/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot disk på USB stick ?
Fra : bluesky
Vist : 1603 gange
200 point
Dato : 11-06-09 14:55

Hejsa,

Jeg har behov for at kunne lave en boot/recovery på en USB stick istedet for til floppy. Win XP Pro vil dog kun til floppy så derfor vil jeg høre om der er nogen af jer som kender et godt (gratis) program til denne opgave ?

På forhånd tak
Bluesky

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 15:14

Det er IKKE et spørgsmål om program...

Det er et spørgsmål om OVERHOVEDET at boote fra USB.....

Og det bliver ikke let da USBdrivere skal loades først - hvilket er lidt svært fra "ingenting"

Så den dag motherboards kommer med INDBYGGEDE drivere - så kører det bare

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 15:21

Så kan din bios sættes til USB-boot er der ikke noget problem......

Kan den ikke det er du på en umulig opgave.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-09 15:43

Det eneste program, som kan køre inden der bootes er det som er brændt ind i maskines indbyggede rom. Hvis det ikke er lavet til at kunne læse boot sektor fra en usb.dims, så er det en umulig opgave.

Hvis man er mere end almindelig kyndig i computerens funktion, så skriver og brænder man bare sin egen bios, så denklarer det.

Boot i stædet fra en cd. Det kan alle moderne maskiner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-09 18:49

Zepto og mange andre kan boote fra USB på standarddrivere i bios.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-09 18:57

Hvis blueskye havde en computer med bios, som kan boote fra usb, så spurgte han vel ikke her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 19:02

Og har han ikke det er det en umulig opgave

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-09 19:05

Citat
Hvis blueskye havde en computer med bios, som kan boote fra usb, så spurgte han vel ikke her.

Ved blueskye det. ????

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 11-06-09 20:53

Hej igen

Og tak for jeres input. Maskinen er en laptop (IBM T61) men jeg kigger lige i BIOS når jeg har fået overstået installation af min nye Nokia E71. Den skal også have en hulens masse software installeret
Jeg kommer derfor tilbage til jeres gode indput imorgen.

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 12-06-09 21:35

Hejsa,
Fandt lige i en anden tråd hvad jeg søgte http://www.hiren.info/pages/bootcd-on-usb-disk og skal lige downloade programmet for at se om det også holder vand. Tusinde tak for jeres input
Som altid er Refi (i relation til IT) på banen og tak for dette samt til alle jer andre. Jeg ser lige hvad dette program kan

Bluesky

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-09 10:19

Med Hiren's boot CD skal du træde varsomt...............der er en del stærke værktøjer på den CD.
Men du kan måske teste om din comp. kan boote fra USB

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 13-06-09 21:39

En T61 kan sagtens boote fra en usbstick, Lenovos eget harddisk testprogram er lavet sådan.

Man henter deres testprogram, sætter en usbstick i og starter progrgammet, de laver dit stick om til et bootable stick med pcdocktor på
du sætter nu dit stick over i din T61 og tænder maskinen, ved standard opsætningen vil den nu boote på dit stick, hvis ikke så genstart maskinen og tryk på F12 og vælg USB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-09 21:44

Men installerer du Windows eller ubuntu på en pendrive - så tag lige den indbyggede harddisk ud mens du installerer.

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 01-08-09 08:45

Tak for svaret EXTERMINATOR og også tak til de øvrige gode input. Det var lige den rigtige løsning på min "udfordring"

God weekend til alle

Bluesky
P.S. undskyld den sene reaktion men der kom lige et par rejser i vejen