/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
tale til 70 års fødselsdag
Fra : momomo
Vist : 9437 gange
100 point
Dato : 10-06-09 20:02

Ja, det har jo ikke noget med musik at gøre men ved ikke hvor jeg ellers skal spørge. Ville skrive en sang til min søster, men ånden vil ikke komme over mig, så nu er jeg ved at forberede en tale, jeg ved godt en god tale ikke må være for lang, men hvor lang tid må den højst vare?

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 10-06-09 20:06

Hej, prøv at kigge på denne side

http://www.skriventale.dk/

God fornøjelse

Kommentar
Fra : werter

Dato : 10-06-09 20:09

10 min. hvis du har meget på hjerte og den er sjov.
5 min. hvis du ikke er vant til at tale til en forsamling
1 min. hvis serveringspersonalet tripper for at komme ind med den varme ret.

En fødselsdagstale til spisende gæster kan ikke blive for kort, men den den kan meget nemt blive for lang!

Held og lykke
vl h werter

Accepteret svar
Fra : Palmen

Modtaget 110 point
Dato : 10-06-09 20:16

Du bestemmer da helt selv hvor lang tid en tale må vare. Det er der ingen gyldne regler for. Det har intet at gøre med om den varme ret er på vej ind. Du fortæller toastmaster at du har en tale og at den varer så og så lang tid og så giver han dig ordet på rette tidspunkt.

Det er op til dig selv hvor lang tid talen måtte værre. Skriv den som du gerne vil have den skal være og så har talen den længde den skal have

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-06-09 20:18

Hvis man vil have, at folk skal lytte til HELE talen, skal den ikke være for lang.

En festlig eller overraskende slutning kan redde en hel tale.

Skriv evt. kun stikord og improvisér.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 10-06-09 20:26

momomo på denne side kan du se forslag tilmange slags taler: www.festabc.dk - og så til en 70årsdag
Her kan du helt sikkert finde en færdigbtale eller ting ra forskellige taler du kan flette sammen til din egen - kortere eller længere - du bestemmer slev
God fornøjelse fra Larsigne

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 10-06-09 20:28

Fik vist skrevet lidt hurtigt, men håber du forstår meningen

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 10-06-09 20:59

Man kan SAGTENS få folk til at lytte til hele talen selvom den er lang. Det afhænger af talens indhold og hvor god man er til at holde tale. Jeg er generelt modstander af præ-fabrikerede generelle taler. Skriv hvad man har på hjertet og kryder det med lidt humor.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 10-06-09 21:53

Gør talen så kort og klar som muligt. Og tal kun hvis du har noget personlig at sige. Det er døden at sidde til en fest og høre på lange taler, som holdes fordi vedkommende synes han/hun skal holde en tale - eller fordi vedkommende gerne vil hører sig selv.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 10-06-09 21:57

Nu er det jo godt nok din søster, så du har jo sikkert masser af ting at fortælle. Men igen - forsøg at begrænse dig, og træk de vigstigste ting frem. Hvis I er flere søskende kunne i måske snakke samme, så I ikke gentager hinanden.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-06-09 10:59

Øhhhhh! Hvor lang må en regnorm være???
Hold du bare den tale DU har lyst til... vær' dig selv - og lad de andre om at passe sit
Go' tale / fest

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 11-06-09 21:24

Tak for svaret Palmen. Jeg er gået i gang og vil forsøge at gøre den sjov og ikke for lang.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 11-06-09 21:47

Ja ja ja selvfølgelig skal man da bare blæse på hvordan ens tale virker på andre - blæse på at folk dødkeder sig hvis den bliver for lang og den varme mad bliver kold - man skal da bare tænke på sig selv og holde sin tale lige præcis så længe som man lyster - og lyt endelig ikke til folk, der har overværet stribevis af selskaber og set folk gabe, "smugspise" og køkkenpersonale skære tænder - bare vær dig selv, vi lever da i mig-generationens tidsalder - tal for din egen skyld og blæs på tilhørerne, de har sgu bare at sidde pænt stille og høre efter!

werter

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 12-06-09 09:40

Selv tak momomo, og held og lykke med talen. Jeg er sikker på den bliver god.