/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Øg benzinafgifterne til 20 kr.
Fra : PeterTheisen
Vist : 789 gange
20 point
Dato : 11-06-09 13:06

Jeg foreslår hermed, at man øger benzinafgifterne til 20 kr. pr. liter. Både i teorien og i praksis er dette en god idé.

Vi står overfor store, globale udfordringer, når det gælder udslip af CO2 til atmosfæren, og i den forbindelse skal vi tænke alternativt.

Højere benzinpriser vil øge ønsket hos folk om mere brændstoføkonomiske biler, da man nu ikke kan komme lige så langt til den samme pris, som man kunne før. Efterspørgslen på brændstoføkonomiske biler vil dermed stige, og producenterne er nødt til at tage sigte på at imødekomme efterspørgslen, for ellers går de konkurs. Alternativt vil vi se, at en række personer ikke køber en ny bil ved øgede afgifter, men de kører nu færre kilometer, hvilket giver det samme gode resultat.

Lad os komme i gang, før det er for sent!

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 11-06-09 13:08

Roadpricing er i min verden mere fornuftigt samt endnu lavere afgift på miljørigtige biler.

At øgebenzinudgiften til 20 kr for en liter benzin vil også ramme dem på landet hårdt og dem der tjener mindst vil forholdsmæssigt blive meget hårdt ramt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 13:09

Og vi vil blot se ENDNU flere firmaregistrerede biler

For du havde vel ikke forestillet dig at produktionsleddet også skulle betale en sådan "sum"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-09 13:14

Nææ flere busser og tog - og til tiden -- og sænk så også prisen på offentlig transport, det ville hjælpe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-09 13:24

Ka' lyde som om du sikkert kun har en cykel og ikke er afhængig af at skulle køre mange kilometer hver dag

Det lyder fandme så helligt, at afgifterne bare skal sættes op for at tvinge folk til at købe brændstoføkonomiske biler.

Tænker de der kommer med de absurde påstande ikke på, at det måske er fordi folk ikke har råd til nye biler, at manges økonomi er så trængt af alle de mange andre ting der skal bruges penge til.

I forvejen betaler de trængte bilejere milliarder til staten hvert år i form af bilafgifter, vægt-og ejerafgifter, statsafgifter på forsikringer, statsafgifter på brændstof o.s.v.

Samtidig kan man uden problemer pålægge folk at skulle bruge flere timers transport til/fra arbejde hver dag.

Citat
i den forbindelse skal vi tænke alternativt.

Der er slet ikke noget alternativt i en tankegang, der KUN bekræfter staten i, at det er ok at de skal have endnu flere penge skrabet fra folk i form af afgifter og skatter.

Men selvfølgelig har staten forlængst fundet ud af, at biler er en guldgrube.
Og udviklingen i samfundet har gjort for mange år siden, at bilen for langt de fleste er en nødvendighed.
Nøjagtigt som med de kæmpestore afgifter på elektricitet, fyringsolie o.s.v.

Citat
Højere benzinpriser vil øge ønsket hos folk om mere brændstoføkonomiske biler, da man nu ikke kan komme lige så langt til den samme pris, som man kunne før. Efterspørgslen på brændstoføkonomiske biler vil dermed stige, og producenterne er nødt til at tage sigte på at imødekomme efterspørgslen, for ellers går de konkurs. Alternativt vil vi se, at en række personer ikke køber en ny bil ved øgede afgifter, men de kører nu færre kilometer, hvilket giver det samme gode resultat.

Sådan et argument vil jeg kalde "børnelogik" uden hold i virkeligheden

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 13:26

Citat
Nææ flere busser og tog - og til tiden

Nordstedo1 er første tind så ikke at vi skal have Stin Bagger som dygtig forretnings mand i stedet
for den klap torsk til trafik minister ned for at handle med Italienerne, og så få toget til tiden??

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-06-09 13:32

Hvorfor ikke bare afskaffe bilen. Varer på budcykler, det vil kræve mange cykelbude = flere job. Infrastrukturen vil gå mange år tilbage, men hvad, så har vi da stadig naturen.

Hvorfor benzin til 20 kr./ltr. hvorfor ikke til 60 kr./ltr, så vil det giver tredobbelt effekt!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-06-09 13:52

Tja,.. hvorfor ikke , 50, eller 100 kr,… ?
det kan ikke lade sig gøre,
havde det været muligt, var forslaget for længst fremsat af oppositionen,

alle dine mere eller mindre ”skøre” påfund, og idéer,
har politikerne naturligvis også hørt / tænkt,…….. tror du, politikere
er ret meget dummere end andre,…

politikere er medlem af partier,
partier er fyldt med medlemmer,
medlemmerne er fyldt med ”gode” idéer,… (som de fortæller politikerne),

hvis du vil ha’ indflydelse, er der ingen ”smutveje”
meld dig ind i et parti,.. eller stift et nyt,

KANDU’s medlemmer kan ikke hjælpe dig,.. højest give dig medhold,
eller det modsatte,

det mest fornuftige du kan gøre,…
er at foreslå hele den Danske befolkning, at købe Dansk,.. Dansk,…
og mere Dansk,..

det ville gavne den Danske økonomi,
men det er ”ulovligt”,.. derfor kunne ’man’ måske godt prøve,..

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 14:03

Citat
derfor kunne ’man’ måske godt prøve,..

god ide endda meget god ide, for nu har der lige været EU valg, det vil da sige at der går mindst 4-5 år inden det ville blive opfaget, så EH_AS kom du bare helt frem med sådan et foreslag, og ikke kun på putteren, du har den første udenbys stemme herfra,

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 11-06-09 14:18

bravo, Dova, du har ret ennu en gang

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 14:24

Citat
Hvorfor benzin til 20 kr./ltr. hvorfor ikke til 60 kr./ltr, så vil det giver tredobbelt effekt!

fra alka

når så alle disse kroner kommer i kassen, kommer smøgerne så kun til at koste en femmer, for så vil der det jo også give flere arbejds pladser på Tobakskompaniet, ??

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 20 point
Dato : 11-06-09 15:09

Den reelle benzin pris fratrukket inflation er faldet gennem de sidste 30 år så den med de trængte bilejere i deres firhjulstrækkere holder vist ikke helt.

I USA har man holdt benzinprisen kunstigt nede og resultatet er at alle de store Bilfabrikker er på vej ned fordi de ikke har omstillet produktionen i tide.

En anden vej at gå er jo at stille krav til hvor langt på literen en bil skal køre samt gøre det endu dyrere at anskaffe benzinslugere.

At fordoble eller firdoble brændstoft udgifter vil ramme urimeligt hårdt i landdistrikter.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-06-09 15:12

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-09 15:23

Citat
Den reelle benzin pris fratrukket inflation er faldet gennem de sidste 30 år så den med de trængte bilejere i deres firhjulstrækkere holder vist ikke helt.

At brændstof skulle være reelt faldet i pris, så nej, det har jeg nu svært ved at se...jeg kan da let huske da benzin kostede 2 kroner pr. liter, det er slet ikke så mange år siden, eller sagt på en anden måde, dengang kunne man eks. få nogen flere liter benzin for en timeløn end i dag

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 15:32

jeg kan huske at min far betalte 52 øre for en liter bezin lad få de tider igen,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 15:36

Citat
jeg kan huske at min far betalte 52 øre for en liter bezin lad få de tider igen,

Det må være blå benzin til traktoren....

Først i 60erne lå den på ca. 1 kr......

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-06-09 18:41

Det er da godt at min gamle skrammelkasse kan køre på raps olie så