/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
MS access query fra webside
Fra : srhansen
Vist : 601 gange
500 point
Dato : 10-06-09 18:14

Hej

Jeg leger lidt med at accesse en MS access database fra en webside. Siden skal ikke nødvendigvis på internettet, men jeg kunne godt tænke mig at jeg via min browser kan lave et opslag i databasen og få vist fangster fra mine fisketure. F.eks hvis jeg søger i kolonnen fisketype på "ørred" så får jeg vist alle records der har noget med ørred at gøre. Er der nogle der kan hjælpe mig lidt igang for det er ret sparsomt med information, hvis man søger på emnet.

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 22-06-09 14:21

Du kan desværre ikke kigge ned it en database (som fx Access), kun ved at bruge html.

Så hvis du vil have en hjemmeside med udtræk fra en database blive du nød til at lære et programeringssprog som asp eller php. (asp bruger typisk access databser, mens php ofte bruger mysql databaser)

Her er der links til asp og sql links. (sql er det "sprog" man bruger til at hente ting ud fra en database, men det er nemt at lære i forhold til det du vil bruge det til)

Asp: http://www.w3schools.com/asp/default.asp
SQL: http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Hvis du bare vil have muligheden for at slå op i databasen, og søge på fisketure, fangster.. osv. Så kan du gøre det gennem direkte i programmet Microsoft Office Acces (eller lignende).

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-06-09 23:36

Hej Angband

Jeg kan PHP og jeg har lavet opslag i en SQL-lite database på min NAS. Min NAS kan også MySQL, men det er alt for tungt til jeg syntes det er umagen værd, der er såvidt jeg lige kunne se heller ikke nogen variabel der understøtter, hverken hyperlinks eller billeder. Access derimod er lige ud af vejen, men querry funktionaliteten i selve access lader meget tilbage at ønske. f.eks. visning af jpg.

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 25-06-09 19:06

Jeg tror du har misforstået mit svar. Det jeg ville sige var at du ikke kan lave din ønskede funktionalitet i ren HTML (som tråden ligger under). Men du er nød til enten at bruge et sprog som typisk ville være asp eller php.

Hvis du kan php gør det det hele meget nemmere, da php også kan tage kontakt til en MS Access database. http://www.phpbuilder.com/columns/siddarth20000228.php3

Derudover har jeg ikke oplevet en hastigheds mæssig forskel på mysql og MS access, men det er selvfølgeligt dit valg.