/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Tilbage til XP (fra win7)
Fra : Squarna
Vist : 946 gange
300 point
Dato : 11-06-09 04:04

Hej derude

Jeg har haft Windows 7 i en periode, men vil gerne tilbage til XP nu.
Windows XP ligger stadig på min harddisk som mappen Windows.old
Har prøvet bare at omdøbe mappen til Windows men det virkede ikke, selvom jeg gjorde det fra Linux's Knoppix (LiveCD) :(

Er det muligt at fikse noget dual boot-ting?
Ønsker ikke at formatere min harddisk.

Mange tak
Squarna

Kommentar
Fra : Squarna

Dato : 11-06-09 04:09

Jeg går ud fra at der skal ændres nogle filer, før den vil starte i XP.
Måske Boot.ini eller noget i den stil, men jeg har ikke ordenligt forstand på det.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 11-06-09 07:59

Kan du ikke bare sætte dit system tilbage til en dato FØR Windows 7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 08:01

Du kan ligeså godt formatere først som sidst....

Alt andet (selvom det skulle lykkedes) vil ALDRIG komme til at køre ordentligt....

Så gem det der skal gemmes - og så en NY installation....

PS...

Til næste gang, så sørg for at du får lavet et image INDEN du roder med styresystemer......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-09 08:59

Hold nu op med at høre på det formatteringssnak. Hvis du formatterer hele disken får du først rigtig besvær, med mindre du har fuldstændig styr på opsætningen og har rigtig backup ag al det vigtige, herunder bundkortdrivere , digital signatur, bank nøglefiler mv.

Du skulle ikke have installeret win7 ovenpå din gamle xp. Det frarådede MS også i den vejledning, som var med.

Du kan gøre et af to.
1 vente til den nyeversion kommer i købeudgaven og så installereden ovenpå det du har i dag.

2 boote fra den originale xp disk og så bede den genoprette systemet.

Hvis du ikke har en sikkerhedskopi af uerstattelige data er det på høje tid at lav den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 09:05

Citat
Hold nu op med at høre på det formatteringssnak

Citat
boote fra den originale xp disk og så bede den genoprette systemet.

Og hvad er lige forskellen

Du kan IKKE reparere et system der ikke er AKTIVT...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-09 10:18

Mappen old er vist bare filer som er gemt......og som jeg husker det ikke adgang til den gamle XP.

Men jeg vil lige kigge på min win 7 på en anden comp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-06-09 11:23

Citat
Ønsker ikke at formatere min harddisk.
det bliver du nødt til, det der i Windows old mappen er IKKE den gamle Windows XP, som Transor skriver dengang du installerede Windows 7, da skulle du have lagt den ved siden af XP, og det er for sent at nu, men du har da backup af dine filer, fra dengang før du du lagde Windows 7 ind ? Så bare i med Windows XP CDen og begynd på en frisk (med formatering )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-09 11:39

Jeg har sagt det før, og gør det gerne igen igen igen.
En ny harddisk er i dag bllige, så hvorfor opgradere sit operativsystem, når man kan installere det på en ny disk.
Skulle man så gå hend og fortryde, så sætter man da bare den gamle HD ind igen.
Det har så også den fordel, at man ikke mister gamle filer, signaturer og andet der er vigtigt.

Kommentar
Fra : Squarna

Dato : 11-06-09 14:02

refi: Jeg følger nok dit råd. Hvad mener du med at lave et image inden jeg roder med OS?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 150 point
Dato : 11-06-09 14:16

Jeg mener at havde du haft et image (udvidet backup) af din HD inden du installerede Win7 -kunne du blot have indlæst dette - så havde du haft XP igen og højst mistet enkelte ting installeret EFTER du lavede ændringen....

Der findes MANGE forskellige imageprogrammer....

Det er blot at slå dem op - de bedre koster lidt....

Godkendelse af svar
Fra : Squarna

Dato : 11-06-09 16:21

Nå okay. Jeg har et imageprogram, men det er ligemeget, jeg har jo alle mine filer inde i Windows.old mappen. Dem kan jeg bare overføre til en ekstern harddisk, eller brænde dem ned.

Det er åbenbart ikke muligt at redde XP, så jeg formaterer og installerer XP igen.

Så må jeg lave en partition kun til Win7 for at kunne dual boote

Refi får point. tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 17:13

Selv tak...