/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Samfundsfag - Eksamen
Fra : Carina76
Vist : 1710 gange
50 point
Dato : 11-06-09 16:01

Jeg skal til eksamen den 18. juni.. Jeg skal op i samfundsfag.. Jeg mangler nogle gode hjemmesider, hvor jeg kan finde mine svar.. Jeg har prøvet på nettet og finde nogle, men jeg kan bare ikke finde noget .. :S

Mine spørgsmål handler om følgene:

- Hvilke partier danner regeringen i øjoblikket?
- Hvilket parti er støtteparti for regeringen og hvad vil det sige, at være et støtteparti?
- Gør rede for magtens tre-deling og hvordan opgaverne er fordelt mellem de tre magter.
- Hvilke frihedsrettigheder har vi ifølge grundloven?

Det er bare nogle af spørgsmålene de andre handler om miljø, retslige forhold, EU, Betalingsbalance og konkurrenceevne, Arbejdsmarkedsforhold og betalingsforhold

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 16:12

Citat
- Hvilke partier danner regeringen i øjoblikket?
- Hvilket parti er støtteparti for regeringen og hvad vil det sige, at være et støtteparti?

Hvis ikke du umiddelbart ved det er de næste spørgsmål da SLET IKKE noget du nogensinde vil kunne klare....

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 11-06-09 16:17

Undskyld, det forstod jeg ikke helt ..

Altså hvis jeg ikke ved hvad de spørgsmål betyder, hvad så?

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 11-06-09 16:20

Du kan starte her:

http://www.folketinget.dk/

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 11-06-09 16:24

Jeg har været derinde, synes ikke rigtig, at der er noget, som jeg kan bruge .. :S

Men tak alligevel .. :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 16:45

Citat
Undskyld, det forstod jeg ikke helt ..

Du behøver såmænd ikke at undskylde....

Men ved du IKKE hvem der er i regering og hvem deres støtteparti er - så er det vist mere på sin plads at gå et par semestre om

Og så 8 dage FØR eksamen.....

Hvad har du lavet de sidste par år

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 11-06-09 19:43

Hvilke partier danner regeringen i øjoblikket?
Ventre og Konservative

- Hvilket parti er støtteparti for regeringen og hvad vil det sige, at være et støtteparti?
Dansk Folkeparti er støtteparti. Det vil sige, at regeringen, fordi den er i mindretal målt på de to regeringspartiers mandater, skal have Dansk Folkepartis støtte for at få flertal for et forslag. Det kaldes også blokpolitik.

- Gør rede for magtens tre-deling og hvordan opgaverne er fordelt mellem de tre magter.
Folketinget - den lovgivende magt
Regeringen - den udøvende magt
Domstolene - den dømmende magt
De tre magter skulle være uafhængige af hinanden og samtidig kontrollere hinanden.

- Hvilke frihedsrettigheder har vi ifølge grundloven?
Grundloven sikrer frihedsrettigheder, ytringsfrihed, foreningsfrihed, forsamlingsfrihed, og beskyttelse af den private ejendomsret.

Internettet - brug wikipedia.org

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-06-09 20:01

"Jeg har prøvet på nettet og finde nogle, men jeg kan bare ikke finde noget"

Prøvede at google "regeringens støtteparti", magtens tredeling" og "frihedsrettigheder":
Hvordan søger du på nettet?

Jeg vil anbefale dig at læse de opgivne sider i dit kompendium, og surfe mindre rundt.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22st%C3%B8tteparti+for+regeringen%22&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22magtens+tredeling%22&btnG=S%C3%B8g&meta=

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22frihedsrettigheder%22&btnG=S%C3%B8g&meta=

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 12-06-09 08:00

Refi: Heheh kunne godt være, at det var en idé..

metalfaust: Mange tak for det .. Men tænkte på, at fandt nemlig en anden hjemmeside, hvor at der var flere til spørgsmålet "Hvilke partier danner regeringen i øjoblikket?" Tror du, at det kan passe..

Klemme2006: Ved ikke om det er fordi, at jeg er syg, at jeg ikke kan finde ud af og finde noget på nettet mere, eller hvad det er, som er galt.. Men mange tak ellers.. :)

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 12-06-09 08:13

metalfaust: Nu har jeg fundet, hvor dit svar er rigtig, omkring hvilke som parti i regeringen i øjeblikket .. :)

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 12-06-09 09:08

Pyyyy, er det 9 klasse? Undskyld jeg siger det men er det normalt at niveauet er så lavt?

Det er skræmmende hvis der går folk rundt på 14-15 år der har så lidt indblik i vores samfund.

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 12-06-09 12:07

Troede at det var en hjælpe side og ikke en kritisere side ..

Ja du må da undskylde, at jeg ikke lige er den som prioritere politik eller vores samfund højest ..

Accepteret svar
Fra : metalfaust

Modtaget 50 point
Dato : 12-06-09 14:16

Velbekomme - og held og lykke!

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 12-06-09 14:48

Hehe mange taak .. :)

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 12-06-09 16:51

Husk nu at gve point

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-06-09 20:24

Rystende læsning. Er det den unge pige, Carina, der er alternativt begavet? Eller der det hendes lærer eller skole, der ikke bekymrer sig om så 'banale' emner som regeringsmagt, magtens tredeling m. v.? Eller - hvis svarene på de to foregående spørgsmål er NEJ, er det da det almindelige videnniveau her i landet, der er faldet så dramatsik, som spørgsmålene lader antyde?

Man kan ikke så godt kritisere Carina76 for manglende viden, selv om hun måske er næsten 23 år gammel. For Carina har i det mindste valgt at læse samfundsfag og har også valgt at gå på Kandu for at blive klogere. Blot lidt rystende, eller måske snarere meget rystende, at det ikke er paratviden altsammen!

Roses bør metalfaust, som har sat sig for at besvare alle spørgsmålene. Uden at lægge fælder eller give forkerte svar. Metalfaust fortjener rigeligt de 50 points, i øvrigt et meget lille antal points, hvis man i den grad er på r.... med mangel på svar. 200 ville være mere rimeligt.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på: Hvad laver de i Carinas skole - er det en teknisk skole eller en anden videregående skole, Carinas alder, hvis du er født i 76, fortæller, at det ikke kan være et gymnasium, du går i....-ja, hvad laver I i samfundsfagstimerne? HVis I ikke lærer om magtens tredeling, hvad lærer I så om? Om prins Henrik og Joachim og Frederik? Eller om EU-kommissionen eller det kommunale styre? Kunne være interessant at høre blot et enkelt eksempel på, hvad I har lært i år? Kan du huske en enkelt ting? Har du overvejet, Carina, at klage til skolens ledelse over den manglende undervisning?

Godkendelse af svar
Fra : Carina76

Dato : 13-06-09 06:49

Tak for svaret metalfaust. ;)