/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Israel-Palæstina konflikten?
Fra : HenrikOlsenStor
Vist : 399 gange
200 point
Dato : 09-06-09 17:48

Hvad er USA rolle i Palæstina/Israel konflikten? Den er jo næppe ligeså store som den var da Bush sad i regningen, for han holdte jo netop med jøderne.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-09 17:55

Mon ikke konflikten startede da vinderne af verdenskrigen II gav Israel til jøderne fordi de havde lidt så utroligt meget under Hitler. De tog palestinensernes land og kaldte det Israel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-06-09 18:03

Enig med Granner01, men som jeg forstår Obama, virker det som om USA har fået en præsident, der ikke vil lukke øjnene for, at Israel konsekvent siden 1967-krigen har ignoreret FN-resolutioner om at de skulle rømme de områder de besatte, og ovenikøbet etablerer bosættelser, mure til at holde palæstinenserne ude osv på det besatte land.

På langt sigt har Israel også det problem, at den meget større fødselsrate hos araberne, der bor i selve Israel, vil gøre jøderne til en minoritet i Israel i løbet af nogle årtier, så jøderne burde vel efterhånden også have en interesse i en tostatsløsning, selvfølgelig med USA som garant for fred i området.

Det ville være dejligt, og givetvis skabe bedre relationer mellem arabere/muslimer og vesten

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-06-09 18:15

- i følge dette:

http://www.ifamericansknew.org/history/

donerer jøder i USA ca. 7 mill. dollars OM DAGEN til Israel, så det er klart at den amerikanske regering er interesseret i at gøre dem sure...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-06-09 18:17

UPS, der mangler et "ikke":

så det er klart at den amerikanske regering ikke er interesseret i at gøre dem sure...

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 09-06-09 19:21

Ha- konflikten om jerusalem/palæstina startede helt tilbage med korstogene. Intet er ændret siden - evig krig

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-09 20:54

Citat
De tog palestinensernes land og kaldte det Israel.

Hvor boede jøderne så,før den tid.Svar udbedes.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-06-09 21:10

Mosebaek, de boede over hele verden, heraf nogle få i Palæstina, men ikke som dem der bestemte. De var jo sammen med palæstinenserne om at gøre modstand mod enhlænderne, Moshe Dayan og Arafat var jo på samme hold, dengang

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-09 21:25

Citat
de boede over hele verden

Ja,der bor også danskere over hele verden.Det fortæller ikke så meget.
Jeg tror du skal ta`en lektion,i den hellige skrift.(Bibelen).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-06-09 21:41

Mosebaek, de blev mere eller mindre smidt ud af romerne omkring år 50, såvidt jeg husker, derfor "de boede over hele verden". Hvis du med før mente på eller før Jesu tid taler vi ikke om det samme. Masser af folkeslag er senere end det blevet deporteret, uden at det har gjort det til et internationalt anliggende at give dem deres gamle landområde igen.

Der boede i hvert fald flere i Tyskland før 1933 end der boede i Palæstina samtidig, men jeg er helt opmærksom på, at der var jøder der drog til Palæstina før 1948, jf mit forrige indlæg.

Bibelen er en konstruktion, der ikke kan bruges til at tidsfæste noegtsomhelst, og det ny testamente blev også skrevet efter begivenhederne, men jeg har skam læst den i sin helhed et par gange.

Jeg kan anbefale dig at læse en bog som "the bible unearthed", der sammenholder biblen med de arkæologiske fund, hverken tid eller sted passer sammen, og en meget stor del af biblens historier kan slet ikke ses i arkæologi eller samtdige optegnelser, herunder selve Jesus eksistens!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-09 00:00

Jøderne som et folk har ikke har deres egen stat før de fik den tildelt efter 2. verdenskrig. Ja jøderne havde landområder iflg. biblen, men den bog er skrevet af mennesker mange år efter begivenhederne skete. Og jeg må indrømme, det er en rigtig knaldroman. Men stadig skrevet af mennesker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-06-09 00:10

Der var nu andre der bidrog til jødernes flugt og delvis udryddelse.

Tempelridderne "befriede" Det Hellige Land men typisk for den tid plyndrede, dræbte og voldtog de i de befriede områder.

Osmannerne (tyrkerne) var heller ikke for gode.

USA hjælper Israel til et vist punkt, men ikke direkte, der har jo heller aldrig været amerikanske baser i Israel.
Området er for såvidt stabilt, faren ligger i de indre grupper, Hizbollah, Hamas, militante udbrydere af Al Fatah samt grene af Al Quada. Derfor presser USA da det går ud over hele verden når/hvis disse grupper gør oprør.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-09 16:40

Hvis man vil vide lidt mere om oprettelse af staten Israel, så er der skrevet en roman EXODUS af Leon Uris. Den er værd at læse, og så er den spændende.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-06-09 18:59

Og filmen af samme navn er et pragtstykke, blandt andet med Paul Newman som medvirkende.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 10-06-09 20:02

Luffea mener du ikke at Israel som tager selv bord, og ligeså Grækenland de skulle jævnes totalt , så der bliver noget mere plads til alle de andre,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-06-09 01:29

vic2000, Du kan sg da få enhver tråd til at gå op i hat og briller.

Hvad i hulen laver Grækenland i denne sammenhæng ??