/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor gå med i euroen?
Fra : PeterTheisen
Vist : 488 gange
20 point
Dato : 10-06-09 10:51

Det spørgsmål stiller jeg, fordi vi tilsyneladende kan få lavere rente ved at føre flydende valutakurspolitik. Her en oversigt over G8-landene og EU og alle disse landes renter:

Frankrig (med i euroen): 1 %

Tyskland (med i euroen): 1 %

Italien (med i euroen): 1 %

Rusland: (uden for euroen): 11.50 %

Storbritannien (uden for euroen): 0.50 %

Canada (uden for euroen): 0.25 %

USA (uden for euroen): 0.125 %

Japan (uden for euroen): 0.10 %

Kilde: http://www.topforexnews.com/interest-rates-table/

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-06-09 10:53

Hvorfor ikke?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 10-06-09 11:59

Fordi vi så ikke behøver at have en højere rente for at forsvare kronen.
Fordi vi så ikke behøver at veksle til overkurs når vi skal på rejse i Europa.

Og vi kan stadig have vor Dronning på vore €, hvis det er afgørende?
Der findes jo nationale € i hvert EU land.

Vi mister så en økonomisk justering, at kunne devaluere.
Det har mange tabt på, svarer til at tisse i bukserne...

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-06-09 12:44

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-06-09 13:47

Flere østeuropæiske økonomier står for at bryde sammen, økonomier som er i euro. Spørgsmålet er hvornår den udvikling begynder at nå de store vesteuropæiske økonomier.

USA er et af verdens mest gældsatte lande og er pantsat til kinesiske og Japanske banker. Hvis det var en virksomhed ville de være erklæret konkurs.

Jeg kan ikke skråsikkert sige at det på langt sigt er en fordel/ulempe at stå udenfor men vi har da en lille handlefrihed ved at stå udenfor.

Jeg har endnu ikke mødt nogen økonomer der var i stand til at overbevise mig om at det ene eller det andet er det entydigt rigtige på langt sigt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-06-09 19:39

Hmm Nu forstår jeg så ikke hvordan det ka være en fordel IKKE selv at kunne styrre vores økonomi???????????? Hvis vi kommer med på euroen så Har vi da ingen mulighed for at selv bestemme, f.eks. i disse "krise"tider... Så skulle vi bare følge med i hvad de andre synnes er godt og det er jo ikke sikkert det er godt for os... Så hvorfor skulle vi med??

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 10-06-09 20:54

Fordelene ved euro er pristabiliteten, og at regeringer ikke fristes til at devaluere. Ulempen er at regeringen ikke kan devaluere.

En økonomi i krise regulerer sig ved:
at dens valuta bliver mindre værd, Det forbedrer konkurrenceevnen. Et euroland har ikke den mulighed.
at have underskud på statsfinanserne. Det må et euroland kun i begrænset omfang. ( De store eurolande, gør det så alligevel?
ved at have flere arbejdsløse.

På et givet tidspunkt er en økonomisk politik, den rigtige i fx Grækenland, og en anden i Frankrig. Med euroen, kan man ikke føre forskellig økonomisk politik de to steder, medmindre man laver et centralt organ, der kan dele triliarder ud i de lander, hvor der er behov, og opkræve dem, hvor de kan undværes.

Det vare nok et par dage inden det er realistisk at blive enige om det på europælsk plan. Indtil da må arbejdsløsheden holde for.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 10-06-09 22:10

Det er jo lige netop der for jeg vil ned lægge VETO hvis euroen kommer.... Det er jo faktisk bare ligesom det gamle USSR....

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 11-06-09 07:43

I USSR skulle alle have et arbejde, og så måtte resten gå som det bedst kunne. Her er det nærmest omvendt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-06-09 08:45

Tjoe meeen der er ikke plads til indiviualisme (?) heller... så er ikke meget forskel på det alligevel....

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 24-07-09 06:37

Vi skal gå over til flydende valutakurser, da det vil medføre en lavere rente.

Denne lavere rente skyldes mange ting. Den korte er, at folk godt kan lide en rentenedsættelse, at den så medfører en lavere kurs og dermed risiko for lavere udenlandske investeringer, og fordyrelse af udenlandske varer tages med. På den positive side tæller en bedre national konkurrenceevne.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 24-07-09 20:59

Det er vigtigt, at vi forbeholder os retten til at ændre kursen, hvis der er økonomisk gode grunde til at gøre det - i stedet for at være bundet af euroen. Så længe vi har friheden til at ændre det, er der intet galg i at knytte kronen til andre valutaer. Det behøver ikke at være euroen som i dag. Det kunne også være gennemsnittet af en række valutaer, der er valgt efter deres betydning for vores udenrigshandel.