i datakilden. Alle oplysninger om én kunde på en kundeadresseliste er et eksempel på en datapost.), der er separeret af afsnitstegn.
Tip til formatering af data i Excel

Hvis din datafil er et Excel-regneark, som indeholder procenter, valutaværdier eller postnumre, kan du bevare dataenes numeriske formatering ved at oprette forbindelse til Excel-regnearket fra Word ved hjælp af DDE (Dynamic Data Exchange). Du kan f.eks. sikre, at det femcifrede postnummer 07865 i datafilen ikke vises som tallet 7865 (uden foranstående nul).

Inden du opretter forbindelse til regnearket, skal du gøre følgende i Word:

Klik på Microsoft Office-knappen , og klik derefter på Word-indstillinger.
Klik på Avanceret.
Rul til afsnittet Generelt, og marker afkrydsningsfeltet Bekræft konvertering af filformat ved åbning.
Klik på OK.
Når hoveddokumentet til brevfletning er åbent, skal du klikke på Vælg modtagere i gruppen Start brevfletning under fanen Forsendelser og derefter klikke på Brug eksisterende liste.
Find Excel-regnearket i dialogboksen Vælg datakilde, og dobbeltklik på det.
Klik på MS Excel-regneark via DDE (*.xls) i dialogboksen Bekræft datakilde, og klik derefter på OK.
Bemærk! Hvis MS Excel-regneark via DDE (*.xls) ikke vises, skal du markere afkrydsningsfeltet Vis alt.

Marker det celleområde eller regneark, der indeholder de oplysninger, som du vil flette, under Navngivet område eller celleområde i dialogboksen Microsoft Office Excel, og klik derefter på OK.
Bemærk! Hvis du ikke vil spørges, hver gang du åbner en datafil, kan du slå indstillingen Bekræft konvertering ved åbning fra, når du har oprettet forbindelse til regnearket.
Hvis du endnu ikke har en datafil, skal du klikke på Skriv en ny liste og derefter bruge den viste formular til at oprette en liste. Listen gemmes som en databasefil (.mdb), som du kan genbruge.
Bemærk! Hvis du har installeret 2007 Microsoft Office system (og ikke kun Microsoft Word alene), kan du også bruge Microsoft Query til at oprette en forespørgsel (forespørgsel: En måde til at finde alle de poster, der er gemt i en datakilde, som opfylder en række kriterier, du angiver. Forespørgsler kan indeholde operatorer, anførselstegn, jokertegn og parenteser, så søgningen kan indsnævres.) og hente de ønskede oplysninger fra en ekstern datakilde (ekstern datakilde: En datakilde, der indeholder de data, en bruger vil have adgang til, f.eks. en Microsoft Excel-liste eller en Microsoft Access-database.).

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 300 point
Dato : 12-06-09 08:43

Øhhh! Var det ikke lettere at åbne den gamle flettefil, og så bare gemme den i det nye format for Excel 2007... men ellers er jeg da enig i, at 2007 ikke ligefrem er "heldig" og F1 hjælpefunktionen benyttes flittigt.
Hygge...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-06-09 08:49

NB:
Data -> Hent eksterne data
Vælg mulighed (ikon).
Følg vejledning/guiden.

Godkendelse af svar
Fra : kmb1969

Dato : 12-06-09 10:39

Tak for svaret CLAN.

Det var ellers noget af en smørre.

Det lykkedes at få gemt datafilen som excel, hvorefter jeg kunne tage de kollonner der havde betydning og kopiere over i aktuelle regneark. Måske ikke den "helt" rigtige måde at gøre det på, men det fungerer, og jeg har fået de oplysninger jeg havde brug for.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-06-09 10:45

Korrekt eller ikke... skidt pyt! Bare det fungere
Takker for points... og go' weekend