/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Spansk suppe
Fra : MSSBJ
Vist : 877 gange
50 point
Dato : 11-06-09 09:54

Hej

Vi skal have Gaspacho, den spanske kolde tomatsuppe, til forret.

Hvad serverer man af drikkevarer til den ??

Det er en aften med spansk tema, så drikkevarerne skal "selvf." også være af spansk oprindelse.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 10:09

kan du ikke bare bede dine Gæster om selv at tage drikke vare med, for så er problemet jo løst, end da på Spansk
og er du så den glade giver så refundere du kvittoen ??

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 11-06-09 10:11

Jeg var spansk gift i ca. 100 år, og min vidunderlige spanske svigermor er berømt for sin Gaspacho.

Jeg har forgæves prøvet at efterligne hendes, men ingredienserne herhjemme er desværre ikke optimale.

Om sommeren laver Paquita den hver eneste aften. Vi plejer egentlig aldrig at drikke noget til den; nok fordi den jo er flydende og så fuld af smag. Egentlig en forfriskende drik i sig selv.

Resten af middagen er det typisk spansk at drikke rødvin/hvidvin/øl og almindelig postevand.
Spanier drikker næsten aldrig sangria

Vi laver også altid små skåle med: finthakket agurk, løg, tomater, små ristede brødterninger, som man så selv putter i suppen.

Har du en go opskrift?

Det lyder rigtig lækkert med en spansk aften.
Hvad skal I ellers ha?

Hvis du har brug for idéer/opskrifter, er du velkommen til at spørge.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-06-09 10:12

vic2000
Kan du ikke bare knytte sylten, når du som sædvanlig ikke kan komme med noget, som bare ligner noget der er begavet Idiot

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-06-09 10:14

PS. Spanier bringer ALDRIG selv drikkevarer med. Det vil blive regnet for en fornærmelse. Man kan bringe en rigtig god vin som gave eller, hvad de elsker, noget sødt.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-06-09 10:14

Sært, han har åbenbart ikke noget imod spanier?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-06-09 10:17

Jamen Frieda..Den landsbytosse aner ikke hvem, hvad og hvorfor han har noget i mod nogen, det er han for dum til at finde ud af.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-06-09 10:33

I skal drikke mælt til - det ved jeg de også har i Spanien.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 10:35

Citat
det er han for dum til at finde ud af.

klumme du har vist aldrig besøgt spanske familier ude i bjergbyerne, klumme de er klogere end dig,

klumme jeg besøgt dem mange gange, og de har besøgt mig mange gange,

det værste klumme vis du vil selv køre derned at du skal køre igennem Frankrig, klumme de er som prins henrik, selv glad lige som dig klumme, kunne man køre uden om frankrig så ville spanien
få menge flere turister til landet, klumme prøv og spørge suppe giveren om det ikke er rigtigt,

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-06-09 10:46

¡Entonces podemos comunicar en Español, Vic!

¿Como puedes comunicar con estos familias españolas en los pueblecitos montañosas en España?
¿Hablas Español?

¡Si, tú a la verdad conoce mucha gente autenticas, especialmente de los pueblos, tienes que saber, que es un insulto llevar tus propios bebidos!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 10:46

Til klumme

klumme Spanierne er ikke så højrøvet fordi de ved en masse, som du er klumme,

klumme det er et skønt land og nogle søde menneske som nemt slår dig på viden, så tag endelig ikke fejl af det klumme at der findes nogen ude over dk grænser der nemt kan slå dig.
også selvom de kommer fra landsbyer uden telefon og busforbindelser,

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-06-09 10:50

Tilbage til emnet.

Jeg har også masser af gode opskrifter på autentiske tapas, hvis du skulle være interesseret?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-06-09 10:55

Find dig en artsfælle og snak med den. Måske den kan forstå dig

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 11:00

til klumme
Nok en oplysning klumme,

Spanierne de gider ikke at flytte deres teltpæle til Danmark til så selv glad pg selvegoistisk folkefær som dansker jo er, og klumme du er i blandt dem, prøv og slå den kontakt fra som hedder selvglad,
så skal du se klumme så kom der flere turister til moder DK, og dem har vi brug for klumme, til at betale din understøttelse med.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-06-09 11:02

Find dig en artsfælle og snak med den. Måske den kan forstå dig

Kommentar
Fra : MSSBJ

Dato : 11-06-09 11:10

Hej Frieda

Tak for din hjælpsomhed !!

Ja, jeg synes selv at jeg har en god opskrift - den er derhjemme, og den er "lang", så jeg kan desværre ikke lige give dig den på stående fod. Jeg vil rigtig gerne bede om nogle på tapas også - det vil da bare være lækkert.

Vi har en madklub bestående af 3 par - og vi finder som regel på et tema, og denne gang er det så os, der skal stå for forretten - og vi medbringer altid drikkevarerne, der hører til retten - det jeg tænkte på var, om det er bedst med en hvidvin eller med spansk øl. Synes nemlig ikke jeg kan finde så mange spanske hvidvine, og ved ikke om de er gode heller ?? Jeg regner også med at medbringe brødterninger, agurketerninger etc.

Jeg ved ikke hvad vi ellers skal have, da det altid er en hemmelighed, hvad der skal laves - men vil tro, at de med hovedretten laver paella : - )

mvh
MSS

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-09 11:16

IIh jeg venter i spænding på Friedas tapasopskrifter

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 11:22

fra klumme

Citat
Find dig en artsfælle og snak med den. Måske den kan forstå dig

den sætning her klumme den fortæller jo lige det jeg har skrevet tidligere, Selvglad - selvegoistisk - på højeste plan, det er danskernes indstilling, gennerelt "" klumme ""
klumme sig til dine kollegaer i temaet at kandu er kun for selvglade - selbegoistiske og for kan polyttere ingen ting, som klumme kun forstår ,det skal være et krav for at komme ind i logen kandu,
klumme jeg ville aldrig have en chance så for at være her på kandu, og forstyrre dig,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-09 11:26

Vic2000..... kan du ikke gå en meeeeeget lang tur....... du behøver ikke nødvendigvis at komme retur

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 11-06-09 11:41

Jeg sender dem almindeligvis kun privat, ikke også Klumme?
Skylder vist nogle billeder også

MSSBJ nogle hurtige forslag sendes privat; jeg skal snart ud af døren. Lang weekend.

men for at I andre kan blive rigtig misundelige kan I her få listen over, hvad jeg serverede for ca. 50 mennesker til min tyske mands seneste fødselsdag. Listen er desværre på spansk, men vic oversætter sikkert gerne

Boquerones en vinagreta
Calabacín rellenos
Croquetas de jamón
Ensalada de verano
Gambas rebozadas
Hueves rellenos
Pincho de roquefort con nueces
Pincho de Primavera
Queso gallego
Tortilla de patata
Jamón serrano
Pollo verde
Champiñones con jamón
Aceitunas
Ensalada de pimientos y jamón
Ensaladilla Rusa
Patatas bravas
Alcachofas
Solomillo en jerez
Pescado en salsa de almendras
Chorizo frito

Arroz con leche

Godkendelse af svar
Fra : MSSBJ

Dato : 23-06-09 15:20

Tak for svaret frieda.

mvh
MSSBJ