/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
And på Weber gas grill
Fra : gedebjerg
Vist : 7667 gange
50 point
Dato : 09-06-09 16:51

Er der nogen, der har prøvet at stege en and på en weber gasgrill?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 09-06-09 16:56

Nej vi har ikke prøvet endnu men skal prøve det her mortensaften i vores Q300 - vi følger i øvrigt Glæsels Grillerier der siger:

And 2,5 - 3 kg indirekte medium i 95-105 min
And 3 - 3,5 kg indirekte medium i 105-125 min

Anden skal i stegeholder og op i en drypbakke så der opsamles fond til sovsen

http://www.mobil-forum.dk/showthread.php?t=15588

Pudsigt at du lige spørger til weber gasgrill, vi er lige ved at samle vore nyindkøbte q300 tror jeg den hedder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-09 16:57

Fra samme link

Jeg hældte en del vand i bakken. Og deri var der også lidt OSCAR andebollion, lidt æble, et par små stykker appelsin og lidt rosiner. Det samme var inde i anden.

I en gryde stegte jeg hjerte og kråse med æbler, appelsiner og lidt rosiner, løg og så vand på med salt og peber og OSCAR.

For søren da en sovs der blev

Men min and kunne godt ha brugt en halv time mere, for at være hamrende mør.... Ellers dejlig mad!!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-06-09 16:57

Hej .
Ja det har vi....2400 g. skal ha' 2 timer.
Hverken mere eller mindre.
Du/i skal stikke brystet med en stegenål og gi' den salt.
Intet andet.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-06-09 17:00

Anders A. fylder 75 i dag, han ska' nok ha' lidt længere...

Godkendelse af svar
Fra : gedebjerg

Dato : 09-06-09 17:00

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-06-09 17:00

ja masser af gange, men du skal huske at pille indvolderne ud.

når nu du vil stege på en grill, hvad vil du så lave sovsen af, for det er ikke nemt at samle fedtet op fra en grill

Kommentar
Fra : gedebjerg

Dato : 09-06-09 17:00

tak til alle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-09 17:01

Kors hvor bliver jeg dog sulten, men altså den skal liiige samles før vi kan få den afprøvet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-06-09 17:02

Hov.
Glemte lige at skrive at du kan klippe vingespidser og indmad .
Putter det i gryden og koger det ind så har du til en god sovs. Resten af det der drypper af kommer du i til sidat når anden er færdig.
Du får ikke bedre sovs

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-06-09 17:10

Sidste 3xjul 3200 g ca. 2½ time. Det varer længere, når det er koldt og der er vind. En nål i låret på kræet! .... sikken det smeger!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-09 17:36

Hvad belærte jeg dig om i en anden tråd vic2000.

Når du ikke ved noget, hvad der jo oftest er tilfældet, så klap i..

Sovs til en grilland er sgu da så simpelt som at koge et æg. Mens grillanden griller, skærer du de to ænder som du købte samtidig med grilllanden i mindre stykker. Disse brunes godt af på en pande, og lægges derefter i en stegegryde samman med lidt grøntsager og en slat kogende vand.

Dette småsimrer nu i ca. 1½ time, hvorefter det hele hældes gennem en si. Lad denne sky stå og lad fedtet samle sig på toppen, så den nemt kan suges op med en fedtsuger eller en slamsuger hvis du ikke har andet. Gem fedtet. Den resterende skysauce reduceres (det betyder koges langsomt ned) til ca. 1/3. Derefter tages lidt af andefedtet og du bager en god fed andestegssauce op, som smages til med salt, peber og evt. lidt ribsgele.

Men det finder du alligevel aldrig ud af, alene fordi du ikke kan læse hvad der står og kan du læse det fatter du ikke meningen LOOOL Så du køber bare et brev med Knorr's Bearnaisesauce og gør så meget af det som du forstår, af det som står på brevet. Når grillanden er klar, så hakker du den over i 2 halve ænder (2 halve ænder er det samme som 1 hel). Læg en ½ and på en tallerken og en god håndfuld af de pomfritter, som du har hentet i kinagrillen og til sidst pladrer du det hele lortet til med den gastronomiske oplevelse af en Knorr Bearnaisesauce du har fremstillet.

Velbekomme

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-06-09 21:43

Og så kan jeg fortælle dig, at når du har prøvet at stege din and på grillen, så gør du det hver gang
Det smager fantastisk !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-09 23:30

Jeg glæder mig til at få det prøvet... godt vores nye grill står under halvtag, så gør det ikke noget at det regner

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 09-06-09 23:31

Så mangler lige den sidste finesse:
De sidste 20 minutter af stegetiden skiftes drupbakken men vand + alt det gode ud med en tør ren drypbakke. Det gør at skindet bliver ekstra sprødt + men får lide den sidste saft fra anden ned i bakken så det næsten branker. Brug også det til sovsen!