/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arving er ukendt, hvad så?
Fra : brichardi
Vist : 1780 gange
40 point
Dato : 09-06-09 14:52

Efter et dødsfald i den fjerne familie, har vi følgende situation.

Testamentet foreskriver i følge skifteretten:

Kvinde (gudbarn til afdøde) arver 20.000,- plus indbo/løsøre.
Kvindens 2 brødre arver hver især 10.000,-
En fond (som ingen kan finde) er universalarving.

Spørgsmål:

A) Hvad sker der med den formue fonden skulle arve hvis ingen kan finde fonden?
B) Er der nogen frister for at finde denne? Hvem leder efter den?
C) Hvad sker der med formuen hvis fonden findes, men denne er opløst?

Testamentet er lavet i 1984. Afdøde var en kvinde på ca. 90 år med eget hus og sommerhus samt en ukendt formue.

Jeg håber en kan hjælpe.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 09-06-09 14:57

Der indsættes et præklusivt proklama i Statstidende hvor man efterlyser arvingerne til afdøde. De har så 3 måneder til at melde sig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-09 15:14

Puuu ha den er speget. Men som udgangspunkt vil skifteretten søge at opfylde testators ønsker i testamentet i den udstrækning det kan lade sig gøre og er lovligt. Meddet lovlige tænker jeg her på testationskompetence. Men det som vel interesserer dig er formentlig, hvem der får de penge som fonden iflg. testamentet skal arve hvis den eksisterer. Jeg blir dig svar skyldig, men jeg ser 3 muligheder...

1. Fonden findes og de får hvad de skal have iflg testamentet.
2. Fonden eksisterer ikke, pengene tilfalder statskassen
3 Fonden eksisterer ikke og fondens arvelod fordeles ligeligt mellem de 2 brødre, som er legale arvinger, hvilket gudbarnet angivelig ikke er. (Hun kan teoretisk være det, men det ved du vel)

Jeg er tilbøjelig til at tro på model 3, men du kan jo satse på at "vores" husadvokat på Kandu - Rye Jensen - dukker op. Så kan det være han lige udreder den for dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-09 15:20

Hvis fonden er opløst findes den ikke, og proklama som opslås i Statstidende er som Amandakandu beskriver. (Præklusivt = udelukkende) for at udelukke at der er nogen arvinger eller legatarer. Så har de 3 mdr. til at melde sig, ellers er toget kørt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-09 16:43

Hvis testamentet ikke indeholder nogen bestemmelser om, hvad der skal ske i det tilfælde en arving ikke eksisterer ved testators død, må udgangspunktet være, at den ledige arv tilfalder de øvrige testamentsarvinger når der ikke findes livsarvinger

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-09 16:53

Netop Dova...Og det omfatter jo så hendes brødre, da guddatteren formentlig er en legatar, og derfor kun vil få hvad der står i testamentet...20.000 kr + indbo / løsøre, selvom dette er noget diffust angivet.....

Løsøre kunne jo teoretisk være ægte tæpper, smykker, sølvtøj og malerier til måske 10 mio. Så man kan forudse at skifteretten eller bobestyreren skal ud i en fortolkning om dette indbefatter ALT løsøre eller der måske forefindes en specificeret liste over det løsøre guddatteren skal arve. Puh ha den kan give problemer og gniderier, hvis ikke det er meget fornuftige og rolige arvinger.

Kommentar
Fra : brichardi

Dato : 09-06-09 17:22

Brødrene er ikke brødre til afdøde, men brødre til gudbarnet der arver indbo/løsøre

Kommentar
Fra : brichardi

Dato : 09-06-09 17:27

Afdøde har et par ejendomme, samt en formentlig større likvid formue. I testamentet er det formuleret således at gudbarnet må tage hvad hun ønsker af indbo/løsøre mens fonden er universalarving.

Gudbarnet er min hustru.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-09 17:50

brichardi

Det er meget afgørende, hvad der eksakt står i testamentet, hvis nogen skal fortolke hvoirdan arven skal deles. selv om du skriver testamentets ordlyd af, så vil jeg ikke påtage mig at give ne sikker fortolkning. Men jeg kan råde dig til...hvis du bor i København, at henvende dig i Københavns Retshjælp inde i Stormgade. Det er 100 % gratis (hvis du tjener under et bestemt beløb som jeg ikke lige husker hvad er) og du tager bare alt hvad du har af papirere med derind. det er vigtigt at du har testamentet eller en kopi af dette med, eller 100 % korrekt afskriver hvad ordlyden er i det. de vil kunne give dig en god rettesnor for hvad du kan forvente.

Boets karakter lyder som om at skifteretten vil afgøre at det skal skiftes offentligt og dermed udnævnes en bobestyrer. Denne advokat ordner alt vedr. boet, men skal selvfølgelig have betaling for det. Det koster afhængig af sværhedsgraden og tidsforbruget sikkert i omegnen af 20. - 30.000 kr. Men disse penge tages af boet inden der udloddes arveparter til arvinger og legatarer.

Et eller andet siger mig, at disse 2 brødre kunne finde på at blive meget "besværlige", når de kun skal arve 10.00 kr. hver efter deres søster, når det samlede bo måske indeholder 3 - 4 - 5 - 10 mio. kr. Det kan selvfølgelig være at de brødre er ml. 80 og skindøde og selv har 50 mio hver. Så er de sgu nok ligeglade. Men man kender ikke mennesker før man har arvet samme nmed dem. Den blideste og venligste person kan blive til en ådselsgrib, når de kan lugte penge.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-09 17:55

Ups.... Sorry brichardi

Jeg havde ikke set din bemærkning om hvem de 2 er brødre til...Så er ingen af dem arvinger men legatarer.... den kan jeg ikke lige gennemskue. I øvrigt er det slet ikke sikkert, at det jeg siger er 100 % korrekt da jeg ikke er jurist. Noget ved jeg dog, men du skal have fat i en advokat med speciasle i arveret, hvis du vil vide noget der holder, inden skifteretten / bobestyreren har talt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-06-09 18:06

Jeg følger lige med her, da det er et ret interessant spørgsmål

Jeg tror at gudbarnet og hendes brødre, kun kommer til at arve det der står i testamentet,og at staten så kommer med sin klamme hånd og negler resten hvis fonden ikke findes

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-06-09 18:22

Ahhh jeg gir op...den er sgu for en specialist i arveret, og ikke en sygekassejurist som mig LOOOL. Men sagen er meget spændende brichardi , så jeg vil håbe at du lader os følge med i slagets gang. Good luck

Kommentar
Fra : brichardi

Dato : 10-06-09 09:28

Ingen der kan give et fyldestgørende svar?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-09 09:50

Prøv at stille spørgsmålet her - det er gratis -

http://www.djsr.dk/

Eller her, jeg ved ikke om det er gratis, men jeg tror det

http://www.ret-raad.dk/Specialities/Private/Arv%20og%20doedsbobehandling.aspx

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-06-09 15:12

Mangler der ikke oplysninger om, hvorvidt den afdøde havde nogen familie?
Det kunne være egne børn eller søskendes børn..

Hvis den gamle dame har søskende, nevøer og niecer, så vil de arve selv om de ikke er livsarvinger. Og selv om den gamle dame havde ret til at borttestamentere sine penge til andre. Hvis de "andre" ikke mere eksisterer, så går formuen til arvinger af 2. arveklasse, nemlig forældre og deres livsarvinger.

http://retssal.dk/?page=emne&id=110&indexid=108

Kommentar
Fra : brichardi

Dato : 10-06-09 16:49

Den nærmeste familie til damen er en kusine.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 40 point
Dato : 10-06-09 17:55

Øøh...
Kusinen er barn af en søskende til damen. Altså har de samme bedsteforældre.

Njj.. Vent nu lidt.......

Citat
2.1 Livsarvinger Et centralt begreb indenfor arveretten er livsarvinger, hvorfor det er værd at behandle disse. Livsarvinger opstilles normalt som: - Børn - Børnebørn - Oldebørn - Tipoldebørn - Børn uden for ægteskab, når barnet er født efter 31/12 1937 - Adoptivbørn, hvis adoptionsbevillingen er udstedt efter 31/12 1956 eller hvis ældre bevilling har fået påtegning om retsvirkning efter de seneste adoptivlove fra enten 1956 eller 1972 Endvidere anses børn født efter kunstig befrugtning som livsarvinger.
2.2 2. arveklasse. Arvinger i 2. arveklasse findes, hvis arvelader, uden at have livsarvinger, har forældre eller efterkommere af disse – dvs. hel- eller halvsøskende, niecer, nevøer osv.
2.3 3. arveklasse Har arvelader ingen livsarvinger eller arvinger fra 2. arveklasse, kan han i stedet have arvinger fra 3. arveklasse. Disse er bedsteforældre eller disses børn – men ikke fjernere efterkommere. [B]2.4 Fætre og kusiner En ofte forekommende opfattelse er, at man kan opnå arveret efter fætre og kusiner, hvilket dog må afvises. Den stammer formentlig fra, at der indtil en revision af Arveloven i 1964 kunne opnås en sådan arveret.[/B]

--så hvis kusinen har en nulevende mor eller far, der er søskende til damen, så arver hun/han.. Men det har kusinen nok ikke.
Formentlig ryger pengene lige i statens rummelige kasse, hvis der ikke findes andre arvinger..
Og der ER mange arvinger at holde styr på. For der er jo ikke bare et hold afdøde forældre til damen, og deres arvinger, -der er også to hold bedsteforældre og deres børn, altså damens onkler og mostre..
Det kan jo tænkes, at der er arvinger, som familien bare ikke har haft kontakt med i mange år..

Som en sidste udvej inden formuen ender i statskassen, så HAR Justitsministeren mulighed for at afstå arven til de nærmeste pårørende selv om de ikke er arveberettigede.. Men DET er vist kun i helt specielle sager:

Citat
6.1 Fordeling uden testamente. Har den enlige uden slægtninge ikke oprettet noget testamente, går arven til Statskassen. En retsfølge som ikke fremgår direkte af Arveloven, men som støttes helt tilbage til Jyske Lov fra 1241´s ord ”Hvad Ingen Mand ejer, det ejer Kongen”.
6.2 Justitsministerens afståelsesmulighed. I en situation som under 6.1 har Justitsministeren mulighed for at give arven til den afdødes slægtninge, venner eller bekendte, som må antages at have stået afdøde nær. Det er ofte sket hvor afdøde boede sammen med sin kæreste.

--Hvis fonden er ikke-eksisterende, så er formuen jo ikke omfattet af noget testamente, --bortset fra de 40.000 plus løsøre.
--Men når damen var "fjern familie" til jer, så arver I næppe noget..
Men mon ikke I skal i skifteretten? Hvornår?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-06-09 17:57

Næ... kusinen er barn af en onkel eller moster til damen selvfølgelig..

Kommentar
Fra : brichardi

Dato : 10-06-09 18:02

Jeg tror også selv det havner til staten hvis fonden ikke findes.

Afdøde var 90 år. Har ingen forældre og hun var enebarn. Nærmeste slægtning er en kusine. De er mig bekendt ikke arveberettiget. Så der er ingen arvinge ud over dem der er nævnt i testamentet. Gudbarnet (arvingen til bl.a. løsøre) er afdødes kusines barnebarn.

Status: Vi skal først snakke med advokat første gang i næste uge. Vi er udpeget til at være kontaktperson mv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-09 18:12

brichardi.... kunne du ikke prøve at kontakte en af advokaterne i mine link??

Som jeg skrev igår,så tror jeg også at det bliver staten der får arven.... hvor er det i grunden uretfærdigt hvis det er tilfældet

Kommentar
Fra : brichardi

Dato : 13-06-09 15:21

Fonden blev heldigvis fundet. Men det betyder jo så at vi ikke lige får svar på spørgsmålet. Men jeg er ret sikker på at staten ville arve hvis vi ikke havde fundet fonden.

Godkendelse af svar
Fra : brichardi

Dato : 13-06-09 15:23

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-06-09 16:18

Oooookay... Det var da nok mest i den gamle dames ånd...

Vi har da allesammen lov til at drømme om en arv fra en eller anden ukendt fjern rig onkel (m/k).. Men der er nok større chance for at vinde i lotteriet..

--Det er da heller ikke så ringe at arve 20.000.. Hvordan er det så liige med arveafgift? Staten skal jo nok få sin del...

Nåmen tak for accepten af mit svar..