/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine har ligget ned
Fra : Benedicte77
Vist : 5235 gange
40 point
Dato : 10-06-09 18:44

Min vaskemaskine har været ned og ligge på siden. Den virker ikke nu. Hvad kan der være galt.
I displayet står der: E50. Der skulle normalt stå minuttallet for den vask jeg har indstillet den til.
Er der nogle der kan komme med et godt råd? På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-09 18:46

Luk op for vandhanen.

Kommentar
Fra : Benedicte77

Dato : 10-06-09 19:08

Det prøver jeg lige, tak

Kommentar
Fra : Benedicte77

Dato : 10-06-09 19:09

Nej undskyld, der er selvfølgelig tændt for vandet.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 10-06-09 19:09

Teil du er nok tæt på og have løst en stor del.???

Men tror du ikke det ville være endnu større fordel og få den rejst op igen,. ???

Accepteret svar
Fra : Højris

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-09 19:25

Hvordan kom den ned på siden. ?
Var det frit fald, så måske en ledning er hoppet af.
Ellers sluk for den og lad den stå en tid.
Brug evt. tiden på at rense pumpen, men vent til i morgen med at sætte strøm på igen.
Blot en strøtanke
Højris

Kommentar
Fra : Benedicte77

Dato : 10-06-09 19:48

Vaskemaskinen var nede og ligge fordi der var en slange til vandindtag i bunden der var hoppet af, så den har lækket vand et stykke tid. Nu er slangen sat på igen, men da maskinen kom op og stå, ville den ikke starte. Jeg har renset pumpen, men der var ikke noget skidt i.
Jeg prøver at slukke strømmen og starte den i morgen. Tusind tak for rådet!

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 10-06-09 20:33

Måske der er røget en sikring i maskinen da den blev våd.
Tror jeg er meget muligt, for hvis ikke den har sikringer, så ryger ralæet jo...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-06-09 21:34

Det er en nyere AEG med carbon vaskekar?
Exx fejlkoder plejer at være nyere AEG maskiner...

E50 er motor fejl, det plejer at være nedslidte kul.
Måske "hænger" et af kullene i motoren eller også er ledningen gået løs da du har rodet med maskinen. Måske er en af ledningerne knækket i stikket ved et af stik-benene.

E50 er forøvrigt en "overordnet" fejlkode der dækker over flere fejlkoder, jeg har instruktioner i at udlæse fejlkoder og resette dem, send mig en PM med din mail, så sender jeg dem til dig i PDF format.

Selvom fejlen rettes vil den blive ved med at skrive E50 når du tænder den, indtil den resettes.
Vælgeren stilles i "0", altså slukkes, de 2 øverste knapper helt til venstre holdes inde, vælgeren drejes et hak MED uret, vent ca. 5 sekunder, slip knapperne, sluk maskinen. Så skulle den virke igen, hvis motor fejlen altså er rettet

P.S. Der er normalt ingen sikringer i en almindelig husholdnings maskine

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-06-09 00:31

Hej Benedicte.
Følg <taunusanden´s> vejledning !!!!
Læs den godt igennem og gør PRÆCIS som han skriver, så virker din maskine igen....
Selvfølgelig skal evt. løse forbindelser og andre el-fejl være rettet - så er den OK igen ....
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-06-09 18:38

@Bennymanden
Tak for ros

Kommentar
Fra : Benedicte77

Dato : 11-06-09 21:07

Tusind tak til Højris og Taunusanden. Fine råd begge to - dejligt.
Det var dit råd, Højris, der virkede. Jeg lod den stå uden strøm et døgn, nu virker den igen - dejligt!!!
Takker
Hilsen Benedicte77

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-06-09 21:09

HVIS NU problemet kommer igen, så har du nok et kul der hænger eller en dårlig forbindelse ved motoren.
Det er ikke sikkert, men man ved jo aldrig

Kommentar
Fra : Benedicte77

Dato : 11-06-09 21:14

Til Taunusanden: Tusind tak, det vil jeg huske hvis den går i stykker igen.
Hilsen Benedicte77

Godkendelse af svar
Fra : Benedicte77

Dato : 12-06-09 22:07

Tak for svaret Højris. Du reddede mig fra et teknikerbesøg til mindst 1000 kr. God Weekend. Hilsen Benedicte77