/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Løftehøjde
Fra : Avant85
Vist : 5540 gange
200 point
Dato : 10-06-09 08:59

Jeg har fået 1. sal på og flyttet fyret, og det har kørt udmærket, men nu er cirkulationspumpen vist ved at stå af. Den larmer - det er som om, at den kun pisker rundt i vandet.

Jeg vil gerne lige have frisket op omkring forbundne kar og løftehøjde

Totalhøjden anlægget er et sted melle 4,5 og 5 m

Højden fra pumpen og til toppunktet er max 2,5 m

Hvad er pumpens løftehøjde, som jeg skal bestille min ny pumpe efter ?

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-09 09:32

Det er ligegyldigt hvor højt pumpen sidder,
(bare den ikke er 9-10 m oppe).
Det er totalhøjden der er afgørende...

Så uden specielt at kende noget til VVS,
bestil en pumpe der kan hæve vandet minimum 5 m,
(sig hellere mindst 9,81 m = 1 bar).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-09 13:25

Måske mangler der vand på anlægget ? Måske er der luft i pumpen (kan der komme hvis der mangler vand eller hvis vandet har været tæt på kogepunktet) check først om der mangler vand og udluft pumpen, inden du skrider til udskiftning

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-09 15:08

pumpen skal ikke løfte vandet. Det løfte af precis den samme mængde vamnd , som i en anden del af systemet falder,

Pumpen skal kun overvinde modstanden ( gnidning ) mod strømningen. Den slags kan også oggive i m vandsøjel. Og så bliver folk forrvirrede og tror pumpen skal løfte.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-06-09 15:18

udluftning og udluftning og tjek om alle ventiler sider rigtig retnings messigt

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 10-06-09 15:38

køre du med lukket system, som for mig det lyder til, er det rigtigt ??

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 10-06-09 15:47

hvis du vil købe en ny pumpe
så med de mål du op giver, så er en GRUNDFOD type UPS 25--60-- 180 rigeligt, idag er det jo begrænset hvad de koster som ny, men tjæk vandsøjle tryk først, men ellers vil du blive god hjulpet
af Grundfos

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-09 16:01

Du mener vel Grundfos?

Her har du et udvalg:
http://vvs-eksperten.dk/index/cirkulationspumper-218

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 10-06-09 16:28

Citat
Du mener vel Grundfos?
JA også så det lyser ud i begge ender, men som du kan se så har den været omkring sssssssset

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-06-09 08:12

en cirkulationspumpe skal kun give en trykforøgelse på få millimeter vandsøjle, men hvis der er luft i systemet eller der er løsrevne glødeskaller, kan den godt finde på at larme.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 12-08-09 08:36

Er det et gasfyr ?

Reglen om forbundne kar og løftehøjder har intet med hinanden at gøre.
Reglen om forbundne kar, lyder at de vil altid have samme vandspejls højde!!

Løftehøjden i et anlæg i et alm. hus er ikke noget der skal tages hensyn til. Jeg tror nærmere, som andre er inde på, at du har luft i systemet, ELLER vandet ikke kan cirkulerer pga. lukket termostatventiler på radiatorene ELLER en ventil (hvis det er et gasfyr) der ikke åbner.

Gasmanden2

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 12-08-09 10:22

Hvis der er fyldt vand på systemet og luftet ud (sørg for at alle radiatorventiler er pivåbne!), skal cirkulationspumpen kun overvinde strømningsmodstand i rørene - måske op til 100 mm vandsøjle ved stort flow, så støj i pumpen må skyldes luft, kalk eller glødeskaller.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 12-08-09 12:12

pbp_et

Du har fuldstændig ret. Den var fuldstændig brændt sammen, fordi der havde været mus i ledningsnettet og termostat-føleren. Så fyret kogte op hver gang og stoppede først når overhednings-sikringen slog fra.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 12-08-09 12:13

Tak for svaret pbp_et.